تداعی هنر مدرن در لحن یک طراح / مجموعه پوسترهای آنیک تروکسلر

خانم آنیک تروکسلر(Annick Troksler) در سال 1979 در سوییس به دنیا آمد. او در دانشکده هنر شهر لوزان تحصیل کرد. علاوه بر این یک سال در مکزیک و یک سال هم در بازل (به صورت بورسیه) درس خواند. بعد از آن با استودیو طراحی گرافیک نیکلاوس تراکسلر برلین، استودیوی استفان بوندی شهر برن و استودیوی مویز و واندرسن شهر آمستردام همکاری می کرد. او در حال حاضر در مدرسه هنر و طراحی شهر بازل تدریس می کند و عضو AGI هم هست.

در مطلب امروز، ما چند پوستر از آثار او را مورد بحث قرار می‌دهیم. این مجموعه آثار، هویت و شیوه نگاه آنیک تروکسلر را به عنوان یک طراح به بهترین شکل منعکس می‌کند. طراحی گرافیک قبل از هرچیز، نوعی تحلیل و منظم سازی آگاهی‌ها است که به صورت بصری به بیننده ارایه می‌شود. این پیام تصویری باید کاملا روشن، قابل فهم و جذاب باشد.

آنیک، آثار تبلیغاتی‌اش را با الهام از نقاشان سورئالیست و به خصوص آثار خوان میرا و ایو‌تانگی می‌کشد.
به عنوان نمونه در پوستر جشنواره جاز سال 2014 ما با درهم تنیدگی خطوط و سطوح رنگی مختلف مواجه می‌شویم. در نتیجه درون مخاطب احساسی شبیه ملودی‌های پیچیده موسیقی با لهجه‌ای خاص تداعی می‌شود و خطوط شکسته که در میان آن‌ها عباراتی دیده می‌شود.

پوسترهای آنیک تروکسلر -1

او همان جشنواره را در سال پیش (سال 2013 ) به شکلی دیگر نشان داد. در این پوستر ما شاهد بازی جالب ضخامت و طول و جهت خطوط و ریتم ابعاد سیاه شبیه کلیدهای سیاه و سفید پیانو و لکه های زرد هستیم و این بازی باعث احساس آهنگین پوستر می‌شود. راز جذابیت پوستر در تعادل تیره و روشنی و ترکیب رنگ های محدود است.

پوستر-آنیک تروکسلر -2

پوسترهای کنسرت تک خوانی اینتیمیتیس، تنوع برداشت های آنیک تروکسلر را در نگاه به موضوعات نشان می‌دهد. او در پوستر سال 2003 دستگاهی به شکل ماهی طراحی کرد با دستانی شبیه آدم که وقتی از زیر آب به بالا می رود اثری شبیه نام گروه اینتیمیتس برجای می گذارد. در این اثر، ابتدا نگاه بیننده به بدنه دستگاه دوخته شده و سپس به سمت پایین برمی گردد، در نتیجه به طور کامل ترکیب این پوستر را دریافت می کند. ترکیب هماهنگ رنگ های آرامش بخش و نبود المان اضافی اجازه می دهد دقت بیننده بر این عنصر پیچیده و غیر معمول در پوستر متمرکز شود.

پوستر-آنیک تروکسلر -3

پوستر سال 2004 لبریز از حرکت ظریف نشانه هاست که با ترکیب بندی خلاق، شبیه گل قاصدکی لرزان در باد است. رنگ های لطیف، چشمان بیننده را نوازش می دهد و ضربان رنگی همراه با جلوه بصری مضاعف، نگاه بیننده را جذب می کند.

پوستر-آنیک تروکسلر -3

طراحی گرافیک برای Veenman Printer تاثیر آپ آرت (هنر بصری) را نشان می دهد، ولی در تصویر بالا عناصر هنر بصری چندان زیاد نیست. در هر صورت استفاده از جلوه های بصری در طراحی پوستر یک شیوه ای جسورانه و جالب است.

 

پوستر-آنیک تروکسلر -4

کار کردن در چارچوب یک موضوع مشخص، کار مشکلی است چون در این صورت طراح باید هر بار با نگاهی نو به خلق اثر بپردازد و البته هربار باید این نگاه را در قالبی جذاب و تماشایی نشان بدهد.
انیک تراکسلر پوسترهایش را با ترکیب ماهرانه مکاتب و تکنیک های هنری، جذاب و دیدنی می کند. او برخی اوقات در پوستر خود از نوشته استفاده می کند و جایگاه مهمی در پوستر به آن اختصاص می دهد ولی اصل پوسترش بر مبنای دنیای فرم و ایده است تا بازی با کلمات. با استفاده از نوشته، پوستر تراکسلر جذاب تر و کامل می شود و در عین حال از اهمیتش به عنوان پوسترهایی با سمت و سوی هنر مدرن کاسته نمی شود. در ادامه پوسترهای دیگری از این طراح را خواهید دید.

پوستر-آنیک تروکسلر -5  پوستر-آنیک تروکسلر -6  پوستر-آنیک تروکسلر -7  پوستر-آنیک تروکسلر -8  پوستر-آنیک تروکسلر -9  پوستر-آنیک تروکسلر -10  پوستر-آنیک تروکسلر -11  پوستر-آنیک تروکسلر -12  پوستر-آنیک تروکسلر -13

مفاله ارسالی: توسط خانم تاتیانا آفونینا (Afonina Tatiana)
ترجمه: آلکسی نیکلایویچ سوحارکوف/ محمد جواد شعبانی مفرد


image 
imageimageimage