همیشه دوست داشتم دنیا را از دید یک تصویرساز ببینم. طراح تصویرسازی که طراحی را با عمق وجودش متوجه میشود. طراحی که میتواند با سادهترین رنگهاو خطوط شاهکار بسازد. هرچند بسیاری از افراد، به ساخت زیباییهای بصری اعتقادی ندارند و این به خود آرتیست و دیدگاهش بستگی دارد. برخی هنرمندان کارهای عمومیتری دارند و افراد بیشتری را تحتتاثیر آثارشان قرار میدهند. دقیقا چیزی که طراح بازی دوردان (Dordogne) به آن توجه کردهاست. این بازی میتواند از لحاظ بصری بیننده را مسحور کند. به علاوه او دنیایی را پیش روی شما قرار میدهد که غیرقابل دسترس است.
توسعه دهندگان بازی دوردان Un Je Ne Sais Quoi و کمپانی Umanimation هستند. انتشار این بازی نیز کار استودیوی طراحی Focus Entertainment است. این بازی روایتی منحصربهفرد دارد. سفری پرهیجان و زیبا و خاطراتی گرم برای گیمر میسازد. میمی (Mimi) نقش اصلی این بازی، به دنبال رازهای خانوادگی و کشف میراث مادربزرگش است. منظرههای بازی با آبرنگ طراحی شدهاست. همین رنگها به بازی زندگی بخشیده و به آن گرما داده است. احساس نوستالژی از آغاز تا انتهای بازی بازیکن را به خود جذب میکند.
داستان بازی دوردان Dordogne
Dordogne به طور مدام بازیکنها را با روشهای تازه و خلاق برای ارتباط با دنیا سوپرایز میکند . داستان بازی در قالب خاطرهای از میمی که با مادربزرگ نورا (Nora) در تعطیلات تابستانی داشته، روایت میشود. با جمع کردن عکسها ،ضبط صداها، و جمعآوری استیکرها، کاستها و کلمات پراکنده میمی دفتر یاداشت خود را پر میکند. او داستانی شاعرانه و یکتایی را برای ماجراجویی بازیکنها می سازد. لذت جمعآوری این آیتمها و ساختن شعرهای ساده، حسی از موفقیت و پیشرفت به بازیکن میدهد. این در حالیست که شما به ندرت جوایزی در بازی دریافت میکنید.
نمایشی رنگارنگ از تابستان که با دیدنش تابستان را آرزو میکنید!
از نظر بصری، Dordogne شبیه یک اثر نقاشی شاهکار طراحی شدهاست. آبرنگ زندگی را به هر صحنه بازی وارد میکند. موقع بازی احساس قدمزدن در یک گالری هنری تعاملی را دارید. مدل کاراکترسازی، صحنههای خیرهکننده و موسیقی متن دلنشین، فضای بازی را بسیار دوست داشتنی میکند.
دوردان نه تنها در محسورکردن بازیکنان با نقاشیهای زیبایش موفق شده بلکه به آنها اجازه میدهد بهطور خلاقانه با این هنر دلنشین ارتباط برقرار کنند. توانایی به تصویر کشیدن ماهیت یک دنیا بوسیله عکسها، برچسبها ،صداها و عبارتها، یک ویژگی شخصی را به تجربه اضافه میکند. کاملکردن دفترچه یاداشت اجباری نیست. اما بازیکنان تحت تاثیر این بازی کودک درونشان را در آغوش میکشند و صفحههایی منحصر بهفرد از خاطرات سفرشان میسازند.
سبک هنری فضای بازی دوردان Dordogne
بازی دوردان Dordogne تصاویر و رنگهایی از تابستان اروپایی را با تمام زیباییهایش به تصویر می کشد. تمامی پس زمینه های بازی با دست نقاشی و رنگ آمیزی شده اند. سدریک ببوش (Cedric Babouche) هنرمند 46 ساله تمامی این پسزمینهها را طراحی کردهاست. او بر روی بسیاری از انیمیشنها، بازیها و کتابهای مصور مانند انیمیشن هودینی کوچک (Little Houdini) و بازی بچهخوک (Piglet) دیزنی کار کردهاست. او نویسنده و کارگردان هنری دوردان است. دوردان مانند بسیاری از کارهای ببوش، تلفیقی از روشهای هنری سنتی و 3D ساخته شده است.
طبق گفته ببوش ماجرای ساختن دوردان از 14 سالگی او شروع شد. او همیشه در تلاش بوده تا درکنار کارهای دیجیتالش بافت آبرنگ را لحاظ کند. برای همین روش او برای کارهایش تلفیقی از آبرنگ و نقاشی دیجیتال است. سدریک ببوش در مورد روش کارش میگوید:
«من همیشه میخواستم از تغییر تجسم اصلی زمانی که بر روی کاغذ کشیده میشود، جلوگیری کنم. همچنین میخواستم از ساختن نورهای 3D و سایه های آبرنگی دوری کنم. وقتی که توانستم مسیر درستی را پیدا کنم بنظرم مهم آمد که آن را در داستانی که بهترین همخوانی را با آن دارد، استفاده کنم.»
او همچنین درباره طراحی هنری دوردان میگوید:
«دوردان پروژه ایست که من در ابتدا به تنهایی آن را شروع کردم. این بازی بهشدت برای من شخصی است و هیچوقت فکر نکردم از تکنیکی بغیر از آبرنگ برای بازگو کردن داستان آن استفاده کنم. من برای 30 سال از این روش استفاده کردهام و بصورت روایتی و نیز از نظر مالی کار می کند. الان من در این شیوه رنگ آمیزی وفضاسازی استاد شدهام، و توانستم با استفاده از کشیدن تقریبا تمام صحنه ها، به مقدار زیادی در زمان و پول صرفه جویی کنم.»
محل تولد Dordogne
دوردان منطقه ای به شدت بینظیر است. یک ییلاق خاص فرانسوی با روستایی سنگی و قدیمی که در کنار رودخانه ساخته شده است. دوردان بر روی لبه صخرهها با خانههای باستانی تروگلودیتها به قدمتی چند قرن قرار دارد. از منطقه از نظر تعداد غارها و اکتشافات پنهان بسیار غنی است. معروفترین مکان توریستی آن غارهای لسکاس (the caves of Lascaux) است. زیبایی دوردان در این است که بدون توجه به آنکه به کدام روستای آن سر میزنید همیشه چیزی برای نشاندادن دارد. چه در غارهای زیرزمینی، چه در بلندیها صخرهها و یا در قایقی در حال گشت در رودخانه، همیشه با تنوع منطقههای دور و بر محسور میشوید. دوردان منطقهای است که در آن نور با عطر درختهای گردو قاطی میشود. جایی که در آن مهربانترین مردم، بهترین غذاها را می آورند. وقتی که شما وارد دوردان بشوید به هیچ عنوان دلتان نمیخواهد از آنجا خارج شوید.
اهداف هنری در هنر و طراحی
هدف اصلی دوردان، روایت داستانی ساده بدون تضاد و بدون توجه به نژاد و جنسیت است. داستانی تاثیرگذار که باعث شود ما از خودمان درباره خانوادهمان سوال کنیم. همچنین قصد بازی بر این است که خاطراتمان را مورد سوال قرار دهیم، آیا آنها واقعا بینظیر هستند یا تاریک تر از آنچیزیست که تصور میکنیم؟
ببوش خواستار این بود که احساس درگیر بودن با فضا را با غلظت هوا و عطر و بوی طبیعت، به بازیکننده القا کند. به طور قطع کار هنری آنها بروی این ویژگی بسیار موثر بوده است. موسیقی محلی و طراحی صدای سیلوان کوئمنت (Sylvain Quément) تاثیری اساسی بر روی جنبه احساسی بازی دارد.
«ما بسیار بر روی ساخت احساس در ارتباطبودن با اشیا و مردم کار کردیم. همچنین، سعی کردیم از داشتن تعداد زیادی صحنههای سینمایی دوری کنیم. مجبور بودیم که راهی برای تبادل اطلاعات بین شخصیتها از طریق بازی پیدا کنیم، از این رو از مکانیزم ثبت کلمات در محیط استفاده کردیم. آنها در فضا مانند یک شکل سفید رنگ نشدهای در آبرنگ ،گم شدهاند. این به ما اجازه میدهد تا کشف و کنجکاوی را همزمان با پیشرفت تجربه کنیم.»
تبدیل نقاشیهای آبرنگی به تصاویر خیالی 3D
«فرآیند بازی به خودی خود بسیار ساده است. ما از تکنیک نقشهبرداری با دوربین (the camera mapping) با تبدیل آبرنگ به مدلی سهبعدی استفاده کردیم. ما از نور سهبعدی یا سایهزنی (برای کاراکترها) استفاده کردیم. ما حرکت دوربین اصلی را برای دیدن اندازه و زاویه دیگر دوربینها برای طراحی تعریف کردیم.
در دوردان از هیچ حرکت پیچیدهای استفاده نشده است. پس زمینه تصویرها را برای طراحی بسیار آسان میکند. برای تجربههای پیچیدهتری مانند پرواز با کایک مجبور بودیم از روش دیگری استفاده کنیم که مانند یک کتاب پاپ آپ (سه بعدی) بهنظر برسد. ما در حال حاضر در حال توسعه یک ابزار جدید، برای پروژه بعدی خود هستیم، تا بهجای استفاده از تکنیک نقشهبرداری با دوربین بتوانیم بطور 360 درجه در محیط با دست نقاشی شده، حرکت کنیم.”
این روش نقشهبرداری با دوربین بسیار ساده است و برای مدت زیادی مورد استفاده درصنعت انیمیشنها و VFX بوده است. آنچه در مورد دوردان متفاوت است، این است که تصاویر مورد استفاده در آن با دست کشیده شدهاند.
کلام آخر:
«وقت بگذارید! وقت بگذارید و در اطراف قدم بزنید، بهدنبال عنصرهای پنهان شده در داستان بگردید. وقتی که بر روی کایاک قرار دارید، اگر دوست دارید ساعتها را در آنجا بگذرانید! بازی برای همین ساخته شده است. این بازی 6 تا 10 ساعت بهطول میانجامد، اما قدم زدن در اطراف و فکرکردن درباره آن تجربهای بسیار طولانیتر را به شما میدهد. تمام تیم امیدوار است که انرژی و علاقهای را که ما برای این بازی گذاشتهایم را احساس کنید.»
شما می توانید Dordogne را برای پلتفرم های PC، PlayStation 4/5، Xbox One/ X|S و Nintendo Switch دانلود کرده و یک بازی متفاوت را تجربه کنید.