نقش هویت بصری در برندینگ
نقش هویت بصری در برندینگ

نقش هویت بصری در برندینگ

تمام آن چیزی که در نگاه اول در برند دیده می‌­شود بیانگر هویت برند و شرکت است. در ادامه به نقش هویت بصری در برندینگ در سازمان و شرکت‌ها خواهیم پرداخت

وقتی از تأثیر نام تجاری یا برند بر مخاطب صحبت می­‌کنیم، منظور ما دقیقا آن چیزی است که در ابتدا دریافت می­‌شود. در دنیای پر سرعت امروز صاحبان مشاغل فرصت خیلی کمی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب در اختیار دارند؛ بنابراین باید حتما یک استراتژی برای مولفه­‌های بصری خود داشته باشند. در ادامه‌ی این متن به مرور مشخصات و تاثیر و نقش هویت بصری در برندینگ می پردازیم. با روز رنگ همراه باشید.

از نظر اکثر افراد، برندی که از زیبایی بصری، ظرافت ظاهری، ماندگاری و در یک کلام شخصیت و هویت برخوردار نباشد، قابل اعتماد نیست و ارزش وقت گذاشتن ندارد. کسب این نوع اعتماد به خود برند یا نام تجاری بستگی دارد.

تمام آن چیزی که در نگاه اول در برند دیده می‌­شود بیانگر هویت برند و شرکت است. این موضوع تحت عنوان هویت بصری معرفی می­‌شود. هویت بصری درک و فهمیده شدن عناصر قابل مشاهده برند توسط مخاطب است. تصاویر نوعی ارتباط قدرتمند ایجاد می­‌کنند. آن­‎‌ها در سطوح اولیه و عاطفی صحبت می­‌کنند و بنابراین قانع کننده‌­تر از کلمات هستند. زیرا دنیای بازاریابی امروز به­‌طور فزاینده‌­ای بصری شده است و شما باید بتوانید از نظر استراتژیک با آن همراه شوید.

در این مقاله ضمن بررسی اهمیت و نقش هویت بصری در برندینگ، اجزای هویت بصری مناسب نیز بررسی می­‌شود. با ما همراه باشید تا با استفاده از این نکات در مسیر درست کسب و کار خود گام بردارید.

بیشتر بخوانید: تفاوت لوگو، برند و هویت بصری چیست؟

هویت بصری
هویت بصری

هویت بصری چیست؟

هویت بصری، شامل تمامی تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که چیستی برند را روایت و آن را از سایر برندها متمایز می­‌کند. به عبارت دیگر، هر آن­‌چه مشتری از نظر فیزیکی، از آرم (لوگو) گرفته تا طراحی داخلی یک فروشگاه را که می‌­تواند توصیف کند، هویت بصری نامیده می‌­شود. رنگ، شکل، حروف و محل قرار گیری تمامی اجزای یک محموعه می تواند با طراحی هویت بصری شکل ویژه به خود بگیرد.

هدف از هویت بصری

هویت بصری به­‌طور مستقیم بر احساس مخاطبان تاثیر می­‌گذارد و به آن‌­ها نسبت به ماهیت لوگو، خدمات و محصولات ارائه شده آگاهی می­‌دهد. در واقع از طریق تجسم بصری سازگار جنبه‌­های مختلف کسب و کار متحد می­‌شوند.

هویت بصری در مقابل هویت برند

هویت بصری با هویت برند رابطه ذاتی دارد. هویت برند بیان جامعی از تمامی چیزهایی است که باعث می­‌شود نام تجاری شکل بگیرد که این شامل هویت بصری همراه با عناصر غیر بصری مانند صداها و… است.

هویت بصری یک رشته متمایز است که شامل نوعی فرایند تفکر و رویکرد متفاوت از هویت برند به­‌عنوان یک کل است. البته گاهی همپوشانی نیز وجود دارد. هویت برند توسط بازاریابان کنترل می‌­شود و هویت بصری توسط طراحان و مدیران خلاق شکل می­‌گیرد.

