احتیاط! خطر حمله موشها! / نازنين عباسى 

کتاب «احتیاط! خطر حمله موشها…و ديگران» به تصويرگرى «نازنين عباسى» جلد دوم از سه گانه فلسفه برای کودکان است که تلاش می کند به زبان ساده مفاهیم فلسفی و جامعه شناسی را برای کودکان و نوجوانان باز گوید. اين كتاب نوشته سید علی شجاعی است و توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

نازنين درمورد مراحل اين كار مى گويد:
«زمانی که سفارش به من داده شد، خواست نویسنده این بود که تصويرسازى كتاب به شیوه متفاوتی کار شود به گونه ای که در عین همراستا بودن با متن، مفاهیم دیگری هم به داستان اضافه شود. برای این کار، اصولی را در نظر گرفتم: جمع چند تکنیک اجرایی، حرکت کنار متن و در عین حال داستان گویی مستقل تصویر در جهت تلاش مخاطب براى فهم اثر.
در خلق تصاویر این کتاب از ایده های متفاوتی استفاده شد. براى مثال تصاویر قبل از شروع متن آغاز مى شود و بعد از اتمام داستان، باز هم قصه ى تصاویر ادامه دارد.
همچنین بکار گیری همزمان گرافیک و تصویر سازی در طراحی جلد از دیگر نکته های کار گروهی ما بود که خانم زیانی، طراح گرافيك كتاب به بهترین شکل فضای مد نظر را طراحی کرد.
برای تصویر سازی این کتاب برخلاف کتاب های قبلی، تکنیک اجرایی واحدی در نظر نگرفتم بلکه به واسطه تفاوت جنس فکری و رفتاری کاراکترها چند شیوه و تکنیک را انتخاب کردم ولی به گونه ای که کلیت فریم ها در کنار هم، همسان به نظر برسند»
نازنين همچنين درباره مبحث تصویرگر/مولف مى گويد:
«به نظرم یکی از مغفول ترین نکات حوزه هنر و نه فقط تصویرگری، تالیف است. تصویرسازى اى که صرفا بازگويى متن نباشد و به بیان بهتر، تصویری که کنار متن باشد و نه پشت متن. خودش قصه گو باشد و حرف برای گفتن داشته باشد نه آنکه عینا متن را برگردان کند.
من در این اثر تلاش کرده ام که به این موضوع نزدیک شده و در حیطه تصویرگر/ مولف وارد شوم. حرکت هم دوش و کنار داستان، مرا از تقید و چهارچوب رها کرد و توانستم خودم روایتی نو از مضمون داستان داشته باشم. سعی کردم نقاشی ها قصه ای داشته باشد که روایت شخصی من از داستان است. به نظرم با این شیوه می شود به تصویرگری تالیفی بسیار نزدیک شد و امیدوارم که در این اثر هم این اتفاق افتاده باشد.

گفتنى است كتاب «احتياط! خطر حمله موشها!.. و ديگران» در بين نامزدهای ایرانی جشنواره جهانى تصویرسازی براتیسلاوا ٢٠١٥ قرار دارد. از این نویسنده، کتاب «نیم من بوق» به لیست White Revens کتابخانه بین المللی مونیخ راه یافته و کتاب «اگر آدم برفی ها آب نشوند…» علاوه بر دریافت جایزه Buch des Monats در بخش کتاب‌های تصویری از آکادمی آلمان، منتخب سیزدهمین فستیوال بین المللی ادبی برلین شده و تاکنون به زبان های متعددی ترجمه شده است.

nazanin-abbasi-roozrang (1)

nazanin-abbasi-roozrang (2)  nazanin-abbasi-roozrang (3)  nazanin-abbasi-roozrang (4)  nazanin-abbasi-roozrang (5)  nazanin-abbasi-roozrang (6)  nazanin-abbasi-roozrang (7)  nazanin-abbasi-roozrang (8)  nazanin-abbasi-roozrang

DSC_0639  DSCF5763  DSCF5866  DSCF5870  DSCF57661

 


image 
imageimageimage