مجموعه پوسترهای پیرغلامان حسینی

«این پروژه‌ در حوزه هنر آیینی و درباره بزرگداشت پیرغلامان حسینی است که هر ساله در یکی از استان های کشور برگزار می شود و این بار شهر باستانی یزد میزبان این اجلاس بود. این مجموعه که از 4 پوستر تشکیل شده است با تکنیک 3d به صورت واقع گرایانه در مدت زمان دو هفته انجام شده است.

دراین پروژه بنا بر اعلام قبلی چند مصرع شعر از حافظ و سعدی و با ابیات کهن در قالب گرافیک امروزی، انجام گردیده است.

محل برگزاری این دوره از اجلاس که در سال 98 برگزار شد در شهر یزد، شهر خشت و خاک بود؛ فلذا بافت معماری یزد از جمله فرم های دیداری اصلی در طراحی این مجموعه بود.
به همین منظور در طراحی اتودهای اولیه، این موضوع تبیین شد و با توجه به این که معمولا در اجرای این گونه کارها جزئیات از بین می روند، در جریان طراحی نقوش تزئینی و موتیف‌ها، سعی شد از نقوش با جزئیات بالا پرهیز شود. فرم کلی پوسترها شبیه هم هستند ولی نقوش تزئینی آنها متفاوت است.
تلفیق مولفه‌های شهری یزد چون خشت و خاک با مولفه‌های واقعه کربلا همچون ایستادگی و عطش و آب، باعث شد تا به فرم‌های اصلی قطره، پرچم و عَلَم برسیم؛ این فرم‌ها می بایست در نقوش خشت و گل به کار گرفته می شد.ولی در نهایت به این هدف فکر شد که ابیات در قالب فرم “قطره” در کلیت یک شکل ولی در جزئیات متفاوت طراحی شوند.

اتود قطره (که برگرفته از فرم اصلی خود قطره، فرم سرو و فرم موتیف های قرآنی است) به صورت طراحی حروف و بر گرفته از خط مملوکی که مختص نقوش خشتی ست، به کار گرفته شد.
همه این مولفه‌ها قبل از اجرای پروژه مطرح و بررسی شد.
به دلیل اهداف بین‌المللی این اجلاس یک پوستر انگلیسی هم به این مجموعه پوستر اضافه شد که متاسفانه به فرصت انتشار نرسید اما در طراحی حروف انگلیسی سعی شد تا حدودی حس کالیگرافی شرقی و تزئینات اسلیمی با آن همراه شوند.

در طراحی فرم قطره سعی شده از فرم نقوش علم‌های دوره صفوی هم الهام گرفته شود (در دو پوستر اول این فرم ها مشهود هستند).

این پوستر با موتیف‌های دارای خط دور (stroke) انجام شد تا حس متفاوت تری در جزئیات این پوستر داشته باشند.
فرم قطره در پوسترهای سوم و چهارم علاوه بر فرم کلی عَلمهای دوره صفوی، الهام گرفته از موتیفهای قرآنی این دوره هم هستند.

در مجموع اتودها در نرم افزار Adobe illustrator طراحی و سپس در نرم افزار های 3dsmax و zbrush مدلسازی و بافت پردازی شدند.

نهایتا با همه ابزارهایی که در پروژه به کار گرفته شده می بایست حس طبیعی خشت در نگاه اول مخاطب که به این آثار گرافیکی می افتد، تداعی شود.

این مجموعه نامزد بهترین خلاقیت و به عنوان پوستر برگزیده بهترین تایپوگرافی هشتمین دوره پوستر هیئت شناخته شد.»

سید مهدی میرحیدری متولد 1367 و عضو کانون هنر شیعی است.

 


image 
imageimageimage