اولین نمایشگاه بین‌المللی «جهان عاری از خشونت» برگزیدگان خود را شناخت

مراسم افتتاحیه نمایشگاه پوستر «جهان عارى از خشونت» دیروز ١٧ بهمن ماه در فرهنگسراى نياوران برگزار شد. در مراسم افتتاح این رویداد محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون امور هنری این وزارتخانه حضور یافتند. این نمایشگاه به همت سایت «تودی پوسترز» و با مدیریت «علی وزیریان» برای نخستین بار و با نمایش93 اثر از هنرمندان ایران و جهان در گالری فرهنگسرای نیاوران برپا شده است. در این نمایشگاه آثار هنرمندان طراح گرافیک ایران و کشورهای ایتالیا، فرانسه، فنلاند، لهستان، صربستان، چین، اوکراین، بلاروس، ترکیه، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، اکوادور، عراق، تایوان و ماکائو به نمایش گذاشته شده است.

آثار راه یافته در این رقابت توسط هیأت هفت نفره‌ى داوران مورد بررسی و قضاوت قرار گرفت و ۱۳ نفر به عنوان نفرات برگزیده مشخص شدند.
هیأت داوران اين رويداد را الویرا بوجازیک از بوسنی، انریک جاردی از اسپانیا، پکا لوری از فنلاند، رنه ونر از سويیس، سباستین کوبیکا از لهستان، مجید کاشانی و محمد خزایی از ایران تشكيل مى‌دادند.

برگزيدگان:
اگوئینس اسکوروایدر از لهستان/ برنده جایزه اول
حمیدرضا اعتصامی فر از ایران/ برنده جایزه دوم
میشل آنخل گواره راخل از مکزیک/ برنده جایزه سوم

تقدیر شدگان:
علی توماک/ ترکیه
امیرحسین عباسیان دهکردی/ ایران
یوستین اسمولا/ لهستان
کاری پیپو/ فنلاند
لیلا عروجی/ ایران
مهدی مجیدی/ ایران
منصوره انصاری/ ایران
ماریو فونتس/ اکوادور
محمد حسین غیاثوند/ ایران
زیاولیانگ لین/ چین

«جهان عارى از خشونت» تا ۵ اسفندماه در فرهنگسراى نياوران پذيراى علاقه مندان است.
در ادامه مطلب همراه ما باشید  تا از پوسترهای برگزیده این رویداد که به صورت اختصاصى در اختيار سايت روزرنگ   قرار گرفته است دیدن کنیم:

نفر اول  اگوئینس اسکوروایدر / لهستان _  برنده جایزه اول
نفر دوم  حمید رضا اعتصامی فر/ ایران _  برنده جایزه دوم
نفرسوم میقل آنخل گواره راخل / مکزیک _ برنده جایزه سوم
امیر حسین عباسیان دهکردی  امیر حسین عباسیان دهکردی / ایران / تقدیرشده
زیاولیانگ لین  زیاولیانگ لین/ چین / تقدیرشده
علی توماک  علی توماک / ترکیه / تقدیرشده
کاری پیپو  کاری پیپو / فنلاند / تقدیرشده
لیلا عروجی  لیلا عروجی / ایران / تقدیرشده
ماریو فوئنتس  ماریو فوئنتس / اکوادور / تقدیرشده
محمد حسین غیاثوند  محمد حسین غیاثوند / ایران / تقدیرشده
منصوره انصاری  منصوره انصاری / ایران / تقدیرشده
مهدی مجیدی  مهدی مجیدی / ایران / تقدیرشده
یوستین اسمولایوستین اسمولا / لهستان / تقدیرشده


image 
imageimageimage
  1. کارای زیبا و پر مفهومی هستن…
    باعث خوشحالیه که از کشور عزیزمون هم شرکت کننده های خیلی خوبی داریم…
    نمیدونم اینا کجا بودن موقع فراخوان پوستر فجر…

  2. واقعا حق دوستان این رتبه ها بوده ..داوری ها خیلی خوب انجام شده و به نظرم حقوق حقه ی شرکت کنندگان حفظ شده و این مهم ترین اصل برگزاری یک مسابقه است.

  3. به اطلاع برگزارکنندگان این نمایشگاه میرسانم که پوستر تقدیرشده آقای عباسیان قبلا طراحی شده. البته من لفظ کپی رو استفاده نمیکنم و انشالله که صرفا یک تشابهه. ولی برام جالب بود که این هیأت داوران بین المللی اثر طراح شناخته شده لهستانی آقای لکس دروینسکی رو ندیده بودن!!!
    http://info-poland.buffalo.edu/web/arts_culture/poster_art/artists/Dre/peace.jpg

  4. سایت رسمی این مسابقه اعلام کرد:
    حذف نفر دوم از فهرست برگزیدگان
    پس از انتشار خبر برگزیدگان نمایشگاه، متاسفانه مطلع شدیم که اثر برگزیده دوم کپی برداری از یک اثر خارجی است. این خبر هم اکنون توسط یکی از اعضای محترم کمیته انتخاب آثار به ما اعلام شد. لذا نفر دوم آقای حمید رضا اعتصامی فر از فهرست برگزیدگان نمایشگاه حذف می شود. تصویر پوستر اصلی را در زیر مشاهده می کنید. امیدواریم طراحانی از این دست به چنان بلوغ فکری، فرهنگی و هنری و شخصیتی دست یابند که دیگر شاهد چنین اتفاقات سخیفی نباشیم.

    لینک خبر : http://www.todayposters.com/

  5. با سلام حضور دوست عزیز علی
    اول اینکه اسم بنده اشتباه نوشته شده است.دوم اینکه مرگ یک گرافیست
    زمانیست که نتواند خلق کند وبه کپی برداری روی آورد ، به لحاظ حرفه ای، مقید و در جایگاهی هستم که چنین خبطی را انجام ندهم. دوستانی که نسبت به بنده و خصوصیات اخلاقیم شناخت دارند می توانند قضاوت کنند. ( أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى )

    امیر حسین عبادیان دهکردی

    1. آقای عبادیان دقت کنید که من هم گفتم انشالله که تشابهه. بعید هم میدونم که کپی کرده باشید.
      به نظرم اشتباه اول رو شما انجام دادید که وقتی به این ایده رسیدید تلاش نکردید ببینید چنین ایده ای قبلا اجرا شده یا نه. اشکال دوم به شما اینه که انقدری کار ندیدید که یکی از کارهای معروف یک طراح معروف لهستانی رو ندیدید.
      اما اشتباه اصلی و بزرگ رو هیات انتخاب و داوران مرتکب شدند که این اثر رو در نمایشگاه پذیرفتن. چون یکی از کارهای بدیهی هیات انتخاب اینه که انقدری حواسشون باشه که کار مشابه و کپی رو تایید نکنن. اما متاسفانه این هیات داوران بین المللی از عهده این کار برنیومدن.
      اما یه خاطره!
      یادمه چند سال پیش برای جایی کار فرستادم و تردید نداشتم که جایزه میگیره. وقتی کارم حتی پذیرفته هم نشد با عصبانیت و توپ پر رفتم پیش یکی از داورها (که استادم در دانشگاه بود و خدا حفظش کنه)رفتم و ازش پرسیدم چرا این کار حتی پذیرفته نشد؟ ایشون هم با لبخند گفتن فلانی کار تو فوق العاده بود و مستحق دریافت جایزه اول، اما قبلا کسی این ایده رو کار کرده! بعدشم برام لینک فرستاد و کلی هم نصیحتم کرد که بشین زیاد کار ببین و غیره!

      فارغ از این بحث به همه دوستان روزرنگی توصیه اکید میکنم کارهای lex drewinski رو حتما ببنید. بعضیاش انصافاً شاهکارهای گرافیکی هستن.

      1. آقای امیر حسین عبادیان دهکردی من قانع شدم! انقدر که شما تمیز قضیه رو توجیه کردی !!!!
        اون جمله عربی آخر کامنتتون همه چیز رو روشن کرد!!!

      2. خیلی خوبه که همه اساتید به کارهای بدیهی آشنا هستند 🙂 انقدر مطمانی شما که همه اون ده بیست نفر هیات انتخاب اون کار رو تایید کردن! علم ریاضیات رو شما به قهقهرا بردی!
        مجموع آثار رسیده به دبیرخانه شامل ۱۲۵۵ پوستر و تعداد شرکت کنندگان ۴۲۸ نفر بوده است . راه یافتگان به این مسابقه جهانی ۷۷ طراح با ۹۹ پوستر می باشند . خب؟ آیا گروه انتخاب ۹۹ رو همه مشترکا انتخاب کردن؟ ما نمی دونیم. و اینکه کی می تونه ثابت کنه این کار رو هر هجده نفر تیم انتخاب،انتخاب کرده باشند!؟ 🙂 دبیرخانه جشنواره بیاد یه چیزی بگه روشن شیم. داوراش مخصوصا خارجی ها و خود آقاي دبير باید حواسشونو جمع می کردن که خیلی پوستر کار کردن و کار دیدن تو این همه سال.
        اون آقای رنهن ونر که بزرگ کلکسیونر پوستره نفهمیده بوده! والا با این نون هاشون! 🙂

    2. به نظر منم شما کپی نکردید علاوه بر این، کار شما کامل تره و از گرافیک بهتری برخوردار است. در ضمن اگر ممکنه نام نرم افزاری که تصویر رو باهاش درست کردید رو بگید ممنون میشم

  6. آقای عبادیان عزیز
    متاسفانه خیلی ها شما را نمی شناسند پس نمی شه طبق خواسته شما از روی روحیاتتون قضاوت کرد، اما خیلی بعیده که اینقدر تشابه ایده با آقای دروینسکی اتفاقی باشه!!!!

  7. نفر دوم که حقیقتا باید خجالت بکشه ، من اگر جاش بودم … . ولش کن . ولی حقیقتا عرض میکنم خیلی از جشنواره های عکس و گرافیک که من دیدم گرفتار این مشکلات هستن اما با سهل انگاری و یا ترس از رسوا شدن روی قضیه سرپوش گذاشته میشه .

    درمورد اثر تقدیرشده هم باید عرض کنم یکم سخت باور این داستان، ایشون اگر lex drewinski اون نماد رو برای چیز دیگری جز صلح زده بود داستان فرق میکرد اما وقتی ایشون نمادی قوی و تاثیر گذار رو برای پرنده صلح زده و پوستری رو هم برای این مفهوم طراحی کرده قطعا نمیشه گفت که تشابه ؛ بلکه به نظر من خیلی سادس چون شما قطعا کلمه peace رو یه سرچکی زدید !

  8. به نظرم کار آقای عباسیان کپی نمیتونه باشه … !!!
    و به نظرم انصاف نیست ، تشابهه فرمی رو دلیل بر کپی بودن اثر دونست .

    1. دوست عزیزم منطورتون از فرم چیه ؟ چون کلماتی از این دست متاسفانه در ایران برای خیلی چیزها در یک کار استفاده میشه !! من فرم رو پس زمینه کار میدونم نه کاراکتر اصلی پوستر نه مرکز توجه ، نه نقطه سقل . بنظرم کار ایشون فرم نداشته المان داشته و ساده بوده تا این مفهوم رو ساده و سریع برسونه یک تعریف مینیمال ، یک تعریف جدید و این تعریف جدید ایده اش از جایی دیگه الهام گرفته شده . گاهی اوقات برای خود من پیش آمده بواسطه دیدن یکسری کار در گذشته در ضمیر ناخودآگاهم چیزی ثبت شده و من ناخواسته و بدون علم به اینکه این ایده جدید از کجا نشات گرفته کاری رو طراحی کردم که اونو کاملا مشابه کارهایی فاخر دیدم ، حتی بعضی اوقات توهم برداشتم که این ایده متعلق به منه من نرمترین و منصفانه ترین تصوری که میتونم بکنم همینه اینکه پوستری در گذشته دیده شده و مفهومش در ضمیر ناخوآگاه ایشون باقی مونده و ایشون اون ایده خوب رو تبدیل به ایده بهتر پیش رو کرده . البته کلیت قضیه خدای نکرده برای بی ارزش کردن کار ایشون نیست بلکه فرصتی است برای تضارب آرا و بحث پیرامون بایدها و نبایدها .

  9. سلام… متشکرم به دلیل ارائه آثار با کیفیت خوب… من واقعاً به این پوسترها به عنوان منبع تحقیقم نیاز داشتم… خسته نباشید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *