دومین ورکشاپ بین المللی هندسه نقوش در هنر اسلامی- استانبول ۲۰۱۴

مرکز طراحی ودیزاین استانبول، دومین کارگاه بین المللی در حوزه الگوهای هندسی در هنراسلامی راتحت عنوان “ردپا و نشانه‌های سلجوقیان” از ۲۱-۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ (30شهریورماه الی 5 مهرماه) برگزار خواهد کرد.
در بخشی از مقدمه این ورکشاپ درباره ضروت و هدف برگزاری آن چنین آمده است: «طرح های هندسی اسلامی در سراسر جهان اسلام در ساختمان های متعدد و اشیاء زیادی دیده می‌شود. به عنوان مثال  آنها را می توان در منبرها، محراب ها، درها، صحافی کتاب ها، در آیینه کاری‌ها و در بسیاری از نمونه های دیگر از تزیینات وابسته به معماری مذهبی و غیر مذهبی یافت. این سازه‌ها تاکنون با روش‌های بسیار مختلفی توسط محققان و متخصصان در فرهنگ اسلامی، مورخان هنر و معماری، تاریخ نگاران علم و  ریاضی دانان مورد مطالعه قرار گرفته است و با وجود اینکه هر یک از این گروه‌ها می‌توانند از طریق تعامل با یکدیگر  به نتایج و بهره‌های بیشتری برسند؛ اما هیچگاه  بین آنها، همکاری و تعامل مشترک به وجود نیامده است.
فلذا این مرکز با دعوت از صاحب نظران رشته های مختلف در کنار هم، سعی در برقراری و ایجاد یک تعامل و همکاری سازنده و مشترک با یکدیگر به‌منظور مطالعه الگوهای هندسی اسلامی و توسعه همکاری‌های میان رشته‌ای در این زمینه دارد.»

2اسلامی

برخی از جزئیات کارگاه :
1. مدت زمان برنامه‌ها، سمینارها، پانل گفت و گو ، سخنرانی‌ها و ورکشاپ، ۷ روز  خواهد بود و در طی این مدت، کارشناسان مختلف از سراسر جهان گردهم آمده و راجع به این موضوع، دانش و آثارشان را به اشتراک خواهند گذاشت.
2.در خلال برگزاری این کارگاه‌ها، نمایشگاهی به نام HENDESEN (ترکیبی از کلمات ترکی همراه Hendese [هندسه] و Desen [الگوی]) که در آن هنر و آثار صنابع دستی مربوط به طرح‌های هندسی اسلامی است به نمایش گذاشته خواهد شد.
3. زبان رسمی برنامه، انگلیسی  و ترکی خواهد بود.
4.در انتهای برگزرای ورکشاپ، بولتنی از برنامه ها به همراه کتاب این رویداد منتشر خواهد شد.
5.تمامی کارشناسان و کارشناسان ارشد، دانش جویان و متخصصان حرفه ای در زمینه مهندسی، معماری، ریاضیات / فیزیک / شیمی، علوم اجتماعی و هنر می توانند در این ورکشاپ ثبت نام کنند.
6.هیچ هزینه ای از شرکت کنندگان در این کارگاه دریافت نخواهد شد؛ اما تعداد افراد شرکت کننده در این کارگاه محدود خواهد بود.
7.در مجموع 30 نفر (15 نفربین المللی و 15 نفر از ترکیه) برای شرکت در این برنامه پذیرفته خواهند شد.
8. آخرین مهلت برای ثبت نام آنلاین  دوشنبه  اول سپتامبر( 10 شهریورماه) خواهد بود.
9.فهرست شرکت کنندگان پذیرفته شده در ورکشاپ، در تاریخ 4 سپتامبر (13 شهریورماه) در این سایت اعلام خواهد شد.

موضوعات سمینارها و کارگاه ها:
•مفهوم تمدن و زیبایی در اسلام
•منابع قرون وسطی در طرح های هندسی اسلامی
•تکنیک های تولید کلاسیک برای طرح های هندسی اسلامی
•تکنیک های تولید مدرن برای طرح های هندسی اسلامی
•تجزیه و تحلیل ریاضی از طرح های هندسی اسلامی
•استفاده از طرح های هندسی اسلامی در معماری اسلامی و هنرهای سنتی
•الگوهای هندسی در هنر معماری سلجوقیان و فرش های عثمانی، درها و منبرها (شامل کاشی های معرق )
•طراحی ، تجزیه و تحلیل  الگوهای هندسی اسلامی با استفاده از  نرم افزارهای مدرن .


 3اسلامی   1اسلامی

 4اسلامی  5اسلامی  اسلامی

 

 


image 
imageimageimage