شركتها و موسسات مختلف، براى تثبيت جايگاه و افزايش اعتبار خود در دنياى تبليغات به استراتژىهاى خلاقانه و ساختارشكن نياز دارند تا متمايز بودن خود را در ميان انبوه تبليغات ساير برندها، به مخاطب القا كرده و در ذهن بينندگان، ماندگار شوند.
در اين ميان كنار زدن چهرهى شناخته شدهى يك برند، روحيهاى شجاعانه را چه از طرف مديران و صاحبان برند و چه از طرف شركت تبليغاتى مورد مذاكره، مىطلبد.
بانكها همواره جزو سفارش دهندههايى هستند كه مقولهى “جديت”، به محورىترين گزينهى سياستگذارى آنها در تبليغاتشان تبديل شده است. اينكه آيا اين تفكر از ذهن مديران و موسسان بانكها نشات گرفته يا مديران هنرى آژانسهاى تبليغاتى، شأن و جايگاه يك بانك را وابسته به رعايت حريم “صلابت و جديت” آن مىدانند، بحث جداگانهاى مىطلبد؛ اما قطعا اتفاق جالب در اين ميان ساختار شكنىِ يك بانك شناخته شده است.
بانك سامان در اواخر پاييز ٩٣ جديدترين كمپين خود را براى معرفى يك كارت اعتبارى آغاز كرد. رويكرد بانك براى ارايه و معرفى اين كارت جديد كه با نام “وين كارت” شناخته مىشود، متفاوت بود.
ايدهى اوليه در تيم تبليغات بانك سامان شكل گرفت كه مبناى آن، طراحى دستگاهى كارتونى بود كه اجزاى آن را ابزارهاى بانكدارى مانند: گاوصندوق، دستگاه كارت خوان، عابر بانك و… تشكيل مىداد. دستگاهى كه وين كارت از يك طرف آن داخل و از طرف ديگر انبوه جوايز خارج مىشد!
اتود اوليهى طرح كه قرار بود يادآور دستگاه اختراع “پروفسور بالتازار” -شخصيت انيميشن محبوب سالهاى گذشته باشد؛ به شركت ٣٦٠ درجه سپرده شد تا آن را به طرح منسجم نهايى تبديل كند و يك كانسپت هدفمند در راستاى تبليغات شهرى، پوسترها، بروشورها و تيزر تلويزيونى بانك، خلق كند.
فرشيد منفرد به عنوان مدير هنرى پروژه، كار بر روى طرح را آغاز كرد و پس از تكميلِ طراحى دستگاه، مدل سازى و انيميت آن توسط تيم طراحان آژانس ٣٦٠ انجام شد و رفته رفته كمپين، شكل نهايى به خود گرفت.
نتيجهى كار، اثرى متفاوت در ژانر تبليغات بانكدارى الكترونيك در ايران است. تيزر تلويزيونى اين كمپين، با آهنگسازى نوستالژيك و صداى شنيدنى دوبلور صاحبنام، نگاهى نو را از بانك سامان و كارت اعتبارى جديدش در ذهن مخاطبان ايجاد مىكند.
قطعا شكل گيرى اين حركتهاى جديد و پذيرش تفكرات كليشه شكن در تبليغات بانكدارى از طرف بانكهايى هم چون بانك سامان، بانك ملت و…، علاوه بر شناخت لايههاى جديدى از توانايىهاى بىپايان دنياى خلاقيت و تبليغات، باعث تحول نگرش و تفكر عمومى رايجِ “بانك جدى”در ميان اذهان مردم مىشود.
سفارش دهنده: بانك سامان
آژانس تبليغاتى : شركت ٣٦٠ درجه راهكارهاى خلاق
مدير هنرى و كارگردان: فرشيد منفرد
انيماتور: رامين رحيمى
مدل سازى و انيميت سه بعدى: فرزاد مجيدى
آهنگساز: نيما عظيمى نژاد
گوينده: استاد اميرهوشنگ زند
در ادامه تصاوير مربوط به روند شكلگيرى اين كمپين را با هم مىبينيم: