آخرين بسته هوای پاک

« پوستر“ آخرين بسته هوای پاک “ داراي سناريويی است که به آلودگی هوا توسط بشر اشاره می کند. ما آثار بی شمار محيط زيستی در باب هوای پاک، محيط زيست، آلودگی هوا… با فضاسازی تاريک و سياه از نظر مفهومی و بصری در دهه های اخير مشاهده کرده ايم، اغلب شرح وضيعت حال، راه های حفظ و  آلوده نکردن محبط زیست  اشاره می کنند، اما سناريوی “ آخرين بسته هوای پاک “ برخلاف جريان رايج و برخلاف ظاهر روشن ، پيام تلخ و غم آلودی در دل خود دارد که براي ما زمينيان به تصوير کشيده و از ارائه پيام با بيانهای تکراری خودداري کرده است، پيامي که به نوعي آينده زمينيان را، اکنون به مقابل ديدگان به نمايش مي گذارد.

در اين پوستر شما با يک بسته پستی عظيم الجثه در فضاي پاک و روشنی که بر روي آن برچسب پستی ای حاوی اطلاعات مرتبط با آن درج و درون آن با هوا پر شده و اطراف آن تعدادي انسان که در حال جمع شدن هستند مواجه می شويد. در نگاه دوم متوجه عبارت ( آخرين بسته هواي پاک ) در قسمت (جزئيات بسته ارسالي) مي شويد، فرستنده (From) اين بسته محيط زيست و دريافت کننده (To) آن بشر مي باشد که طبيعت توسط “ اداره پست مرکزی محيط زيست “ در سال 2030 براي بشر ارسال کرده است.

در اطراف بسته هوای پاک 20 عدد فيگور چيدمان شده است، از نظر مفهومی نماد 20 سرزمين پاک و پيشرو در حفظ محيط زيست از قبيل: هامبورگ، شيکاگو، کپنهاگ، هلسينکي، وين، ژنو… مي باشد، در اين پوستر ساکنان شهرهای نامبرده را تنها انسان هاي باقی مانده، بر روی سياره زمين در سال 2030 پيش بينی می کند و مابقی ساکنين زمين قرباني عدم مسئوليت و سهل انگاری خود در قبال هواي پاک و محيط زيست شده اند. از نظربصری نوع چيدمان فيگورها به چرخش چشم مخاطب در فضاي کادر و درعين حال ديده شدن آن ها در پلان دوم و تمرکز مخاطب بر روي سوژه اصلي اثر انجام پذيرفته است. حضور اندک فيگورها و ايجاد فضاهاي منفي در اين پوستر به نابودي و خالي از سکنه شدن سياره زمين دلالت دارد.

در اين پوستر لي اوت در همان برچسب (اطلاعات برچسب) چيدمان شده که در پلان اول عبارت اصلی که نام پوستر نيز می باشد يعنی ( آخرين بسته هوای پاک ) با رنگ قرمز به نمايش درآمده است. با بيانی ديگر، برچسب پستی همان باکس لی اوت پوستر مي باشد که با برچسب های پستي معمول، تفاوت هايی دارد و به صورت انحصاري به “ اداره پست مرکزي محيط زيست “ اختصاص داده شده است. بار کد قرار گرفته روي برچسب نيز داراي شماره منحصربفردي است که به سن تقريبي سياره زمين در سال 2030 اشاره دارد. اين برچسب با الگوبرداري از برچسب پستي رايج بين المللي به منظور جلوگيری از ايجاد حس غريب و نا آشنا و بازآفريني و هدايت حافظه مخاطب پس از مواجه با آن طراحي گرديده است. ( تمامي جزئيات در باکس لی اوت با مفهوم درج گرديده است، براي مطالعه جزئيات به فريم برچسب مراجعه فرماييد.)

ايجاد فضای روشن و قرار گيری بسته هوای پاک، بيان گر آخرين قطعه زمين عاری از آلودگی است که پيام آور وجود اندک اميدی براي حفظ آن توسط بشر مي باشد. حفظ خط قرمز در بالاي بسته از لحاظ مفهومی تاکيد بر هشدار پس از مصرف محتوی بسته و عبور از آن می باشد و از نظر بصري ايجاد تعادل با لي اوت و تکامل چرخش چشم مخاطب در کادر است.

ايده اين پوستر در اصل، در قالب هنر مفهومي و چيدمان در فضاي شهري در سال 1388 خلق و پردازش گرديد. در قالب هنر مفهومي، “ آخرين بسته هواي پاک“ در ابعاد غول آسا در فضاي شهري و مسير رفت و آمد جامعه قرار مي گرفت که بر روي آن برچسب پستي با همين اطلاعات قرار داشت که در طول مدت يک ماه رفته رفته هواي آن تخليه مي شد و فرايند مرگ تدريجي جامعه پس از پايان هواي پاک موجود در ابعاد غول آسا توسط افراد جامعه رويت مي شد… .

