وقتی از تأثیر نام تجاری یا برند بر مخاطب صحبت میکنیم، منظور ما دقیقا آن چیزی است که در ابتدا دریافت میشود. در دنیای پر سرعت امروز صاحبان مشاغل فرصت خیلی کمی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب در اختیار دارند؛ بنابراین باید حتما یک استراتژی برای مولفههای بصری خود داشته باشند. در ادامهی این متن به مرور مشخصات و تاثیر و نقش هویت بصری در برندینگ می پردازیم. با روز رنگ همراه باشید.
از نظر اکثر افراد، برندی که از زیبایی بصری، ظرافت ظاهری، ماندگاری و در یک کلام شخصیت و هویت برخوردار نباشد، قابل اعتماد نیست و ارزش وقت گذاشتن ندارد. کسب این نوع اعتماد به خود برند یا نام تجاری بستگی دارد.
تمام آن چیزی که در نگاه اول در برند دیده میشود بیانگر هویت برند و شرکت است. این موضوع تحت عنوان هویت بصری معرفی میشود. هویت بصری درک و فهمیده شدن عناصر قابل مشاهده برند توسط مخاطب است. تصاویر نوعی ارتباط قدرتمند ایجاد میکنند. آنها در سطوح اولیه و عاطفی صحبت میکنند و بنابراین قانع کنندهتر از کلمات هستند. زیرا دنیای بازاریابی امروز بهطور فزایندهای بصری شده است و شما باید بتوانید از نظر استراتژیک با آن همراه شوید.
در این مقاله ضمن بررسی اهمیت و نقش هویت بصری در برندینگ، اجزای هویت بصری مناسب نیز بررسی میشود. با ما همراه باشید تا با استفاده از این نکات در مسیر درست کسب و کار خود گام بردارید.
بیشتر بخوانید: تفاوت لوگو، برند و هویت بصری چیست؟
هویت بصری چیست؟
هویت بصری، شامل تمامی تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که چیستی برند را روایت و آن را از سایر برندها متمایز میکند. به عبارت دیگر، هر آنچه مشتری از نظر فیزیکی، از آرم (لوگو) گرفته تا طراحی داخلی یک فروشگاه را که میتواند توصیف کند، هویت بصری نامیده میشود. رنگ، شکل، حروف و محل قرار گیری تمامی اجزای یک محموعه می تواند با طراحی هویت بصری شکل ویژه به خود بگیرد.
هدف از هویت بصری
هویت بصری بهطور مستقیم بر احساس مخاطبان تاثیر میگذارد و به آنها نسبت به ماهیت لوگو، خدمات و محصولات ارائه شده آگاهی میدهد. در واقع از طریق تجسم بصری سازگار جنبههای مختلف کسب و کار متحد میشوند.
هویت بصری در مقابل هویت برند
هویت بصری با هویت برند رابطه ذاتی دارد. هویت برند بیان جامعی از تمامی چیزهایی است که باعث میشود نام تجاری شکل بگیرد که این شامل هویت بصری همراه با عناصر غیر بصری مانند صداها و… است.
هویت بصری یک رشته متمایز است که شامل نوعی فرایند تفکر و رویکرد متفاوت از هویت برند بهعنوان یک کل است. البته گاهی همپوشانی نیز وجود دارد. هویت برند توسط بازاریابان کنترل میشود و هویت بصری توسط طراحان و مدیران خلاق شکل میگیرد.
بهطور خلاصه، هویت برند روابط درونی لوگو را توصیف میکند؛ در حالیکه هویت بصری روابط بیرونی لوگو را بیان میکند.
عناصر هویت بصری
در ادامه مرور نقش هویت بصری در برندینگ باید گفت هویت بصری نوعی بیان تصویری برای مارک تجاری است. بنابراین، عناصر آن مانند کلماتی هستند که قصد دارند پیامی را به مخاطب منتقل کنند. در ادامه، این عناصر را بهصورت جداگانه و مختصر بررسی خواهیم کرد تا ضمن آشنایی با آنها، روشن شود که برای شکل گیری یک هویت بصری منسجم چگونه این عناصر گرد هم میآیند.
گرافیک
اولین اقدامات شکل گیری برند و لوگو به واسطه گرافیک میسر میشود. در واقع متن یا تصاویری که برای طراحی آرم از آن استفاده میشود، همین گرافیک است. این طراحیها میتوانند شامل فرمها و سطوح پیچیده و یا ساده باشند.
