برداشتى مدرن از نگارگرى ايرانى در مجموعه تصويرسازى هاى شاهنامه/ امير شعبانى پور

پيشتر و در مطالب قبلى درباره ميزان تاثيرگذارى تاريخ و انباشت هاى فرهنگى، هنرى هر كشور صحبت كرده ايم. گنجينه ى بى نظير و پايان نيافتنى هنر تاريخ ايران و مشرق زمين، اين امكان را براى طراحان و هنرمندان فراهم مى كند تا با تحقيق و پژوهش، مسيرهاى جديدى را در زمينه ى كارى خود ايجاد كنند و به بهترين شكل از اين داشته ها استفاده نمايند.
مطلب امروز را به تصويرسازى هاى «امير شعبانى پور» براى مجموعه پنج جلدى شاهنامه اختصاص داده ايم. اين مجموعه كه با بازآفرينى محمدرضا يوسفى و توسط انتشارات خانه ادبيات در دست انتشار است ٥ داستان از روايت هاى شاهنامه فردوسى را بازگو مى كند.
امير در مورد اين پروژه مى گويد: «من حدودا دو يا سه سال بود كه در زمينه تصويرسازى كتاب كم كار شده بودم و علت اين بود كه داستان خوبى به من پيشنهاد نمى شد. اما وقتى اين مجموعه ى فاخر را خواندم اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه با قدرت شروع به تصويرگرى كنم.
نكته ى قابل اهميت در متون كلاسيك، رعايت نمودن يك سرى قوانين و نكات از پيش ساخته است. اين مساله كه نمى شود خيلى راحت يا آوانگارد با اين قبيل داستان ها برخورد كرد و فاخر بودن اين روايت هاى تاريخى، گويى با خود چهارچوب ها و حريم هايى مى آورد و شايد همين مساله، شيوه كار يك تصويرگر را تحت تاثير قرار دهد.

مورد شاخص در اين پروژه براى من، تكنيك اجرايى آن بود. اين اولين مجموعه اى است كه آن را با تركيب ديجيتال و دستى كار كردم. حدود ٦٠ درصد كار به صورت دستى طراحى و بعد از اسكن، خروجى نهايى به صورت ديجيتال تكميل شد.
مساله ى بعدى اين بود كه من سعى كردم زيبايى شناسى نگارگرى ايران را در اين كار رعايت كنم. البته نه به شكل مستقيم بلكه سعى كردم برداشتى مدرن و با درشت نمايى از اين زيبايى شناسى داشته باشم. چيزى كه مى بينيد، حاصل تلاش من در مدرن كردن يك ساختار كلاسيك با نوع تركيب بندى و افكت هاى رنگى است.
و نكته آخر اين كه تلاش كردم به مبانى تصويرى كودكان خدمتى كرده و از اين طريق، كودكان و نوجوانان را به نوعى با زيبايى شناسى نگارگرى ايرانى آشنا كنم»
امير شعبانى پور ١٦ سال است كه به صورت حرفه اى در زمينه تصويرگرى فعاليت مى كند. او كه در ٤٠ نمايشگاه خارجى و ٣٠ نمايشگاه داخلى شركت داشته، دو دوره برنده ى پلاك جشنواره نوماى ژاپن و منتخب سه دوره ى جشنواره بولونيا بوده است. او هم اينك عضو هيات علمى دانشگاه گيلان مى باشد و به صورت حرفه اى به تصويرگرى، نقاشى و تدريس مى پردازد.
در ادامه، منتخبى از تصويرگرى اين پنج جلد را با هم مى بينيم:

 

نبرد رستم با اکوان دیو
amir-shabani-illustraror-roozrang (6)  amir-shabani-illustraror-roozrang (3)  amir-shabani-illustraror-roozrang (4)  amir-shabani-illustraror-roozrang (5)  amir-shabani-illustraror-roozrang (1)  amir-shabani-illustraror-roozrang (2)  amir-shabani-illustraror-roozrang

 

نبرد رستم با اشکبوس
amir-shabani-illustraror-roozrang (3)

amir-shabani-illustraror-roozrang (1)  amir-shabani-illustraror-roozrang (2)  amir-shabani-illustraror-roozrang

سلم، تور و ایرج

amir-shabani-illustraror-roozrang (5)  amir-shabani-illustraror-roozrang (6)   amir-shabani-illustraror-roozrang (7)  amir-shabani-illustraror-roozrang (2)  amir-shabani-illustraror-roozrang (3)  amir-shabani-illustraror-roozrang (4)  amir-shabani-illustraror-roozrang (1)  amir-shabani-illustraror-roozrang

بیژن و منیژه

amir-shabani-illustraror-roozrang (5)  amir-shabani-illustraror-roozrang (3)  amir-shabani-illustraror-roozrang (4)  amir-shabani-illustraror-roozrang (1)  amir-shabani-illustraror-roozrang  amir-shabani-illustraror-roozrang (2)

بیژن در چاه

amir-shabani-illustraror-roozrang (3)  amir-shabani-illustraror-roozrang (1)  amir-shabani-illustraror-roozrang (2)  amir-shabani-illustraror-roozrang

 

 

amir-shabani-illustraror-roozrang (3)  amir-shabani-illustraror-roozrang (1)  amir-shabani-illustraror-roozrang (2)  amir-shabani-illustraror-roozrang


image 
imageimageimage