سناريو و طرح هنر مفهومي به سازمان ها و حاميان محيط زيست در همان سال ها ارسال گرديد که طبق معمول، مجوز اجراي آن از جانب مسئولين مربوطه با بن بست مواجه شد، به همين سبب سرانجام براي اکران و ثبت بصری ايده تصميم به تغييرات متناسب با رسانه پوستر به صورت مقطعی در قالب پوستر به نمايش درآمد. تلاش می شود فرمت اصلي آن ( هنر مفهومي – چيدمان )، سال آينده در خارج از کشور به مرحله اجرا برسد.

در مجموع، “ آخرين بسته هوای پاک “ آينده ما زمينيان در يک قاب به نمايش درآمده که با مطالعه باکس لي اوت هر لحظه اعماق سياهش را بيشتر درک مي کنيم. آينده ای که بدون استفاده از سياه نمايی وضع سياه اين روزهای بشر، با استفاده از يک سيستم آشناي پستي براي انسان مصرف کننده، پيامش را روشن اما تلخ و دردناک با نگرشی نوين، منسجم و واضح به تصوير کشيده است، آينده ای که با وضع موجود، چندان دور هم نخواهد بود.»

امير (بابک) بايرامی، طراح و ايده پرداز هنری این پروژه بوده است.


image 
imageimageimage
  1. چرا اینقدر توضیح؟کار خوبیه اما اینکه یک اثر گرافیکی با استیتمنتی به این طول و درازیدبخواد تعریف بشه،ماهیت و کارکرد اصلی گرافیک خصوصا پوستر رو که در برداشت های متفاوت مخاطبین معنی پیدا می کنه زیر سوال می بره.شاید اگه اجرای محیطی،پرفورمنس یا …. بود این استیتمنت جواب می داد اما وقتی در قالب پوستر عرضه میشه،پرزنت این شکلی یه ضعفه تا نقطه قوت

    1. درود
      وقت بخیر
      استیتمنت یا همان بیانیه با تئوری خلق اثر متفاوت هستند.
      در محافل تخصصی همانند سایت هایی همچون روزرنگ همکاران سعی دارند با ارائه جزییات به دوستان علاقمندان دانشجویان و غیره از نشان و رموز نقاط پنهان اثر خود فضایی آموزشی و یادگیری ایجاد کنند.
      فرمایش شما صحیح است اما اگر تئوری به همراه اثر در همه نقاط شهر چاپ شود اما اگر در محافل تخصصی باشد می توان جنبه اصل را هدف قرار داد و از حاشیه ها پرهیر کرد.
      در این فضا فرصت برای توضیحات نیست، لطفا به کاتالوگ نمایشگاه 2012 مراجعه کنید، در آنجا مختصری باب انتشار تئوری همراه اثر نوشته ام.
      سپاس

  2. ایده خوبیه
    خوب در نیومده
    منظورم اینه که بعضی از ایده ها تو ذهن قشنگ هستن، وقتی به مرحله اجرا میرسه خوب در نمیاد
    اون آدمکها با کیسه تناسب نداره
    خیلی زحمت کشیده شده، اما یه جورایی خالیه
    من نمیدونم این چه سناریویی هست که بعضی از طراح ها و یا شرکت های طراحی به جای اینکه به فکر زیبایی کار باشن بیشتر به دنبال دلایل هستن تا کار رو توجیح کنن و بتونن ازش دفاع کنند
    خوبه، اما تو ایده و طراحی کار تاثیر فوق العاده مخرب داره
    اگه ارجعیت داده بشه
    یعنی اول دلایل رو برای توجیح کار ایجاد می کنند و اولویت طراحی در مرحله بعد هست

    1. درود
      وقت بخیر
      سعید عزیز، دوست گرام،
      برای بیان تخصصی از واژه های تخصصی استفاده میشود، به این معنا ما تعریفی برای زیباشناسی نداریم که از کلمه قشنگ استفاده شود. نقد ساختاری و یا نشانه شناسی گفتمانی است که می توان نتیجه را شخص انتقال دهد اما با استدلال های منطقی و واضح.
      هنرمندان برای بیان نظرات خود نسبت به هنجارها و ناهنجارها جوامع در ابتدا موضوع را درک، پژوهش، تفکر، ایده، سوژه، فرم و نهایتا به مرحله اجرا می رسانند.
      اما چگونه می توانیم تعیین کنیم چه کسی هنرمند است و چه کسی هنردوست؟
      با بررسی سابقه و بیوگرافی شخص می توان زمینه را فراهم کرد.
      پیشنهاد می کنم، لطفا یکبار دیگر تئوری اثر را مطالعه کنید و فرایند را بررسی نمایید.
      سپاس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *