انتشار کتاب «شرحی بر نشانه‌ها» / سرگذشت 150 نشانه از زبان طراحان

کتاب «شرحی بر نشانه‌ها» روانه بازار شد. مسعود سپهر، نویسنده کتاب «شرحی بر نشانه‌ها» (نشانه‌های گرافیک در ارتباط تصویری) می‌گوید هدف از تالیف این کتاب : شرح حال یا سرگذشت چند نشانه بوده است. این همان چیزی است که در فصل پایانی کتاب و با نام سرگذشت 15 نشانه آمده است.

اما آماده‌سازی کتاب و طرح اولیه آن که حدود هفت سال طول کشید، سرنوشت دیگری برای کتاب مقدر کرد. در طرح اولیه، نگارنده کتاب قصد داشت به جای ارائه یک آلبوم یا کاتالوگ که نشان‌دهنده تعدادی از آثار طراح است، به شرح حال، سرگذشت یا توصیف شرایط خاص طراحی چند نشانه بپردازد. حدود سال 1355 کتابی کوچک در زمینه نشانه به زبان انگلیسی منتشر می‌شود، که نزدیک به 150 نشانه را همراه با سرگذشت آنها از زبان طراحانشان را درخود داشت.

این کتاب برای سال‌ها منبع الهام نویسنده «شرحی بر نشانه‌ها» می‌شود. در حقیقت، انگیزه اولیه تدوین این کتاب هم از همین منبع شروع می‌شود. اما کار نگارش کتاب برای نویسنده‌اش بسادگی انجام نمی‌شود. تلاش کلی نویسنده در این کتاب این است که برای علاقه‌مندان سمیولوژی (علم نشانه‌شناسی) و زبان شناسی قابل استفاده باشد.

با اضافه شدن بخش سمیولوژی به کتاب، اضافه شدن بخش‌های مربوط به «پیشینه طراحی نشانه در ارتباط تصویری»، «تقسیم‌بندی‌های مختلف» و «انواع» هم ضروری به‌نظر می‌رسد. همین نکته، کار تدوین کتاب را طولانی می‌کند. کتاب در سه فصل، مسائل مربوط به سمیولوژی، طراحان گرافیک و نشانه، نشانه در ارتباط تصویری و شرح حال 16 نشانه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

نویسنده با طرح این پرسش که آشنایی با سمیولوژی چه فایده‌ای برای طراحان گرافیک دارد، نشانه را از نظر صاحب نظرانی همچون پیرس و سوسور به بحث می‌گذارد. کتاب حاضر راهنمایی برای ساخت و ساز یا اجرای گرافیک نشانه نیست. هدف از تدوین کتاب، کوششی است برای ایجاد انگیزه و شوق برای فکر کردن یا اندیشیدن، قبل از این که کار طراحی نشانه شروع شود. کتاب برای درک بهتر خوانندگانش، از تصاویر و نشانه‌های زیادی استفاده کرده است. کتاب 182 صفحه‌ای شرحی بر نشانه‌ها به قیمت 14 هزار تومان و در 1500 نسخه از سوی انتشارات هرمس به بازار عرضه شده است.

منبع


image 
imageimageimage