اعلام برندگان مسابقه بین‌المللی طراحی گرافیک شومون 2015

چندی پیش رویداد بین‌المللی طراحی گرافیک شومون ۲۰۱۵ به پایان رسید و برگزیدگان این رویداد معتبر جهانی مشخص شدند. برای بسیاری از طراحان، انتخاب نهایی آثار با توجه به حجم زیاد شرکت کنندگان و جایگاه جهانی شومون حائز اهمیت است. هیئت داوران این دوره که از ۵ کشور مختلف به نام‌های مارین مورن Maureen Mooren از هلند، لودیک بالاند Ludovic Balland از سویس، جورجیو کاموفو Giorgio Camuffo از ایتالیا، کریستوف گودارد Christophe Gaudard از فرانسه و ژان راندولد Jan en Randoald  از بلژیک بودند از میان 1230 عدد پوستر ارسالی از 35 کشور، آثار زیر را شایسته دریافت جایزه دانستند که آنها را با هم می‌بینیم:

برگزیده اول : کارل ناروت Karl Nawrot  از کشور فرانسه برای طراحی مجموعه پوسترهایی برای یک کمپانی در کره جنوبی با نام LIG Art Hall در سال 2014

poster-shomoun (9)  poster-shomoun (8)  poster-shomoun (7)  poster-shomoun (6)  poster-shomoun (5)  poster-shomoun (4)  poster-shomoun (3) poster-shomoun (2)  poster-shomoun (15)  poster-shomoun (14)  poster-shomoun (13)  poster-shomoun (12)  poster-shomoun (11)  poster-shomoun (10)  poster-shomoun (1)

برگزیده دوم : استودیو اسپاسکی فیشر  Studio Spassky Fischerاز کشور فرانسه برای طراحی پوستری برای Les Grandes Ascensions در سال 2014


poster-shomoun (16)

برگزیده سوم : استودیو اسپکتور بیرو Studio Spector Bureau از کشور آلمان برای Premierenplakat در اشتوتگارت آلمان در سال 2013

poster-shomoun (17)  poster-shomoun (18)  poster-shomoun (19)  poster-shomoun (20)  poster-shomoun (21)

 

جایزه ویژه Ico-D انجمن بین المللی طراحان گرافیک: استودیو آفیس ای-بی-سی Studio Officeabc از کشور فرانسه

poster-shomoun (24)  poster-shomoun (23)  poster-shomoun (22)

منبع


  1. خدایش اینها چیه؟
    وای یکی منو روشن کنه توروخداااااااااااااااااااا
    روزرنگ کاش این خبر کمی بازش میکردی
    والا من سر در نمیارم هدفشان از انتخاب این آثار چیه
    یا ما خیلی سوادمون کم یا اونا خیلی سوادشون بالاست…
    بیشتر صفحه آرایی می خورد تا پوستر

  2. الان اگر اين رويداد ايرانى بود و اين كارا انتخاب ميشد، دودمان داوران رو برباد ميداديم، يه وقتايي فكو ميكنم تنها ملاك داورى تو دنيا اينه كه اون كار ببن بقيه متفاوت باشه، حالا هر كوفتى ميخواد باشه!

  3. سلام.
    آیا وقتی روزرنگ، این خبر را کار کرده، لزوماً به معنی تایید محتوا و کیفیت آثار این رویداد است؟ نکنه مقصود روزرنگی ها، زیر سوال بردن این رویداد بین المللی باشه؟

    1. شما حالا ناراحت نكن خودتونو، يه رويداد معتبر زيرسئوال نميره ، يه داور هم همينطور، يه طراح هم و نيز! اون چيزى كه زير سئوال و ذره بينه هميشه توليد و صادرات اينهاست. اگر اون تشخيص مورد قبول همه واقع نشه زير سئوال و گرنه روى سئواله! به نظرم اين كارا مثل زبان كره اى شده براى ما و قابل درك نيست تو فرهنگ ما، يه مترجم ميخواد!

      1. بنده ناراحت نیستم. بالای سر بنده هم یه علامت سوال بزرگ قرار گرفته بعد از دیدن این پست روز رنگ. نسبت به چرایی قرار گرفتن این آثار در این سایت.

        1. به نظر من نمايش اين نوع آثار هم يه تنوعه، هم يه تلنگره، هم يه جور شوكه، تنوع از اين جهت كه ما عادت كرديم كاراى خاصى رو برتر و بهتر ببينيم و اين ضد عادت ماست پس انتخاب شومون و انتخاب روزرنگ درسته و ما رو به تامل وادار ميكنه و من فكر ميكنم اين نوع انتخاب و شوك الان براى طراحان داخلى هم نيازه تا از افراط و تفريط ها و الگوسازى هاى تكرارى اجتناب بشه، و احتمالا روزرنگ ميخواد نشون بده كه جشنواره هاى خارجى اين نگاهشونه و شما بايد آماده گى هر نوع برخورد و كارى رو داشته باشيد. من فكر ميكنم داوران اينحا اثرى رو برگزيده نكردن بلكه يك نوع تفكر و بى آلايشى رو تشويق كردن كه جريانش زنده بمونه، مخصوصا براى دانشجوها كه بدونن بايد خودشون بشن و با قضيه هنر خيلى روون و راحت برخورد كنن و خودشون رو زياد اذيت نكنن.

