نقاش روی جلد

پشت ویترین کتابفروشی ها پیش از هر چیز تصاویر جلد هستند که به چشم می آیند. تصوير جلد هر کتاب، به مثابه ویترین آن کتاب است. هر قدر این ویترین در نگاه اول مخاطبان بيشتري را مجذوب خود کند، کتاب هم به عنوان محصولی تجاری فرهنگی فروش بهتري می کند. « ابراهیم کاشانی» در  طراحی جلد مجموعه کتابهایی که در ادامه خواهید دید، ما را در مقابل ویترینی از تاریخ نقاشی قرار می دهد.

« برایم روی جلد به مثابه بومِ نقاشی است و به دلیل نقاش بودنم، روی جلدها همیشه به سمتِ تصویرسازی می رود، کمتر از تایپوگرافی استفاده می کنم؛ چرا که به اعتقادم کار من ترجمانِ تصویری متن است که باید هم طراح و هم مخاطب را راضی کند. طبیعتا تحصیل در رشته نقاشی و درگیربودن با آن به صورت حرفه ای، تاثیر زیادی در گرافیک نقاشانه من داشته است، روند نقاشی کشیدن و طراحی جلد برایم بصورت موازی همیشه در حرکت اند.

برای طراحی جلد؛ همیشه با دیدن نام کتاب، تصاویر زیادی مثل فریم های سینمایی از ذهنم می گذرد، شاید هزار فریم در ثانیه. بعد از خواندنِ کتاب و همینطور خواندنِ نقدهایِ مربوط به آن؛ جهتم را به سمتی کشیده می شود که از بین هزار فریم در ثانیه، نهایتا پنج تا را انتخاب کنم و بعد از اتود  دستی و ترکیب آنها با هم به نتیجه ی دلخواه تصویری روی کاغذ برسم؛ از نگاه من جلد کتاب سوای سفارش دهنده اش، اثر هنری محسوب می شود.

در مورد تکنیک هم همیشه سعی کرده ام کارهایم به سمتی برود که برایم تجربه ای نو باشد که نهایتا کار از فیلتر نقاشانه نگاهم رد می شود. به عنوان مثال ایده که در یکی از مجموعه کارهایم به ذهنم آمد، استفاده از نقاشی برای روی جلد بود، سفارشی که از انتشارات علمی فرهنگی داشتم خوشبختانه باعث خلق این مجموعه سی جلدی شد. مجموعه ای به نام: «ادبیات کلاسیک جهان». در این مجموعه، از نقاشی های نقاشان مطرح جهان استفاده کردم همراه با لی اوتی ساده. مسله ای که سر طراحی این مجموعه برایم مهم بود شناساندن نقاشان مطرح دنیا به مخاطب کتاب بود.»

« ابراهیم کاشانی» متولد ۱۳۶۳ شهر کرمان است، کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر اصفهان و کارشناسي ارشد نقاشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. مدیریت هنری انتشارات سوره مهر بین سال هاي ۹۲ تا ۹۵ و همکاری با ناشريني همچون علمی فرهنگی، افق، مانوش، سوره مهر، فصل پنجم، لمپا و کیهان بچه ها از عرصه های فعالیت حرفه ای او به عنوان طراح گرافیک هستند.

1

2 3 4 5 6-2 7 8 9 10 Basic CMYK 12 Basic CMYK
image 
imageimageimage
  1. قدرت طراحی و ترکیب بندی در عین ایجاد فضاهای متنوع و به دور از خودنمایی های طراحانه، در خدمت و وفادار به متن کتاب. دست مریزاد ابراهیم عزیز. موفق هستی، موفق تر باشی.

  2. وااای،خیلی خوبن…واقعا تایپوگرافیو مونتاژ شدن تصاویر آماده روی جلد اکثر کتابها آدمو خسته میکنه، کار شما مثل یه نفس عمیقو تازه میان این تکرار هاست:))

  3. آقا کارای نقاشی گونه ات همیشه باحالن ودمت گرم دارن و البته منحصر به خودت هست…دست مریزاد آقا کاشانی….پایدار و برقرار باشی

  4. جداى ازينكه طرح ها نوآورانه نيستند و پيش از اينها بسيار ازين دست طرح ديده ايم،
    من هيچ اثرى از برخورد “نقاشانه ” درين كارها نمى بينم، صرف اينكه ما از تابلوى نقاشى استفاده كنيم يا به طراحى و تصويرسازى روى آوريم، برخورد نقاشانه نكرده ايم… نقاشى شاخه اى از هنر است كه هيچ چيز را جز خودش دنبال نمى كند، برخورد نقاشانه در يك اثر گرافيكى آزادتر و جسورتر است و كمتر قابل تحليل بصورت عقلانى ست… و تابع “قوانين” حاكم در دنياى گرافيك ديزاين نيست…
    برخورد نقاشانه را در طراحى گرافيك روسيه ى معاصر مي توان بهتر متوجه شد… (نظير آثار پيتر بانكوف و اسلافش)
    نسبت به بيان آنچه مى نويسيم، هستيم و مى خواهيم بنماييم بايد حساس تر باشيم.
    سپاس

  5. ابراهیم کاشانی همیشه خوش درخشیده. در طول مدیریت هنریش در انتشارات سوره مهر نیز شاهد اتفاقات خوب در طرح روی جلد کتابها، نه تنها در سوره مهر، بلکه در ویترین کتابفروشی ها و کل انتشاراتی ها هستیم. اخیرا هم نمایشگاه طراحی های او، می توانست همگان را به وجد آورد.
    با آرزوی موفقیت بیشتر برای او

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *