نقاش روی جلد

پشت ویترین کتابفروشی ها پیش از هر چیز تصاویر جلد هستند که به چشم می آیند. تصوير جلد هر کتاب، به مثابه ویترین آن کتاب است. هر قدر این ویترین در نگاه اول مخاطبان بيشتري را مجذوب خود کند، کتاب هم به عنوان محصولی تجاری فرهنگی فروش بهتري می کند. « ابراهیم کاشانی» در  طراحی جلد مجموعه کتابهایی که در ادامه خواهید دید، ما را در مقابل ویترینی از تاریخ نقاشی قرار می دهد.

« برایم روی جلد به مثابه بومِ نقاشی است و به دلیل نقاش بودنم، روی جلدها همیشه به سمتِ تصویرسازی می رود، کمتر از تایپوگرافی استفاده می کنم؛ چرا که به اعتقادم کار من ترجمانِ تصویری متن است که باید هم طراح و هم مخاطب را راضی کند. طبیعتا تحصیل در رشته نقاشی و درگیربودن با آن به صورت حرفه ای، تاثیر زیادی در گرافیک نقاشانه من داشته است، روند نقاشی کشیدن و طراحی جلد برایم بصورت موازی همیشه در حرکت اند.

برای طراحی جلد؛ همیشه با دیدن نام کتاب، تصاویر زیادی مثل فریم های سینمایی از ذهنم می گذرد، شاید هزار فریم در ثانیه. بعد از خواندنِ کتاب و همینطور خواندنِ نقدهایِ مربوط به آن؛ جهتم را به سمتی کشیده می شود که از بین هزار فریم در ثانیه، نهایتا پنج تا را انتخاب کنم و بعد از اتود  دستی و ترکیب آنها با هم به نتیجه ی دلخواه تصویری روی کاغذ برسم؛ از نگاه من جلد کتاب سوای سفارش دهنده اش، اثر هنری محسوب می شود.

در مورد تکنیک هم همیشه سعی کرده ام کارهایم به سمتی برود که برایم تجربه ای نو باشد که نهایتا کار از فیلتر نقاشانه نگاهم رد می شود. به عنوان مثال ایده که در یکی از مجموعه کارهایم به ذهنم آمد، استفاده از نقاشی برای روی جلد بود، سفارشی که از انتشارات علمی فرهنگی داشتم خوشبختانه باعث خلق این مجموعه سی جلدی شد. مجموعه ای به نام: «ادبیات کلاسیک جهان». در این مجموعه، از نقاشی های نقاشان مطرح جهان استفاده کردم همراه با لی اوتی ساده. مسله ای که سر طراحی این مجموعه برایم مهم بود شناساندن نقاشان مطرح دنیا به مخاطب کتاب بود.»

« ابراهیم کاشانی» متولد ۱۳۶۳ شهر کرمان است، کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر اصفهان و کارشناسي ارشد نقاشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. مدیریت هنری انتشارات سوره مهر بین سال هاي ۹۲ تا ۹۵ و همکاری با ناشريني همچون علمی فرهنگی، افق، مانوش، سوره مهر، فصل پنجم، لمپا و کیهان بچه ها از عرصه های فعالیت حرفه ای او به عنوان طراح گرافیک هستند.

1

2 3 4 5 6-2 7 8 9 10 Basic CMYK 12 Basic CMYK