  4. واقعا حس خیلی بدی داشتم وقتی دیدم آثارو. حتی اگه نمیدونستم اینها آثار برگزیده هستن باز هم درکشون نمیکردم.
    فکر میکنم همونطور که دوستمون گفت، روزرنگ اگه اطلاعاتی درباره انتخاب این نوع آثار داره باید بذاره تا ما هم متوجه بشیم.

    1. بله خب. باید دید روز رنگی ها در این آثار و در شومون، چی دیده اند که تصمیم به درج این پست گرفته اند.

      1. جناب ميرباقرى جاى تاسف داره كه شما يقه روزرنگ رو چسبيدى انگار روزرنگ اين كارها رو برگزيده كرده!
        ياد اون داستان مي افتم كه شخصى محصولات زمين كشاورزيش رو به رايگان به مردم روستا ميداد وقتى بعد از سال ها ديگه نتونست كشاورزى كنه مردم شيشه هاى خونه اش رو با سنگ شكستند و بهش بدوبيراه گفتند……….
        حكايت روزرنگه…. اين سايت داره به بهترين شكل اثار برگزيده همه جشنواره ها و فراخوان ها رو منتشر ميكنه.كدوم سايت ايرانى همچين كارى ميكنه؟ حالا چون كارهاى برگزيده باب ميل ما نيست بايد بزنيم شبشه هاشو بشكنيم؟!

        1. پیشنهاد اول بنده اینه که اگه شما از نظرهای بنده خوشتون نیومده، یقه ی بنده را ول کنید و شیشه های بنده را نشکنید! ( همون طور که توقع دارید اگه بنده از این آثار خوشم نیومده، یقه ی روز رنگ را ول کنم.)
          پیشنهاد دوم بنده اینه که با هویت و اسم واقعی تون نظرتون را مرقوم بفرمایید.
          نکته ی اول: روزرنگ، آثار برگزیده ی “همه ی” جشنواره ها و نمایشگاه ها و فراخوان ها را منتشر نمی کنه.
          نکته ی دوم: روزرنگ کارهای این فراخوان را انتخاب نکرده، بلکه درج خبر این فراخوان و ارائه ی آثار برگزیده را انتخاب کرده، بدون ذکر توضیح لازم و رعایت این نکته که به سیاست و دیدگاه خودش در تنظیم این خبر، اشاره کرده باشه. و بدون این که جزییات و نکاتی که برای فهمیدن این کارها لازمه را قید کرده باشه.

          1. جناب میر باقری بنده هم مثل شما این آثار رو برنتابیدم !!! درک نکردم ، لذت نبردم و کلا ازشون سر در نیاوردم !! اما علت خرده گیری شما از روزرنگ رو نمیفهمم ؟ کلا اینکه دوستان میگن این چیه گذاشتی چرا کارهای ضعیف میذارید یا چرا این کارها رو ما نمیفهمیم یا این نتایجی که توی همین پیغامها دوستان گرفتن !! کلا درکشون غیر ممکنه چون روزرنگ داره بعنوان یک سایت فعال در حوزه گرافیک فعالیتهای یک جامعه هنری رو به اندازه پیمانه و توانش منعکس میکنه گاهی اوقات هم شاید خبر خاصی نباشه یا منبعی براش نباشه یا با استاندارد های مدنظر روزرنگ نخونه پس در نتیجه مجبور میشه بهترین ها به نظر خودش رو منتشر کنه . حالا این آثار چی هستن به نظر من روزرنگ نه باید نظری منتشر کنه نه موضع مشخص کنه در قبالشون. بعد من سیاستش در منتشر کردن این خبر رو متوجه نمیشم ؛ مثلا بیاد بگه این پوسترهای افتضاح رو ببینید ؟ یا برعکس بگه ببینید اینا چقدر زیبان ؟ بعد اون موقع بیشتر به روزرنگ نمی تازید ؟ کلا اینقدر بی اسرائیلی بودن خوب نیستن .

          2. اولا شما لطفی در حق کسی از جمله بنده نداشتید که من بخوام نا سپاسی کنم و شیشه های شما رو بشکنم ( معلوم میشه به هیچ وجه متوجه مثال بنده نشدید)
            دوما هویت واقعی من در این مساله کوچکترین تغییری ایجاد نمی کنه چرا که این خود حرف است که اهمیت داره و نه گویندی آن. همانطور که می بینید بنده ابایی از معرفی خودم ندارم.
            سوما منظورم از همه فراخوان ها یعنی تا جاییکه من در خاطرم هست و بررسی کردم معتبرترین ها رو پوشش میده حالا اگر شما سایت بهتری در این زمینه در ایران میشناسید ممنون میشم معرفی کنید و ما هم استفاده کنیم.
            چهارما سیاست و دیدگاه یک سایت ( به گفته شما) شاید این باشه که صرفا اطلاع رسانی کنه. فکر نمی کنم بغیر از شخص خودمون بتونیم برای شخصی یا اشخاصی تکلیف تعیین کنیم که چیکار کنن.
            و در آخر کاش به خودمون زحمت تحقیق و بررسی بدیم، کاش به جای اینکه منتظر باشیم بقیه یادمون بدن، خودمون دنبال یادگیری باشیم و طلبکارانه به لقمه های آماده عادت نکنیم.

  5. سلام دوستان اگر به ترکیب هیئت داوران نگاه کنید و آشنایی از اونها و نمونه کارشون داشته باشین. می بینید که این انتخابها، بر تفکر و سلایق دوارا مطابقت داره … امروزه تقریبا توی تمام دنیا و در تمام مسابقات سلیقه حرف آخر رو می زنه…
    نمونه ای که توی مسابقات داخلی هم می بینیم. من که خورده ای بهش نمی گیرم .. به شخصه از کارهای نفر سوم خیلی خوشم اومد .
    شاد باشید 🙂

  6. دوستان چرا انتظار دارید روزرنگ بیاد توضیح راجع به این کارها بده؟
    خبر برگزیدگان جشنواره‌‌ای بین‌المللی رو با اسامی داوران درج کرده و در ادامه دعوت کرده که این آثار رو ببینیم.
    من و شما اگر این شکل از پوستر برامون چالش شده خب میریم جستجو می‌کنیم و با کم و کیف ماجرا آشنا می‌شیم که در روند همین جستجو هست که به آموخته‌ها و دانش‌مون افزوده می‌شه.
    نظر خودم راجع به پوسترهای سری اول اینه که با نگاه اول و لی‌اوت و طرز استفاده از اشکال و خطوط اولین چیزی که به ذهن‌م یادآوری شد، طراحی‌های موسیقی بصری هست که سال گذشته به صورت مفصل در مجله مقام موسیقایی ویژه گرافیک و موسیقی آثار هنرمندان به‌نام و استدیوهای مطرحی که توی این زمینه کار کرده بودند رو منتشر کرده. نمی‌گم ارتباط مستقیم دارند ولی اگر اون شکل از پوسترها و روی‌کرد‌شون رو مطالعه کنید اینجا در مواجه با این شکل از آثار احساس آشنایی بیش‌تری بوجود میاد.
    در مورد پوسترهای موسیقی که اشاره شد با توجه به انتزاعی بودن موسیقی وقتی می‌خاد وارد حیطه گرافیک بشه برای حفظ ریتم و ارکستراسیون و فرم کلی موسیقی از خط و شکل به تنهایی استفاده کرده بودند. و مسئله دیگه‌ای که وجود داشت این بود که موسیقی در محور زمان جاری می‌شه و در پوستر بعد زمان وجود نداره(در انیمیشن چرا ولی پوستر نه) برای همین از ریتم‌های تکرار شونده‌ای برای این منظور استفاده می‌شد.

    حالا باید دید پیام، موضوع و تم این پوسترها چی بوده و بعد می‌شه درکی از فرم و اجراش بدست آورد و در مرحله بعد قیاس کرد که آیا آثار موفقی هستند یا نه.

  7. بنده هم فکر نمی کنم به غیر از شخص خودمون بتونیم برای شخصی یا اشخاصی تکلیف تعیین کنیم که چیکار کنن. بنابر این به بنده خرده نگیرید که چرا چنین نظری دارم. یا علی

  8. همیشه اولش با شوخی شروع میشه و آخرشم با دلخوری و بحث و جدل تموم میشه.
    کسی مثل من که تازه داره آثار برگزیده مسابقات جهانی رو میبینه و سعی میکنه که درس بگیره ازشون و تفکر طراح اون رو درک کنه، قبول کنین با دیدن چنین آثاری شوکه میشه. من فقط خواستم یه توضیحی درباره این نوع کارها بدونم. همین
    یا علی

  9. خیلی ساده: گرافیک پیشرو خصوصن در اروپای کنونی، بر پایه‌ی نوآوری های فرمی و برخوردهای جدید در زیبایی شناسی هست. این مسابقه هم پرچم دارِ تشویقِ چنین آثاری است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *