ایده در مسیر کم تردد

« از مدتی قبل، فکر به این موضوع که خلاقیت چگونه و در چه زمانی شکل می گیرد، یا بهتر است بگویم چگونه و در چه حالت و زمانی بهتر شکل می گیرد، در ذهنم جریان داشت. گاهی اوقات با سادگی موضوع به نتایج خوبی نمی رسیدم و گاهی برعکس. این مسئله کثرت دغدغه های ذهنی ام را شکل داد و مدتی به تحلیل و پردازش این موضوع بر پایه تجربیات پرداختم و بیشتر به این نتیجه می رسیدم که ایده هایی که به نسبت سایر ایده ها متفاوت تر و خلاق تر بودند در زمان هایی که انتظارش را نداشتم، شکل گرفته بودند به طوری که خلاصه ایده را در جایی یادداشت می کردم و هر لحظه که فرصت می کردم به طراحی آن می پرداختم. در واقع ایده های بهتر زمانی شکل می گیرد که سرعت پردازش اطلاعات مربوط به موضوع کاهش پیدا می کند و در مسیری آرام، کم تردد و پر پیچ و خم قرار می گیرد که انتهایش پیدا نیست و موجب پیوند ایده ها و مسیر های فکری مغزمان می شود که قسمت مهم مکانیزم تفکر واگرا است. این آثار با موضوعات اجتماعی فرهنگی و مذهبی و اکثرا بدون سفارش دهنده طراحی شده اند.»

” محمد ربیعی” متولد 1374 است و کارشناسی پوستر و نشانه از دانشگاه فرهنگ و هنر اراک دارد. طراح تبلیغاتی و فرهنگی در کانون ادبی و هنری آیه، عضو اصلی انجمن علمی و هنری دانشگاه فرهنگ و هنر، طراح تبلیغاتی و عکاس تجاری آژانس تبلیغاتی ” آسه” ، و همچنین برگزیده دوم ورکشاپ استانی حمایت از کالای ایرانی سال 1396، برگزیده نخست سیزدهمین جشنواره کشوری پوستر اسمالحسنی سال 1396 و برگزیده نخست جشنواره هنری استانی “میم” سال 1396 است.


    1. دوستان ممنون میشم که با دیدن کارهام ایرداتم رو با تخصصی که دارید بهم بگید و این شکل نظرات تند و توهین آمیز رو بدون آوردن دلیل کنار بذارید، که باعث دلزدگی من و امثال من که در راه طولانی کسب تجربه هستیم نشه و بقیه دوستان هم راحتتر بتونن آثارشون رو با ما در میان بذارن.
      قطعا دور از شأن یه “طراح گرافیک” که در موضع تخصص خودش به این شکل های توهین آمیز نظراتشو ثبت کنه.
      از اینکه وقت میذارید کارهای منو میبینید خیلی ممنونم و اگر نکات مثبت و منفی رو هم به بنده خاطر نشون کنید که بیشتر ممنونتون میشم.

  1. سلام
    آقای ربیعی عزیز
    ایده پردازی و اجرای تمیز پوستر، تو کار های شما مشهوده
    توانایی کنترل و استفاده از ابزار اجرا

    اهمیت کنتراست در ترکیب بندی، چیزیه که بیش از پیش بهتره بش دقت کنید
    لی اوت ها خوب هستن و در ارتباط با سوژه بصری کمی گنگ به نظر میرسن

    اما در مورد کار اول شما
    کاش برای اجرای اون خط کوفی، از روش دیگه ای به جز استفاده موکاپ لوگوتایپ، یهره می بردید، اونجوری ارزش کارت هم بیشتر میشد و این فکر به دهن متبادر نمی شد که شاید باقی کار ها هم به همین شکل باشند .

    ممنون از شما
    ان شاالله که همیشه موفق و سربلند باشید

  2. بسیار عالی بود، لذت برم
    ایده و خلاقیت خوبی دارید
    به امید اینکه همه طراحا روزی بتونن ایده هاشونو به تصویر بکشن

  3. سلام
    همین که به ایده هات احترام گذاشتی و جامع عمل پوشوندی خیلی خوبه. طراح کسیه که عمل کنه مهم نیست ضعیف یا قوی ( عمل، عمل، عمل). البته کارهای تو به مراتب خیلی بهتر از بچه هایی هست که پُز طراح بودن می دن و فقط در مقام ایراد گرفتن هستن.

  4. کاراتونو دوس داشتم واقعا خلاقیت خوبی دارین فقط تو بعضی از کارا زیادی مینیمال یا مختصر شده ..
    در کل کاراتون دوس داشتنیه

  5. با سلام
    کارهای خوبیه
    کلا کارطراحی دو بخشه
    1- ایده 2-اجرا
    بعضی از ایده ها خیلی خوبه ، اما تو اجرا در نمی یاد
    تو اینجام بعضی ایده ها خیلی خوبه ولی تو اجرا خوب در نیومده
    مشکل از طراح نیست
    اون ایده قایلیت اجرا نداره
    مثل پوستری که گفته چیزی نگویید که از ارزش شما بکاهد
    ایده خوبه
    اجرا نمیشه
    یه طراح خوب باید بدونه چه ایده ای رو اجرا کنه که ایدش به واقعیت تبدیل شه و به قول طراح ها بشینه تو کار
    من خودم تو طراحی هم این مشکل رو دارم
    وقتی میبینم ایدم به واقعیت تبدیل نمیشه میرم سراغ یه ایده ی دیگه
    تو این کارها من از پوستر حمایت از تولید ملی، نجات صنعت ایرانی خوشم اومد
    فقط یه توصیه دارم دوست من
    سعی کن خطوط کارت رو یه مقدار نرم تر کن
    رئال تر بشه
    خشک نباشه
    در مجموع خوش فکری
    در مورد کار اول شما
    که در سیزدهمین جشنواره کشوری پوستر اسمالحسنی برگزیده شدی
    کار خیلی خوبیه
    من خودم هم شرکت کردم
    اما من خودم نفهمیدم داورای اونجا دنبال چی هستن
    کار شما خوبه
    اما من شخصا کارهای بهتری در اونجا دیدم
    شانس هم مهمه که داورها از کار یکی خوششون بیاد
    در مجموع موفق باشی

  6. چیزی که با نگاه اول به ذهنم رسید این بود که ایده های خوبین. ولی کاش در کنارش کمتر از اون کادر های خطی و نقطه چین آماده استفاده می کردی سطح کارو پایین میاره به نظرم.

  7. سلام به طراح جسور/ محمد ربیعی 🙂
    بدون شک اولین چیزی که توی اکثر کارات خودشو نشون میده کیفیت بالای اجراس که این ی امتیاز فوق العاده برای هر طراح.
    مسئله ای که اینجا به عنوان نقد می خوام مطرح کنم که تقریبا میشه گفت شاید مسئله خیلی از طراح ها باشه، بحث ایده اس، یعنی چی؟ یعنی اینکه ی پوستر ب طور معمول باید توی 5 ثانیه بتونه با مخاطب ارتباط برقرار کنه و اگه قرار نکته مبهمی هم در کار وجود داشته باشه که احتیاج به کشف و زمانی بیشتر از 5 ثانیه باشه باید خیلی ظریف اینکار انجام بشه، ب عنوان مثال: پوستر دانش میراث گرانبهایی است=> اگر کسی نوشته شما رو نخونه ممکن چ برداشتی از این طرح بکنه؟ خودم من بیشتر حس منفی ثروت اندوزی که در واقع تو دین اصولا بار منفی داره مواجه شدم، مخصوصن که شبیه به کیسه خلیفه های قدیمو و غیره اس در نتیجه مخاطب احتمال قوی نمی تونه با این طرح ارتباط عمیق و معنایی خوبی پیدا کنه.

    مثال بعدی پوستر ” انقلاب باور دشمنان را به آتش کشید”
    این پوستر واقعن ب زمانی بیشتر از 5 ثانیه برای درک احتیاج داره و با توجه ب اجرای خیلی خوبی ک داره باز هم بنظر می رسه ک نمی تونه با مخاطب ارتباط برقرار کنه، مخاطب اول مشت رو می بینه، سپس لی آوت و در نهایت خطوط خط چین و …(آفرین به رعایت سلسله مراتب)، اما در نهایت مخاطب نمی تونه این المان ها رو بهم پیوند بده، مخاطب بعد از خوندن شعار دنبال ارتباطی هست که نمی تونه پیدا کنه، در واقع نمی تونه باور یا نماد و استعاره ای از اونو ک قرار کبریت اونو بسوزونه پیدا توی طرح پیدا کنه ، علاوه بر اون من خودم حتی این احساسو دارم که کبریت قرار همینجا آتش بگیره و حتی بقیه کبریت ها رو هم بسوزونه!

    مثال بعدی پوستر ” دروغ اولش شیرین”
    پینوکیو نماد دروغ گویی و استفاده از اون برای این پوستر طبیعتا مناسب(هرچند ک خب ی کلیشه اس) ولی خیلی وقتا خیلی از کلیشه ها می تونن فوق العاده باشن، بهرحال…. ولی بعد از اون ما سر پینوکیو ک در واقع آبنبات چوبی هست رو می بینیم؛ خب حالا چی؟ مخاطب دوباره نمی تونه ارتباطی رو پیدا کنه، یعنی اگه شیرینی این آبنبات از بین بره بعدش قرار چی بشه؟؟؟ به چوب می رسه؟؟؟ جواب منطقی نیس، علاوه بر اون در نهایت پینوکیو آدم شد، یعنی آخر داستان برای این موجود دروغگو شیرین تر از اولش تموم شد! در واقع مسئله ای ک اینجا هم مثل بالا هست مناسب نبودن شعار با طراحی.

    مثال بعد پوستر ” Play Fat / Pause Slim”
    معنی این پوستر چی واقعن؟ یعنی اگر من نوشته ها رو نخونم چ چیزی باید برداشت کنم؟

    در نهایت
    البته محمد جان می دونم ک این پوسترها برای خودت تصاویر و معناهایی ب روشنی روز دارند و این مشکل خود منم بوده که فکر می کردم چیزایی ک برای من واضح و مبرهن هست برا بقیه هم ب همین منوال ولی اینطوری نبود متاسفانه…

    راهکار
    همین کاری ک اینجا کردی، اینکه کارهاتو نشر بدی و نظر دیگرون رو بپرسی تا کم کم متوجه شی از دید مخاطب تصاویر تو چجوری دیده میشن.

  8. سلام
    خیلی لذت بردم از طراحیتون
    ولی از اینکه با یک جمله داخل پوستر ایده ها تون رو توضیح میدید خوشم نمیاد!
    ترجیح میدادم بدون توضیح باشه.
    نظر شخصیمه.
    در اخر سوالم اینه که از چه نرم افزاری استفاده میکنید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *