آنچه می‌توانید از دیزاین بدست آورید

«واقعیت این است که هر چیزی دو بعد دارد: آنچه که می‌بینید و آنچه که می‌توانید از آن بدست آورید. من شخصی هستم که به بعد دوم تعلق دارم. هر مسئله‌ای برای درست شناخته شدن نیازمند به چالش کشیده شدن و به دنبال آن نیز مستحق دریافت پاداش است. پس از 10 سال که به دنبال جست و جو و دیدن زوایای مختلف در همه مسائل بودم، امروزه از دیزاین ساده و بدون پیچیدگی و حتی ظاهراً بی‌دلیل لذت می‌برم. خلاقیت، نوآوری را به دنبال دارد و نوآوری، خلاقیت را؛ و به نظرم اینکه چرخ برای چرخیدن است در واقع یک کار بزرگ است!»

آنچه که خواندید، سخنان Marko Vuleta-Djukanov بود که در استودیو خود پروژه‌های مختلف گرافیک و تصویرسازی را انجام می‌دهد.
در این پست، ۲ بخش از پروژه‌های مارکو را برای شما آماده کرده‌ایم که فکر می کنیم با دیدن آن‌ها به حرف‌های کوتاه او بیشتر تامل خواهید کرد.
مجموعه «یک سال پوستر» پروژه‌ای است با عنوان kreativøperativ که با انگیزه‌ درونی و با الهام از عشق برای یک طراحی خوب اجرا شده است. ایده و شکل کار بدین صورت بود که در هر ماه (در طول سال 2014) دو پوستر باید طراحی می‌شد. تم این پوسترها نتایج الهام در یک لحظه هستند. متن پوسترها عموما براساس یک پروژه تبلیغاتی با عنوان (KOP) استفاده شده است.
پروژه دوم با عنوان Confictura یک مجموعه تصویرسازی است که شخصیت‌های داستانی را به تصویر می‌کشد که عمدتاً با الهام از فرهنگ عامه ژاپن (والبته شخصیت های استودیو Ghibli) و 90 فیلم علمی تخیلی و کارتونی تصویرسازی شده است. مارکو درباره فرایند طراحی این مجموعه می‌گوید: «من از یک گرید یکسان برای طراحی همه آنها استفاده کرده‌ام و تلاش کردم حداقل عناصر گرافیکی در طراحی این تصاویر مینیمال را به کار گیرم. نتیجه کار، این طراحی‌های ساده مینیمالی است که می‌بینید.
بسیار جالب توجه است که این مجموعه در طول زمان به روز می‌شود.

1.2  1  2.2  2  3.3  3  4.4  4  5.5  6.6  6  7.7  7  9.9  9  10  10i1  51  aug  aug2

پروژه دوم با عنوان: Confictura

slide-3  slide-2  slide-1

slide-4  slide-5  slide-6  slide-7  slide-8  slide-9  slide-10  slide-11  slide-12  slide-13  slide-14  slide-15  slide-16


image 
imageimageimage
      1. من معنیش رو متوجه شدم. تکرار حرف دال باعث شد من این کامنت رو به شکل فریاد و با هیجان بخونم. مطمئنن برای خیلی ها این اتفاق افتاده

  1. روزرنگ عزیز باز هم یک پروژه مبهم دیگه!
    از دوستانی که این کارها رو دیدن یه سوال دارم:
    kreativøperativ یعنی چی؟
    این جمله به چه معناست؟ “متن پوسترها عموما بر اساس یک پروژه تبلیغاتی با عنوان (KOP) استفاده شده است.”
    واقعا کسی فهمید پوسترهای سری اول چی میخوان بگن؟
    تو خود متن اشاره شده الهام در یک لحظه و بدون دلیل و غیره. خب اگه اگه این رو بپذیریم پس انتخاب متن پوسترها از فلان پروژه تبلیغاتی یعنی چی؟ و اون پروژه چی بوده؟
    پوسترها به ویژه سری اول کپی برابر اصل مکتب سوئیس و ژاپنه و چیز جدیدی ارائه نشده. تازه بدون سفارش دهنده بودن کارها ارزششون رو کمتر هم میکنه و بیشتر میشه این کارها رو تو سطح پروژه های دانشجویی طبقه بندی کرد.
    روزنگ عزیز! خواهش میکنم یا توضیح کافی برای این کارها بذار تا واقعا دلیل خوب بودنشون رو متوجه بشیم یا نذار!

    1. اين چه منطق سخيفيه كه شما نگاه مى كنيد؟! مگر شما مخاطب عام هستي كه حتما بايد تايتل پوسترو بخونى وبفهمى؟ مگر فهم يه اثر هنرى فقط به معنى خوندن متن اونه؟ مگر اينا يه پوستر اطلاع رسانى هست كه شمارا بى خبر گذاشتن؟! نمايش و ديدن اين كارها مطالعه روش و بيان بصرى و ديدن نوع نگاه هنرى با استفاده از همون فرم هايي كه ما هر چقدر به ذهنمون فشار مياريم تو ى اين همه جشنواره يك نمونه ش رو هم پيدا نميكنيم. حرف پوستر تيتر پوستر نيست، براى كسى كه هنرمنده بيان پوستره، تركيب پوستره، فضاسازى پوستره ، شايد تيتر پوستر یه علت تفاوت زبانی ابهام داشته باشه اما همه ابعاد اون كاملا شفافه و قرار نيست براى هر اثرى مثنوى نوشته بشه كه كسى مثلا متوجه بشه! تعريفتون رو اصلاح كنيد.با سپاس

      1. دوست عزیز هر چند شما نظر من رو “سخیف” دونستید اما من به نظر شما احترام میذارم چراکه جواب “های” “هوی” نیست.
        به نظر میرسه این شما هستید که نیاز به اصلاح دارید. اصلاح نحوه برخورد با نظر دیگران.
        بهتر بود نظرتون رو پای کار میگذاشتید نه همراه عصبانیت و توهین در جواب کامنت من.
        مخاطبان سایت خودشون در مورد کیفیت کامنت ها تصمیم میگیرن.
        حرف آخر این که من مخاطب عام نیستم اما گرافیک مخاطبش عامه. اگه به این گزاره اعتقادی ندارید تمام حرفتون رو بی کم و کاست میپذیرم.
        موفق باشید

        1. گرافيك داراى دسته بندى هاى مختلفيه و هر شاخه اون مخاطبى داره.اين كه حكم كلى بديم كه مخاطب گرافيك عامه يك برداشت اشتباهه.بسيارى از پوسترها و يا حتى در سطح وسيعتر، اعلان هاى شهرى مثل حتى بيابوردها هم ميتونن مخاطب خاص داشته باشن چه رسه به پوستر
          اما در مورد اين مطلب روزرنگ، حق با “طراح گرافيكه”
          چرا كه مخاطب اين سايت دانشجويان، طراحانو دست اندركاران مقوله ديزاين و گرافيك هستند و حتى عام ترين شخص هم ارتباطى با اين فضا و دنيا داره و بيگانه نيست.پس ميتونه فارغ از اشكالاتى كه شما گفتين، از نوع ارايه، تركيب بندى، تكنيك و نگاه طراح لذت ببره.
          شخصا (موضوع) براى من جزو اولين و مهم ترين موارد يك پوستر نيست.در وهله اول دريافت شما از كيفيت بصرى يك پوستر مهم ترين ركن اون بحساب مياد.
          ممنونم از روزرنگ گرامى كه در اين مدت، با كيفيت بالاى مطالبش باعث شده كه هم سليقه و هم توقع ما ازش بالا بره. 🙂
          مرسى

  2. علی جان حرف حق حساب نداره و این که من گفتم فوق العاده هستش به لحاظ ارائه و اجرای صرف بوده نه چیز دیگری….خدایش با این نظرت موافق هستم که بدون سفارش دهنده بودن کارها ارزششون رو کمتر میکند…

  3. خانم شیدا اصل حرف بنده این بود که این پروژه مبهمه و براش دلیل آوردم که فعلا کسی پاسخی نداده و روی این حرف تاکید دارم.
    من پرسیدم کارها هدفشون چی بوده؟ و اگه هدفشون «چیزی» نبوده و صرفا یه سفارش از خود برای بروز خلاقیت هست چرا لی اوت داریم؟ و این لی اوت به چی برمیگرده و معنی ش چیه و غیره. همین! اینجا نیاز بود روزنگ توضیح بیشتری از کارها میذاشت تا رفع ابهام بشه. متاسفانه بعضی از دوستان فکر می‌کنن صرفاً چون کار «خارجی» هست پس همه باید از جا بلند بشن و بی‌درنگ کف بزنن.
    در مورد تکراری بودن پوسترهای سری اول به دوستان پیشنهاد میکنم کارهایIkko Tanaka (ژاپن) و Rosmarie Tissi و دیگر پیشکسوتان مکتب سوییس رو سرچ کنید تا متوجه بشید این طراح کار تازه ای نکرده و فرمها بدیع نیستن.
    در مورد بحث مخاطب در گرافیک هم واقعا فرصت و مجال بحث نیست و این قضیه محل اختلافات گسترده است که ترجیح میدم واردش نشیم. چون نتیجه ای نداره

  4. بله موافقم كه توضيح اين پست ابهام داره و بطور كامل منظور طراح رو به مخاطب نميرسونه و اين اشكال وارده.امادليل نميشه اگر يك طراح حرفه اى ماهى دوبار براى دل خودش و تقويت خلاقيتش دست به طراحى پوسترهاى بدون سفارش دهنده ميزنه،پس نبايد لى اوت ببنده يا حتما بايد هدف خاصى رو دنبال كنه.ممكنه درجستجوى يك لحن باشه يا يك بيان ويژه و ما نميتونيم براش مرز تعيين كنيم و بگيم چون سفارش دهنده ندارى پس اينكارو نكن يا بكن.
    ولى قبول دارم كه توضيحات كاملتر به روشن شدن ديدگاه طراح و فهم ما از موضوع كمك ميكرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *