یک تازهوارد غافلگیرکننده در فصل اکران تابستانی چین، به پرفروشترین انیمیشن دوبعدی تاریخ این کشور در گیشه تبدیل شد. فیلم «هیچکس» محصول استودیوی انیمیشن شانگهای، که از ۲ اوت روی پرده رفته، در سومین آخر هفته نمایش خود (۱۵ تا ۱۷ اوت) با فروش ۳۲.۹ میلیون دلار (معادل ۲۳۷.۱ میلیون یوان) از رتبه دوم به رتبه اول صعود کرد و توانست در رقابت با درام تاریخی شِن آئو با موضوع «کشتار نانجینگ» با عنوان Dead to Rights پیشی بگیرد.
فروش تجمعی «هیچکس» تاکنون به ۱۳۸.۵ میلیون دلار (۹۹۷ میلیون یوان) رسیده و آن را به پرفروشترین انیمیشن دوبعدی اکرانشده در تاریخ سینمای چین بدل کرده است؛ این فیلم تا روز دوشنبه موفق شد از مرز یک میلیارد یوان عبور کند. همچنین در وبسایت دُوبان امتیاز تحسینبرانگیز ۸.۵ را از مخاطبان به دست آورده است. این موفقیت در شرایطی رخ میدهد که طبق گزارش ماویان در روز شنبه، گیشه تابستانی چین نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۷.۸۶۵ درصدی روبهرو بوده، هرچند مجموع فروش و پیشفروش بلیتها از ژوئن تا اوت به ۱۰ میلیارد یوان رسیده است.
موفقیت غیرمنتظره «هیچکس» آن را بالاتر از سه انیمیشن مطرح ژاپنی قرار داده است: سوزومه ساخته ماکوتو شینکای با فروش ۸۰۷ میلیون یوان (۱۱۲.۲ میلیون دلار)، پسر و حواصیل برنده اسکار از هایائو میازاکی با ۷۹۱ میلیون یوان و نام تو (Your Name) ساخته دیگر شینکای با ۷۱۳ میلیون یوان. هرچند داستان «خوک کوچک» در سطح موفقیت انفجاری انیمیشن سهبعدی نژا ۲ از استودیوی «چنگدو کوکو کارتون/پکن انلایت مدیا» قرار نمیگیرد ــ فیلمی که تنها در شش روز به رکورد ۴ میلیارد یوان دست یافت و در ادامه با بیش از ۲.۲ میلیارد دلار به پرفروشترین انیمیشن تاریخ جهان تبدیل شد ــ اما نشان میدهد انیمیشن دوبعدی همچنان جایگاه خود را در سینمای جهانی حفظ کرده و بیانگر رشد سریع انیمیشن چین در عرصه بینالمللی است.
«هیچکس» بر اساس مجموعه محبوب «یائو – افسانههای عامیانه چینی» ساخته شده که هنگام پخش در سال ۲۰۲۳ در پلتفرم بیلیبیلی با استقبال گسترده مواجه شد و تاکنون ۳۶۰ میلیون بار تماشا شده است. این کمدی ماجراجویانه اسطورهای داستان یک خوکدیو کوچک را روایت میکند که از کوهستان لانگلانگ راهی سفری حماسی میشود و در طول مسیر با دیو وزغ، دیو راسوی وحشی و دیو گوریل همراه میشود. این گروه در واقع تقلیدی طنزآمیز از سفر حماسی کلاسیک «سفر به غرب» و شخصیت راهب تانگ سانزانگ و سه شاگرد او هستند. هماکنون نیز کمپینی برای عرضه محصولات جانبی این فیلم در چین آغاز شده است.
بیشتر ببینید: این انیمیشن در هفته اول انتشار به رتبه دوم جهانی نتفلیکس رسید
ویژگیهای بصری متمایز «هیچکس» با بهرهگیری گسترده از تکنیک نقاشی سنتی مرکب شکل گرفته و سبک بصری اصیل چینی را به نمایش گذاشته است. «لیائویو چِن» ناظر هنری فیلم در گفتوگویی پیش از اکران با شانگهای آبزرور توضیح داد که تیم انیمیشن برای ساخت هر فریم از مرکب واقعی استفاده کرده، نه صرفاً شبیهسازی دیجیتال آن.
هنوز هیچ پخشکننده سینمایی یا سرویس استریم در آمریکای شمالی برای «هیچکس» اعلام نشده، اما با توجه به موفقیت برقآسای آن در گیشه چین، انتظار میرود توجه بینالمللی زیادی را به خود جلب کند.