از لوگوى گوگل تا اسمارتيز در طراحى آلبوم بُمرانى

گروه موسيقى «بُمرانى» به تازگى آلبوم جديد خود را با عنوان «مخرج مشترك» به بازار عرضه نموده است. سبك اين گروه، تلفيقى از سبك هاى مختلف موسيقى مانند راك، بلوز، كانترى و با تم شاد و سرخوش است كه ترانه هايى شوخ دارد.

در شهريور سال گذشته، سفارش طراحى آلبوم و پوستر اين گروه از طرف تهيه كننده به «سيامك پورجبار» طراح و تصويرگر داده شد.
سيامك درباره روند طراحى اين اثر مى گويد: «با توجه به سبك و ترانه هاى بمرانى، آن ها نام مخرج مشترك را براى آلبوم اولشان انتخاب كردند. به اين معنى كه بمرانى از اشخاص، مكان ها، موزيك هاى مختلف و اتفاقات ريز و درشت، يك خروجى مشترك گرفته كه البته بسيار سرخوشانه است. با توجه به تم طنز اين آلبوم، اتودهاى مختلفى زدم تا به آبجكتى برسم كه خاصيت تركيب مواد و خروجى يكدست را داشته باشد. در نهايت به ابزار چرخ گوشت رسيدم. اين كانسپت با ماهيت آلبوم و خود گروه بمرانى همخوانى داشت چرا كه ماهيت اين وسيله، مخلوط كردن مواد مختلف و تركيب آن هاست.
براى جزئيات و آبجكت هاى داخل چرخ گوشت از خود گروه هم نظرخواهى كردم. آن ها ليستى از اشخاص و موضوعات مورد علاقه شان به من دادند: هنرمندانى از جمله احمد شاملو و مكان هاى گوناگون مثل ميدان آزادى و موزيسين هاى مختلف مثل مارتين شمعون پور. حتى مواردى مثل اسمارتيز، لوگوى گوگل، سيمپسون ها و غيره! من همه اينها را به اضافه آبجكت هاى ديگر به صورت دستى طراحى و اجرا نمودم. براى اينكه اين مخرج مشترك بيانگر و تداعى كننده نوع موزيك بمرانى باشد از رنگ هاى شاد و جذاب استفاده نمودم. شيوه تصويرگرى من در طراحى پوستر، سبكى روان و آزاد مى باشد كه از پوسترهاى دهه ٦٠ ميلادى الهام گرفته شده است و البته هنوز طرفداران زيادى دارد.
نكته ديگر اينكه من در كارهايم چندان از فونت استفاده نمى كنم و همه ى متن را به صورت دستى مى نويسم. نوشتن اسامى و لى اوت اين پوستر و آلبوم، آن هم با دو زبان فارسى و انگليسى مقدارى زمان برد. همچنين طراحى استند، برندينگ فضا، تى شرت، تيتراژ موزيك ويديو و البته رى ديزاين لوگوى بمرانى از ديگر مواردى بود كه طراحى آن را برعهده داشتم. مدت زمان انجام اين پروژه از بهمن ماه گذشته تا اواخر اسفند بود و مراحل چاپ اثر تا ارديبهشت امسال به طول انجاميد.»

سيامك پورجبار متولد ١٣٥٥ است و كارشناسى رشته مجسمه سازى را از دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهران گرفته است. سيامك از سال ٨١ به عنوان طراح گرافيك و مدير هنرى با آژانس هاى مختلف همكارى نموده و هم اينك مدير ايده پردازى در شركت «اشاره» است.

roozrang-graphic (12)  roozrang-graphic (11)  roozrang-graphic (10)  roozrang-graphic (9)  Untitled-2  Untitled-1 roozrang-graphic (8)  No 15  No 16  No 17  No 18  No 19 No 20roozrang-graphic (7) roozrang-graphic (6) roozrang-graphic (5) roozrang-graphic (4) roozrang-graphic (3) roozrang-graphic (2) roozrang-graphic (1) roozrang-graphic


image 
imageimageimage