فرغولی و از ما بهترون

«طراحی‌های اولیه داستان فرغولی و از ما بهترون به نویسندگی حمید اباذری را اوایل سال ۱۳۹۶ شروع کردم.
این کتاب به سفارش نشر طوطی به من داده شد. برای طراحی‌های اولیه بیشترین درگیری من با تصاویر، دور شدن از تصویرهای کلیشه‌ای و ساخت شخصیت‌ها و دنیایی بود که با مخاطب ارتباط موفق تری برقرار کنه و برای اون جذاب باشه؛ چون اگر تصویرها مثل تصویرهای دیگه‌ای بودن که برای کتابهایی با چنین ژانرهایی کار میشه، ویژگی جدیدی به کتاب اضافه نمی‌کردن.

هدف اصلی‌ام ساختن تصاویری بود که پر انرژی و جذاب باشن تا بتونن هدف اصلی نویسنده رو به بهترین شکل نشون بدن.

فرغولی داستان طولانی‌تری نسبت به کتاب‌های تصویری موجود در بازار داشت و بعد از تموم شدن استوری بورد زمان زیادی رو هم برای اجرا گرفت؛ حدود 20 فریم تصویری کامل بود و برای صفحه‌های آغازین کتاب هم تصویرهای ویژه‌ای کار شد. کار برای این پروژه در حدود ۹ ماه زمان برد و آخر اسفند ۹۶ چاپ شد.

تکنیک تصویرهای فرغولی ترکیبی است؛ چون در ذهنم رنگ‌های محیط غول‌ها شارپ‌تر و درخشان‌تر و فانتزی‌تر از دنیای از مابهترون‌ها بود ممکن بود توی اجرا برای کنترل رنگ‌ها به مشکل بربخورم و رنگ آمیزی دیجیتال این امکان رو می‌داد که راحت‌تر با امتحان رنگ‌های مختلف به طرح مورد نظرم برسم. به خاطر همین، اول طرح‌ها رو با مداد طراحی می‌کردم و بعد به صورت دیجیتال رنگ آمیزی می‌کردم و بعد هم با اکریلیک و مداد رنگی روی بخش‌هایی که لازم بود کار می‌کردم.

از همون اول که داستان رو خوندم می‌دونستم که برخلاف اون چیزی که از متن برداشت میشه فرغولی به جای اینکه یه غول بزرگ باشه یه غول کوچیک و ریزه میزه است… به خاطر خصوصیت‌ها و ویژگی‌های فرغولی که بسیار به بچه‌های بازیگوش شبیه بود، می‌دونستم که می‌خوام از اون یه غول ریزه میزه و بامزه و فوق‌العاده وروجک بسازم… وروجکی که با همین روحیه خاص دست به کارای مهم می‌زنه و بالاخره از استعدادش به جا استفاده می‌کنه و البته‌ که این به معنای تموم شدن شیطنت‌هاش نیست.

یکی دیگه از نکته‌های کتاب، صفحات ورودی بودند که با مشورتی که با مدیر بخش کودکان نشر داشتیم، تصمیم گرفتیم که صفحات ورودی کتاب رو جوری کار کنیم که مقدمه‌ای بشه برای شناخت فرغولی و مخاطب با ورق زدن کتاب و دیدن آستر بدرقه و بعد صفحات ورودی تا حدودی متوجه شخصیت فرغولی بشه که همین امر باعث شد تا صفحات ورودی کتاب از طراحی‌های ویژه‌ای برخوردار بشن.
مخاطب اصلی کتاب، گروه سنی الف و ب هستند ولی به نظرم حتی بزرگسالان باذوق هم مخاطبین این کتاب هستند و از کتاب لذت خواهند برد و برای پدر و مادرها هم بسیار خوبه که کتاب رو بخونن و به کودکانشون اعتماد به نفس بدن و استعدادهای کودکشون رو در نظر بگیرن.

در تصویرگری، مخاطب از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است و من هم دوست دارم تصویرهایی بسازم که روشن کننده متن کتاب باشند و فضای داستان رو بسط بدن تا مخاطب با کتاب ارتباط برقرار کنه. بیشتر از اینکه به جشنواره‌ای بودن تصاویر اهمیت بدم پای‌بندی به متن و گسترش اون در راستای هدف کتاب، از اولویت‌هام است و رضایت مخاطبین نتیجه‌ای است که به دنبالش هستم و بهم انرژی میده.»



image 
imageimageimage