به‌­طور خلاصه، هویت برند روابط درونی لوگو را توصیف می­‌کند؛ در حالی­‌که هویت بصری روابط بیرونی لوگو را بیان می­‌کند.

عناصر هویت بصری

در ادامه مرور نقش هویت بصری در برندینگ باید گفت هویت بصری نوعی بیان تصویری برای مارک تجاری است. بنابراین، عناصر آن مانند کلماتی هستند که قصد دارند پیامی را به مخاطب منتقل کنند. در ادامه، این عناصر را به‌­صورت جداگانه و مختصر بررسی خواهیم کرد تا ضمن آشنایی با آن­‌ها، روشن شود که برای شکل گیری یک هویت بصری منسجم چگونه این عناصر گرد هم می‌­آیند.

گرافیک

اولین اقدامات شکل گیری برند و لوگو به‌ ­واسطه گرافیک میسر می‌­شود. در واقع متن یا تصاویری که برای طراحی آرم از آن استفاده می‌­شود، همین گرافیک است. این طراحی­‌ها می­‌توانند شامل فرم‌­ها و سطوح پیچیده و یا ساده باشند.

تایپوگرافی

تایپوگرافی به شکل یا نوع قلمی گفته می­‌شود که در علامت تجاری خود استفاده می­‌کنید. انواع مختلفی از قلم‌­ها وجود دارد و هر کدام می­‌توانند تأثیر متفاوتی بر روی بیننده داشته باشند. از جمله درجات مختلف خوانایی، منعطف یا ایستایی و…

پالت رنگ

رنگ­ یکی از مهم‌­ترین بخش­‌های تشکیل دهنده هویت بصری است. اگر از رنگ­­‌ها به­ درستی استفاده شود، می‌توانند برخی از قدرتمندترین پاسخ‌­های احساسی را در بیننده ایجاد کنند.

بهتر است پالت رنگی خود را از طیفی آرام و متناسب با اهداف تجاری خود انتخاب کنید. زیرا رنگ­‌های انتخابی شما در تمام رسانه‌­هایی که برای معرفی کسب و کارتان استفاده می­‌کنید، دیده می­‌شوند. اغلب طراحان توصیه می­‌کنند که بیش از سه رنگ انتخاب نکنید:

یک رنگ اصلی (رنگ اصلی برای برند)، یک رنگ ثانویه (برای استفاده در پس زمینه) و یک رنگ برای ایجاد تضاد و تاثیر گذاری بیش‌­تر.

موارد ذکر شده در بالا از مهم‌­ترین و اساسی­‌ترین بخش‌­های هویت بصری هستند. علاوه­‌بر آن­‌ها تصویرسازی و انتخاب عکس مناسب نیز مهم است. زیرا تصویر عنصری است که بیش‌­ترین ارتباط را با مخاطب برقرار می­‌کند.

اهمیت شناخت مخاطبان

شما باید مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید عناصر بصری مرتبط با علایق و نیاز آن‌­ها را انتخاب کنید. درک خواسته­‌ها و نیاز مشتریان به شما کمک می­‌کند تا بتوانید استراتژی مناسب خود و کسب و کارتان را تنظیم نمایید.

در واقع بدون شناخت مخاطبان و سلیقه آن­‌ها تمامی تلاش­‌های بازاریابی، برندینگ و هویت سازی شما بیهوده خواهد بود؛ زیرا جنبه­‌های بصری مختص مخاطبان است و برای تحت تاثیر قرار دادن آن‌­ها و ماندگاری در ذهن سایر افراد استفاده می‌­شود؛ نه شما.

بیشتر بخوانید: تاریخچه هویت بصری؛ مروری بر پیشینه برندینگ از انقلاب صنعتی تاکنون

این تصویر نشان دهنده لوگو شبکه‌های اجتماعی است.
لوگو شبکه‌های اجتماعی

نقش هویت بصری در برجسته سازی برند

در بررسی نقش هویت بصری در برندینگ تا این­‌جا موضوعات مختلفی در زمینه هویت بصری را بررسی کردیم. با ویژگی­‌ها و عناصر سازنده­ آن آشنا شدیم و همچنین نقش مخاطب در طراحی هویت بصری را روشن ساختیم. اکنون می­‌خواهیم بدانیم هویت بصری چگونه می­‌تواند باعث افزایش بازدهی برند شود؟

بی‌­نظیر باشید

اولین قدم برای داشتن برند موفق و شناخته شده در بین مخاطبان، خاص و بی‌­همتا بودن است. شما باید شناخت کاملی از جامعه اطراف خود، اعم از رقبا، مشتریان، محصولات مشابه و… داشته باشید تا بتوانید هویت منحصر به فرد و شاخص خود را شکل دهید. باید نخستین گام‌ها را خیلی دقیق و حساب شده بردارید تا مجبور نباشید یک مسیر را دوبار طی کنید.

به یادماندنی باشید

با شروع دوره مدرن و پست مدرن و زندگی سریع، افراد حوصله و مجال مواجه شدن با تصاویر و عناصر درهم ریخته را ندارند. شما باید به گونه‌­ای عناصر بصری خود را انتخاب کنید که در کم‌­ترین زمان ممکن توسط مخاطبان درک و دریافت شوند و در ذهن آن­‌ها جای گیرند.

مانند لوگو شبکه­‌های اجتماعی. طراحان این لوگو­ها با هوشمندی هرچه بیش‌­تر تمام عناصر اعم از رنگ، فونت، طراحی و… را انتخاب کرده­­‌اند تا با اولین تماس با چشم بیننده، در ذهن ماندگار شوند.

هارمونی داشته باشید

شما باید دقت کنید که برای دستیابی به یک هویت بصری منسجم، قوی و تاثیر گذاری، باید تمام موارد حتی جزئی‌ترین آن­‌ها را مد نظر قرار دهید. هیچ یک از عناصر انتخابی (رنگ، فونت، تصویر و…) نباید با یکدیگر در تضاد باشند.

سفارش هویت بصری

نکات مهم برای طراحی یک هویت بصری قوی

برای داشتن هویت بصری قوی و حصول بهترین نتایج در برندینگ لازم است بدانیم چطور موارد فوق را استفاده کنیم:

برای طراحی لوگو وقت بگذارید

طراحی لوگو یکی از پر زحمت­‌ترین و البته مهم‌­ترین بخش از مجموعه هویت بصری است. اما باید بدانید که هر چقدر بیش­‌تر روی این کار وقت بگذارید نتایج بهتری به‌­دست خواهید آورد. لوگو شما روی تمام رسانه­‌های مرتبط با کسب و کار شما حک خواهد شد. در واقع اولین تصویری است که مخاطب از شما دریافت می­‌کند و به‌­واسطه آن شناخته می­‌شوید.

بیشتر بخوانید: تجربه برند چیست؟ خلق تجربه برند را چقدر جدی بگیریم؟

طراحی لوگو و اهمیت تصویری که مخاطب می بیند
طراحی لوگو و اهمیت تصویری که مخاطب می بیند

با احساس مخاطب ارتباط بگیرید

وقتی افراد شما را دوست داشته باشند، بدون شک در ذهن و قلب آن‌­ها ماندگار خواهید شد. رنگ­‌ها یکی از عناصری هستند که بی واسطه بر حواس و احساسات افراد تأثیر می­‌گذارند.

اگر پالت رنگی خود را هوشمندانه، متناسب با اهداف شرکت و باتوجه به سلیقه مخاطبان خود انتخاب کنید، بدون شک گام مهمی در رسیدن به هویت بصری منسجم و قوی برای برند خود برداشته‌­اید. به کوکاکولا فکر کنید! نوشیدنی‌­ای که حس خنکی، انرژی زیاد و شادابی در خود دارد. آیا می‌توانید کوکاکولا را بدون رنگ قرمز تصور کنید؟

شخصیت خود را در کوتاه‌­ترین زمان معرفی کنید

بعد از انتخاب رنگ مناسب، نوبت به انتخاب قلم و تاپیوگرافی می­‌رسد. شما باید پیش از هر کاری نوع شغل خود را مد نظر قرار دهید. در مرحله دوم سراغ مشتریان می‌­روید.

باید بدانید کدام گروه‌­های سنی و با چه علاقه­‌مندی­‌هایی مخاطب شما خواهند بود. فونت انتخابی شما می­‌تواند در مورد نوع کسب و کارتان موضوعات زیادی را روشن سازد. به­‌عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک شرکت حقوقی هستید.

در این­ صورت شما نمی­‌توانید از فونت‌­های کمیک یا کودکانه استفاده کنید. زیرا انتخاب­‌های شما علاوه‌بر معرفی شخصیت خودتان، باید با درک مخاطب از شما تطابق داشته باشد.

از تصاویر مناسب برای جذب مخاطب خود استفاده کنید

این یک واقعیت است که هرچه ارتباط عاطفی ما با افرادی بیش‌­تر باشد، بیش‌­تر به آن افراد اطمینان و اعتماد داریم. این اصل در حوزه تجارت و کسب و کار نیز صادق است و شما هرچه بیش‌­تر بتوانید بر احساسات و عواطف مشتریان خود تاثیر بگذارید آن­‌ها به شما بیش‌­تر اعتماد می­‌کنند.

قبل از هرکاری باید از خود بپرسید که مایل هستید مشتریان در هنگام رویت محصولات شما چه احساسی داشته باشند؟ چگونه محصولات شما را درک کنند؟

این نوع سوالات را از خود بپرسید و برای پاسخ آن­‌ها تصاویر مناسب پیدا کنید. تصاویر با سرعت بیش­‌تری توسط افراد فهمیده می‌­شوند. علاوه‌­بر این برای تمامی افراد، فارغ از نوع زبان و میزان سواد خوانا و قابل فهم خواهند بود.

کلام آخر در بررسی نقش هویت بصری در برندینگ

هویت بصری یکی از مهم‌­ترین و بهترین ابزارها برای معرفی و روایت برند و ارتباط گرفتن با افراد است از آن­‌جا که در برقراری ارتباط بسیار موثر است، پیام اشتباه می­‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد. هویت بصری بیانگر تمام اهداف، آرمان­‌ها و خواسته­‌های یک شرکت است. اینکه صاحبان مشاغل مایل هستند چه تاثیری بر مخاطبان خود بگذارند و چگونه شناخته شوند.

در انتها و پس از شرح بست موضوع نقش هویت بصری در برندینگ باید گفت هویت بصری نخستین تماس و ارتباط مشتری با صاحبان کسب و کار است؛ بنابراین، نقش خیلی مهمی در جلب اعتماد مشتری و افزایش بازدهی برند خواهد داشت. شناخت صحیح سلیقه مخاطب، طی کردن حرفه ای مراحل برندینگ و جدی گرفتن نقش طراحی در این زمینه به شکل گیری عالی یک هویت بصری کمک می کند.

عناصر هویت بصری کدامند؟

عناصر گرافیک، تایپو گرافی و پالت رنگ در هویت بصری کنارهم قرار می گیرند و هویت بصری را تشکیل می دهند.

نقش هویت بصری در برندینگ چیست؟

تمام آن چیزی که در نگاه اول در برند دیده می‌­شود بیانگر هویت برند و شرکت است. این موضوع تحت عنوان هویت بصری معرفی می­‌شود. هویت بصری درک و فهمیده شدن عناصر قابل مشاهده برند توسط مخاطب است.

هویت بصری چیست؟

هویت بصری، شامل تمامی تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که چیستی برند را روایت و آن را از سایر برندها متمایز می­‌کند. به عبارت دیگر، هر آن­‌چه مشتری از نظر فیزیکی، از آرم (لوگو) گرفته تا طراحی داخلی یک فروشگاه را که می‌­تواند توصیف کند، هویت بصری نامیده می‌­شود.


image 
imageimageimage