«به طور معمول در طراحی گرافیک و به خصوص طراحی لوگو، گلایه ی طراحان از سفارش دهنده ها و دیدهای بسته شان به گوش همه خورده است. ولی موضوعى كه كمتر به آن توجه شده؛ کم کاری طراح است. کم کاری طراح نه در طراحی و اجرا، بلکه در توضیح درست طرح و ارايه یک کتابچه ی چند صفحه ای برای طرحی که شاید در نظر سفارش دهنده گنگ به نظر برسد یا اینکه آنچه قصد طراح بوده را ندیده باشد.
پروژه ی طراحی لوگوی انتشارات دنیای ریاضی (ناشر کتب ریاضی دبستان) از گروه آموزشی جوکار، تجربه ی خوبی برای من بود كه تاثیر کتابچه ی جادویی را بدانم و سعی کنم برای تمام پروژه های مشابه به کار ببرم. وقتی لوگوی این مجموعه به من پیشنهاد شد؛ اولین چیزی که به ذهنم رسید یک کره ی زمین بود با قاره هایی از جنس علائم ریاضی و نمادی برای انتشارات.
سخت ترين قسمت اين بود كه درسى را که یکی از کابوس های دوران تحصیل خودم بود باید طوری نشان می دادم که جذاب بنظر برسد، مخاطبان کودکش را جذب کند، تکراری نباشد و خلاقانه به نظر برسد.
سوال اين بود كه یک نفر چطور جذب کتاب می شود؟ بچه های درسخوانى که غرق در کتاب می شدند یک تصویر ذهنی برایم ایجاد کرد. ترکیب فضای یک کاراکتر با کتاب! ولی هنوز کم بود. ریاضی نبود، تکراری به نظر می رسید.
بعد از اتودهاى مختلف، کاراکتر انینشتين را انتخاب كردم و مشغول شدم و بالاخره ایده ی لوگو شکل گرفت. بعد از ارايه، مشخص شد كه مدیر انتشارات از کلیشه اى بودن طرح گلایه دارد. یک اتود جدید بزنید!
متوجه شدم آنچه من دیده ام را ندیده اند. یک کتابچه ی دو صفحه ای تنظیم کردم و دوباره طرح را ارسال کردم. تازه همه آن چیزی که ندیده بودند را دیدند: تصویری که در اندازه ی کوچک نمایان می شد و همه داشتند تصویر بزرگ را می دیدند. اینکه بعد از ارايه، این کار در مدیاهای مختلف استفاده شد ولی نه آن طور که من فکر می کردم بماند! از اینکه رنگ لوگو و هویت بصری از ارغوانی تیره به فیروزه ای تغییر کرد هم بگذریم! ولی پروسه ی طاقت فرسای ارايه ی این لوگو به قدری با ارايه ی آن کتابچه ی جادویی هموار شد که بعد از آن برای تمام لوگوهایی که طراحی کردم یک کتابچه ارايه دادم.»
آنچه خوانديد توضيحات «ابوذر محمدی» طراح هویت بصری و لوگو بود براى طراحى نشانه انتشارات دنياى رياضى. در ادامه، مراحل شكل گيرى اين پروژه را با هم خواهيم ديد: