اين كارتِ برنده است! / كمپين جديد بانك سامان

شركت‌ها و موسسات مختلف، براى تثبيت جايگاه و افزايش اعتبار خود در دنياى تبليغات به استراتژى‌هاى خلاقانه و ساختارشكن نياز دارند تا متمايز بودن خود را در ميان انبوه تبليغات ساير برندها، به مخاطب القا كرده و در ذهن بينندگان، ماندگار شوند.
در اين ميان كنار زدن چهره‌ى شناخته شده‌ى يك برند، روحيه‌اى شجاعانه را چه از طرف مديران و صاحبان برند و چه از طرف شركت تبليغاتى مورد مذاكره، مى‌طلبد.
بانك‌ها همواره جزو سفارش دهنده‌هايى هستند كه مقوله‌ى “جديت”، به محورى‌ترين گزينه‌ى سياست‌گذارى آن‌ها در تبليغاتشان تبديل شده است. اين‌كه آيا اين تفكر از ذهن مديران و موسسان بانك‌ها نشات گرفته يا مديران هنرى آژانس‌هاى تبليغاتى، شأن و جايگاه يك بانك را وابسته به رعايت حريم “صلابت و جديت” آن مى‌دانند، بحث جداگانه‌اى مى‌طلبد؛ اما قطعا اتفاق جالب در اين ميان ساختار شكنىِ يك بانك شناخته شده است.

بانك سامان در اواخر پاييز ٩٣ جديدترين كمپين خود را براى معرفى يك كارت اعتبارى آغاز كرد. رويكرد بانك براى ارايه و معرفى اين كارت جديد كه با نام “وين كارت” شناخته مى‌شود، متفاوت بود.
ايده‌ى اوليه در تيم تبليغات بانك سامان شكل گرفت كه مبناى آن، طراحى دستگاهى كارتونى بود كه اجزاى آن را ابزارهاى بانكدارى مانند: گاوصندوق، دستگاه كارت خوان، عابر بانك و… تشكيل مى‌داد. دستگاهى كه وين كارت از يك طرف آن داخل و از طرف ديگر انبوه جوايز خارج مى‌شد!
اتود اوليه‌ى طرح كه قرار بود يادآور دستگاه اختراع “پروفسور بالتازار” -شخصيت انيميشن محبوب سال‌هاى گذشته باشد؛ به شركت ٣٦٠ درجه سپرده شد تا آن را به طرح منسجم نهايى تبديل كند و يك كانسپت هدفمند در راستاى تبليغات شهرى، پوسترها، بروشورها و تيزر تلويزيونى بانك، خلق كند.
فرشيد منفرد به عنوان مدير هنرى پروژه، كار بر روى طرح را آغاز كرد و پس از تكميلِ طراحى دستگاه، مدل سازى و انيميت آن توسط تيم طراحان آژانس ٣٦٠ انجام شد و رفته رفته كمپين، شكل نهايى به خود گرفت.
نتيجه‌ى كار، اثرى متفاوت در ژانر تبليغات بانكدارى الكترونيك در ايران است. تيزر تلويزيونى اين كمپين، با آهنگ‌سازى نوستالژيك و صداى شنيدنى دوبلور صاحب‌نام، نگاهى نو را از بانك سامان و كارت اعتبارى جديدش در ذهن مخاطبان ايجاد مى‌كند.

قطعا شكل گيرى اين حركت‌هاى جديد و پذيرش تفكرات كليشه شكن در تبليغات بانكدارى از طرف بانك‌هايى هم چون بانك سامان، بانك ملت و…، علاوه بر شناخت لايه‌هاى جديدى از توانايى‌هاى بى‌پايان دنياى خلاقيت و تبليغات، باعث تحول نگرش و تفكر عمومى رايجِ “بانك جدى”در ميان اذهان مردم مى‌شود.

سفارش دهنده: بانك سامان
آژانس تبليغاتى : شركت ٣٦٠ درجه راهكارهاى خلاق
مدير هنرى و كارگردان: فرشيد منفرد
انيماتور: رامين رحيمى
مدل سازى و انيميت سه بعدى: فرزاد مجيدى
آهنگساز: نيما عظيمى نژاد
گوينده: استاد اميرهوشنگ زند

در ادامه تصاوير مربوط به روند شكل‌گيرى اين كمپين را با هم مى‌بينيم:

01    03  04  Detail1  Detail2 05  06  07  08  09  10  11  12

 scenario
13  14

image 
imageimageimage
  1. روزرنگ…؟ روزرنگ….؟ روزرنـــــــــگ…….؟ آخه تو چقدر خوبی.
    دمت گرم. هر چی تو این چند سال سایتهای دیگه اخباری که خودشون دوستاشتن و به نفعشون بود و تبلیغ یه گروه خاص بود و … گذاشتن، تو کارای خفن میذاری و هیچ کاری به اون عده ی خاص نداری.
    فقط همینطور ادامه بده. کار خوب بزار نه آدم معروف. حالا شاید کار خوب واسه ی آدم معروفم باشه ولی کاره مهمه نه آدمه.
    دوست دارم روزرنگ.

  2. باسلام و سپاس
    كمپين بسيار حرفه اى وخلاق است. واقعا همانطور كه گفته شد اين نگاه و سليقه در ذهن مردم نيز تاثير بسزايى دارد.خسته نباشيد به اين تيم خوشفكر و ممنون از روزرنگ

  3. سلام
    کمپین خلاقانه و زیباییه، مخصوصا که نوستالوژیک هم هست.تا اونجایی که من به عنوان یک طراح مطلع هستم کل کار توسط تیم داخلی بانک سامان انجام شده و فقط شرکت 360 درجه طرح دستگاه و انیمیت آن را براساس طرح اولیه سامان ارائه داده است. این مطلب درسته؟

        1. یک کمپین تبلیغاتی وقتی تمامی اجزاعش طراحی میشه و به اجرا درمیاد بخش اندکیش ایده خلاقه است. که این ایده هم فاز اجرای موشن گرافیکش و کامل شدن دستگاهش توسط شرکت ۳۶۰ انجام شده است. البته مطلب به شکل گنگی این را نوشته بود. این سایت بیشتر حوزه طراحی را مدنظر خودش قرار دارده تا بعد وسیع کمپینهای تبلیغاتی را به همین دلیل تفاوت نظر و دیدگاه به وجود آمده است. جناب منفرد خدا قوت و دمتون گرم. دستگاه زیبایی شده است. در مجموع کار گروهی عالی بود. سپاس از مجریان کار

          1. مطلب گنگ نيست و دقيقا به همين نكته اشاره كرده.ايده اوليه رو بانك داده از اون به بعد همه كار كمپين رو فرشيد منفرد و تيمش انجام دادن . تو پرزنت هم كاملا مشخصهه

          2. وبسايت تخصصى ديزاين وگرافيك برا همين بحثش تخصصى ديزاين و طراحيه اين كمپينه اقا سامان…مرسى روزرنگ واقعن استفاده كرديم مرسى آقاى منفرد
            من چندتا سوال از اقاى منفرد دارم ميشه ايميلشونو بهم بدين؟؟

  4. براوو به فرشيد منفرد با اين خلاقيت و تواناييش و براوو به بانك سامان با اين سليقه و نگاه تميز…و يه تشكر ويژه ازسايت روزرنگ كه فضاش رو سالم و بدور از باندبازى ومسموميت هاى رايج اين فضا حفظ كرده.

  5. به نظر من این طرح خوبه اما نه برای عموم مردم.کمی پیچیدگی بصری داره.یکی از اصول ماندگاری در اذهان سادگیست

  6. این کار سبک مورد علاقه منه که جدیدا کارای خودمم به سمتش بردم
    البته با انیمیتهای ظریف تر و زیباتر
    خسته نباشید میگم به گروه سازندش

      1. منظورم خودم نبود
        کلا انیمیتهای ظریف تر کاررو خیلی زیباتر می کنه
        این کار هم کار بسیار خوبیه و من دوسش داشتم

        1. رضا جان فك كنم شما موشن گرافيك كمپين رو نديدى اون چيزى كه ديدى gif كاربوده كه حدودا چندثانيه است و اول مطلب گذاشتن
          ة اگه منظورت gif كه هيچى اما اگه خود تيزر رو ميگى بنظر من كه ٦ ساله دارم انيميت سه بعدى كار ميكنم يكى از بهترين كاراييه كه ديدم به وكتور بودن و دوبعدى بودنش دقت كن كه اصلا كار راحتى نيس و بايد كار طراح درست باشه تا از پسش بر بياد….بنطر من برگ برنده اين كمپين تيزر خوشساختشه/

          1. بله علی جان
            حرف شما کاملا درسته. این کار جزء کارای خیلی خوبی بوده که من دیدم تا الان تو بچه های داخلی
            ایده و گرافیک خیلی خوبه ولی به نظرم با توجه به تواناییهایی که تو دوستان سراغ دارم مطمئنا می تونست تو بحث اجرا قویتر هم بشه
            اما در کل این کار می تونه یه آغازی باشه برای تولیدات بیشتر توی این سبک برای موسساتی مثل بانکها و و حتی مراکز دولتی

  7. اين پرزنتيشن عالى و بى نقص جاى حرف باقى نمى زاره
    سپاس از سايت حرفه اى و درجه يك روزرنگ و به اميد تداوم اين مسير

  8. من از اعضای تیم طراحی آتلیه تبلیغات بانک سامان هستم.
    پروسه این کمپین این طور بود که
    کانسپت، ایده پردازی، کپی رایتینگ و همچنین تصویرسازی اولیه کار در آتلیه ما انجام شد و تصویرسازی نهایی که شامل طراحی سه بعدی کار و انیمیت هم می شد به شرکت 360درجه واگذار شد.

    1. منظوراز انيميت چيه ؟ انيميت شامل مراحل متعددى ميشه مثلااستورى برد/كامپوزيت /تايمينگ/ابجكت سازى/كارگردانى و تدوين
      نميشه همينجورى بگيم انيميت…….غيرحرفه اى ونامفهومه

      1. و البته هدف اصلى كمپين رو فقط و فقط تيزر ميرسونه وپاشنه كمپين روى موشن درست درمون فرشيد منفرد ميچرخه/سپاس از همه دست اندركاران

  9. بسيار از لحاظ بصرى كار پرزحمت و پرمعنى بود و عالى.موشن روچندبار ديدم و خسته نباشيد ميگم به تيم ٣٦٠و سپاس از روزرنگ،

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *