طراحی کاراکتر برای من یک شغل نیست، یک زندگی است

«براى من طراحی کارکتر و تصویرسازی صرفا يك شغل نیست. رشته ای نیست که فقط برای پاس كردن واحدهاى دانشگاهى باید تمرین کنم. سرگرمی نیست که اوقات فراغتم را به آن بپردازم. برای من طراحی، خود زندگیست. چیزی که مثل نفس کشیدن در زندگى من وجود دارد. معمولا از من می‌پرسند چه طور این ایده ها به ذهنم می‌رسد؟ خیلی وقت‌ها من هم وقتی شروع به طراحی می‌کنم احساس می‌کنم ایده جدیدی ندارم؛ ولی چند تا کار کوچک است که حسابی ذهن مرا برای خلق شخصیت های جدید کوک می کند:
گاهی فکرتان را رها کنید. اجازه دهيد دستتان خودش کار کند. شروع کنید به طراحی کارکتر، حتی بی معنی! خیلی وقت ها ایده های خارق العاده به ذهنم می‌رسد، خصوصا وقتی بی هدف روی کاغذ می‌کشم. تا وقتی دستتان را به کار نگیرید با نشستن و زل زدن به دیوار ایده ای به ذهنتان نمی‌رسد!
مردم را با دقت نگاه کنید و رفتارهايشان را ببینید. با ذهنتان تخیل کنید. مثلا اون مردی که هر روز نزدیک دانشگاه می‌بینید و خیلی جدی است! می‌توانید او را به شكل یك ماهى خیلی جدی ببینید؟! یك گربه بکشید که مثل او ايستاده و همان قدر جدی دست به کمر زده! حالا اگر به جای کفش، گیاه دور پايش رشد کرده باشد؟!
وقتی کارکتر خلق می‌کنید تمام محدودیت ها را دور بریزید! هر ایده ی را -هر چند خنده دار- اجرا کنید. این ذهن شما را باز می‌کند. کلاژ معجزه می کند! وقتی همه ایده های عجیب غریبتان تمام شد کلاژ کنید. عکس هرچیزی مثل سنگ، گل، شمع، حباب، کفش و… هر چیزی را جدا کنید و با کاراکترتان تلفیق کنید. جای کلاه، کفش روی سرش بگذارید! گل به جای دماغ و شمع به جای موهاش باشد! بدنش می‌تواند عکسی از یك خانه باشد! بعد جای همه این ها را با هم عوض کنید. ایده های جدید را امتحان کنید. هر وقت نتیجه کار را دوست داشتید حالا از روى آن طراحی کنید.
آخرین راه مورد علاقه من تلفیق کارکترهاى خلق شده است. تکنیکی شبیه به کلاژ ولی این بار کلاژ ذهنى! کارکترهایی که کشیدید را بردارید و با هم ترکیب کنید و تناسباتشان را به طرز اغراق آمیزی عوض کنید. دلیل این کار این است که وقتی کارکتری را طراحی می‌کنید دست شما آن تجسمى را که در ذهن است اجرا می کند و از آن فراتر نمی‌رود؛ ولی وقتی بعد از تمام شدن آن کار با تلفیق و اغراق جلو می‌روید نتیجه های جدید و بهترى می‌گیرید.»

توضیحات «سحر شمس» را در مورد روند کار و چگونگی شکل گیری ایده‌هایش خواندید. سحر متولد تهران است و تاکنون با انتشارات، موسسات و مجلات مختلفی مانند: چرخ و فلک، همشهری کودک، جام جم، نبات کوچولو و موزه ملک همکاری داشته است. او همچنین جزو نفرات برتر حوزه طراحی کارکتر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بوده و چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در زمینه های طراحی کارکتر و نقاشی برپا کرده است. سحر در حال حاضر در حال گذراندن فوق لیسانس visual development در آکادمی آرت سانفرانسیسكو مى باشد.


sahar-shams-karactet-roozrang (9)  sahar-shams-karactet-roozrang (8)  f

sahar-shams-karactet-roozrang (7) Untitled-1
sahar-shams-karactet-roozrang (6) sahar-shams-karactet-roozrang (4)  sahar-shams-karactet-roozrang (3)  sahar-shams-karactet-roozrang (22)  sahar-shams-karactet-roozrang (21)   sahar-shams-karactet-roozrang (2)sahar-shams-karactet-roozrang  sahar-shams-karactet-roozrang (20)  sahar-shams-karactet-roozrang (19)  sahar-shams-karactet-roozrang (17)  sahar-shams-karactet-roozrang (16)  sahar-shams-karactet-roozrang (15)  sahar-shams-karactet-roozrang (14)  sahar-shams-karactet-roozrang (13)  sahar-shams-karactet-roozrang (12)  sahar-shams-karactet-roozrang (11)  sahar-shams-karactet-roozrang (5)
sahar-karactet-roozrang (6)  

image 
imageimageimage