تایپوگرافی
تایپوگرافی به شکل یا نوع قلمی گفته میشود که در علامت تجاری خود استفاده میکنید. انواع مختلفی از قلمها وجود دارد و هر کدام میتوانند تأثیر متفاوتی بر روی بیننده داشته باشند. از جمله درجات مختلف خوانایی، منعطف یا ایستایی و…
پالت رنگ
رنگ یکی از مهمترین بخشهای تشکیل دهنده هویت بصری است. اگر از رنگها به درستی استفاده شود، میتوانند برخی از قدرتمندترین پاسخهای احساسی را در بیننده ایجاد کنند.
بهتر است پالت رنگی خود را از طیفی آرام و متناسب با اهداف تجاری خود انتخاب کنید. زیرا رنگهای انتخابی شما در تمام رسانههایی که برای معرفی کسب و کارتان استفاده میکنید، دیده میشوند. اغلب طراحان توصیه میکنند که بیش از سه رنگ انتخاب نکنید:
یک رنگ اصلی (رنگ اصلی برای برند)، یک رنگ ثانویه (برای استفاده در پس زمینه) و یک رنگ برای ایجاد تضاد و تاثیر گذاری بیشتر.
موارد ذکر شده در بالا از مهمترین و اساسیترین بخشهای هویت بصری هستند. علاوهبر آنها تصویرسازی و انتخاب عکس مناسب نیز مهم است. زیرا تصویر عنصری است که بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار میکند.
اهمیت شناخت مخاطبان
شما باید مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید عناصر بصری مرتبط با علایق و نیاز آنها را انتخاب کنید. درک خواستهها و نیاز مشتریان به شما کمک میکند تا بتوانید استراتژی مناسب خود و کسب و کارتان را تنظیم نمایید.
در واقع بدون شناخت مخاطبان و سلیقه آنها تمامی تلاشهای بازاریابی، برندینگ و هویت سازی شما بیهوده خواهد بود؛ زیرا جنبههای بصری مختص مخاطبان است و برای تحت تاثیر قرار دادن آنها و ماندگاری در ذهن سایر افراد استفاده میشود؛ نه شما.
بیشتر بخوانید: تاریخچه هویت بصری؛ مروری بر پیشینه برندینگ از انقلاب صنعتی تاکنون
نقش هویت بصری در برجسته سازی برند
در بررسی نقش هویت بصری در برندینگ تا اینجا موضوعات مختلفی در زمینه هویت بصری را بررسی کردیم. با ویژگیها و عناصر سازنده آن آشنا شدیم و همچنین نقش مخاطب در طراحی هویت بصری را روشن ساختیم. اکنون میخواهیم بدانیم هویت بصری چگونه میتواند باعث افزایش بازدهی برند شود؟
بینظیر باشید
اولین قدم برای داشتن برند موفق و شناخته شده در بین مخاطبان، خاص و بیهمتا بودن است. شما باید شناخت کاملی از جامعه اطراف خود، اعم از رقبا، مشتریان، محصولات مشابه و… داشته باشید تا بتوانید هویت منحصر به فرد و شاخص خود را شکل دهید. باید نخستین گامها را خیلی دقیق و حساب شده بردارید تا مجبور نباشید یک مسیر را دوبار طی کنید.
به یادماندنی باشید
با شروع دوره مدرن و پست مدرن و زندگی سریع، افراد حوصله و مجال مواجه شدن با تصاویر و عناصر درهم ریخته را ندارند. شما باید به گونهای عناصر بصری خود را انتخاب کنید که در کمترین زمان ممکن توسط مخاطبان درک و دریافت شوند و در ذهن آنها جای گیرند.
مانند لوگو شبکههای اجتماعی. طراحان این لوگوها با هوشمندی هرچه بیشتر تمام عناصر اعم از رنگ، فونت، طراحی و… را انتخاب کردهاند تا با اولین تماس با چشم بیننده، در ذهن ماندگار شوند.
هارمونی داشته باشید
شما باید دقت کنید که برای دستیابی به یک هویت بصری منسجم، قوی و تاثیر گذاری، باید تمام موارد حتی جزئیترین آنها را مد نظر قرار دهید. هیچ یک از عناصر انتخابی (رنگ، فونت، تصویر و…) نباید با یکدیگر در تضاد باشند.
نکات مهم برای طراحی یک هویت بصری قوی
برای داشتن هویت بصری قوی و حصول بهترین نتایج در برندینگ لازم است بدانیم چطور موارد فوق را استفاده کنیم:
برای طراحی لوگو وقت بگذارید
طراحی لوگو یکی از پر زحمتترین و البته مهمترین بخش از مجموعه هویت بصری است. اما باید بدانید که هر چقدر بیشتر روی این کار وقت بگذارید نتایج بهتری بهدست خواهید آورد. لوگو شما روی تمام رسانههای مرتبط با کسب و کار شما حک خواهد شد. در واقع اولین تصویری است که مخاطب از شما دریافت میکند و بهواسطه آن شناخته میشوید.
بیشتر بخوانید: تجربه برند چیست؟ خلق تجربه برند را چقدر جدی بگیریم؟
با احساس مخاطب ارتباط بگیرید
وقتی افراد شما را دوست داشته باشند، بدون شک در ذهن و قلب آنها ماندگار خواهید شد. رنگها یکی از عناصری هستند که بی واسطه بر حواس و احساسات افراد تأثیر میگذارند.
اگر پالت رنگی خود را هوشمندانه، متناسب با اهداف شرکت و باتوجه به سلیقه مخاطبان خود انتخاب کنید، بدون شک گام مهمی در رسیدن به هویت بصری منسجم و قوی برای برند خود برداشتهاید. به کوکاکولا فکر کنید! نوشیدنیای که حس خنکی، انرژی زیاد و شادابی در خود دارد. آیا میتوانید کوکاکولا را بدون رنگ قرمز تصور کنید؟
شخصیت خود را در کوتاهترین زمان معرفی کنید
بعد از انتخاب رنگ مناسب، نوبت به انتخاب قلم و تاپیوگرافی میرسد. شما باید پیش از هر کاری نوع شغل خود را مد نظر قرار دهید. در مرحله دوم سراغ مشتریان میروید.
باید بدانید کدام گروههای سنی و با چه علاقهمندیهایی مخاطب شما خواهند بود. فونت انتخابی شما میتواند در مورد نوع کسب و کارتان موضوعات زیادی را روشن سازد. بهعنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک شرکت حقوقی هستید.
در این صورت شما نمیتوانید از فونتهای کمیک یا کودکانه استفاده کنید. زیرا انتخابهای شما علاوهبر معرفی شخصیت خودتان، باید با درک مخاطب از شما تطابق داشته باشد.
از تصاویر مناسب برای جذب مخاطب خود استفاده کنید
این یک واقعیت است که هرچه ارتباط عاطفی ما با افرادی بیشتر باشد، بیشتر به آن افراد اطمینان و اعتماد داریم. این اصل در حوزه تجارت و کسب و کار نیز صادق است و شما هرچه بیشتر بتوانید بر احساسات و عواطف مشتریان خود تاثیر بگذارید آنها به شما بیشتر اعتماد میکنند.
قبل از هرکاری باید از خود بپرسید که مایل هستید مشتریان در هنگام رویت محصولات شما چه احساسی داشته باشند؟ چگونه محصولات شما را درک کنند؟
این نوع سوالات را از خود بپرسید و برای پاسخ آنها تصاویر مناسب پیدا کنید. تصاویر با سرعت بیشتری توسط افراد فهمیده میشوند. علاوهبر این برای تمامی افراد، فارغ از نوع زبان و میزان سواد خوانا و قابل فهم خواهند بود.
کلام آخر در بررسی نقش هویت بصری در برندینگ
هویت بصری یکی از مهمترین و بهترین ابزارها برای معرفی و روایت برند و ارتباط گرفتن با افراد است از آنجا که در برقراری ارتباط بسیار موثر است، پیام اشتباه میتواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد. هویت بصری بیانگر تمام اهداف، آرمانها و خواستههای یک شرکت است. اینکه صاحبان مشاغل مایل هستند چه تاثیری بر مخاطبان خود بگذارند و چگونه شناخته شوند.
در انتها و پس از شرح بست موضوع نقش هویت بصری در برندینگ باید گفت هویت بصری نخستین تماس و ارتباط مشتری با صاحبان کسب و کار است؛ بنابراین، نقش خیلی مهمی در جلب اعتماد مشتری و افزایش بازدهی برند خواهد داشت. شناخت صحیح سلیقه مخاطب، طی کردن حرفه ای مراحل برندینگ و جدی گرفتن نقش طراحی در این زمینه به شکل گیری عالی یک هویت بصری کمک می کند.
عناصر گرافیک، تایپو گرافی و پالت رنگ در هویت بصری کنارهم قرار می گیرند و هویت بصری را تشکیل می دهند.
تمام آن چیزی که در نگاه اول در برند دیده میشود بیانگر هویت برند و شرکت است. این موضوع تحت عنوان هویت بصری معرفی میشود. هویت بصری درک و فهمیده شدن عناصر قابل مشاهده برند توسط مخاطب است.
هویت بصری، شامل تمامی تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که چیستی برند را روایت و آن را از سایر برندها متمایز میکند. به عبارت دیگر، هر آنچه مشتری از نظر فیزیکی، از آرم (لوگو) گرفته تا طراحی داخلی یک فروشگاه را که میتواند توصیف کند، هویت بصری نامیده میشود.