تغییراتی برای يکان تلویزیون

« در اسفندماه سال گذشته موفق به دفاع از پایان نامه‌ام شدم که از یک سوال بزرگ در ذهنم شکل گرفته بود. به هم ریختگی حروف در صفحه تلفن همراه توجهم را جلب کرد. برایم جالب بود که چرا حروف در بسیاری از صفحات نمایش، گاهی دچار ناخوانایی یا تغییر ظاهر می‌شوند. حتی باوجود بالا رفتن کیفیت بسیاری از این صفحات به واسطه تراکم بیشتر پیکسل ها مشکل همچنان پابرجا بود. با کمی دقت و کنجکاوی گسترده تر متوجه این موضوع شدم که  یکی از علل نازیبایی در گرافیک وب سایت‌ها، اپلیکشین‌ها و حتی تلویزیون ما کم توجهی به همین بخش است. بارها شنیده بودم که بسیاری از طراحان گرافیک که در فضاهای غیرچاپی فعالیت می‌کنند از حروف گلایه دارند و معتقد اند کارهایشان به سطح آثار طراحی شده با حروف لاتین نمی‌رسد، حتی اگر عینا از یک نمونه لاتین کپی شوند. البته برایم روشن بود که بخشی از مشکل در ساختار حروف است چرا که اساسا حروف فارسی ساختار کلی متفاوتی با لاتین دارند. از این گذشته بسیاری از حروف فارسی برای فضای چاپی طراحی شده اند و بسیاری از طراحان عادت دارند حروف را بر مبنای آثارشان باز تنظیم نمایند. تجربه فعاليت های قبلی ام در فضای مجازی و تلویزیون مرا به سوی تمرکز بر حروف گرافیکی تلویزیونی سوق داد و شبکه خبر را که از جهت قرارگيري حروف و خوانش بسيار پر اهمیت است را به عنوان نمونه انتخاب و شروع به مطالعه کردم. این شبکه از تایپ فیس «یکان» استفاده می کند، برخلاف بسیاری از طراحان اعتقاد دارم، یکان دارای قابلیت‌های بسیار نهفته و کشف نشده‌ای است. برای مثال یکی از  مهمترین خصوصیات یکان حفظ خوانایی و شفافیت در اندازه‌های ریز است. حاصل عملی این پروژه تایپ فيسي شد که از اصلاح یکان به دست آمده است. این اصلاح بر مبنای مطالعات دقیق و آزمایش‌های گوناگون این حروف انجام گرفته و در قالب یکان تلویزیون (yekan TV) به اجرا درآمد. اصلاحات باعث شد یکان در تلویزیون خواناتر و زیباتر شود و برخی از معضلات گرافیک شبکه خبر مرتفع شود.»

احمد احسان، متولد آبان 1362 شهر سمنان کارشناسی ارشد ارتباط تصویری است. فعاليت حرفه‌ای خود را از سال 1382 آغاز کرده و طراحی نشانه و پوستر برای سازمان های دولتی و بخش خصوصی، مشاور تبلیغات و فضاسازی و مشارکت در پروژه‌های تلویزیونی بخشی از پروژه های انجام شده توسط او هستند.

etud-0

plot-1-copy

plot-2 plot-3-copy plot-4-copy plot-5 plot-6-copy plot-7 plot-8-copy plot-9-copy plot-10-copy plot-11 plot-12-copy

etud-1

etud-2 etud-3 etud-4
image 
imageimageimage
    1. @منوچهر قضاوتتون نمیکنم، ولی با این حرفتون ثابت کردین درکی از فونت و تایپ فیس و اصلاح خیلی خوبی که روش انجام شده ندارید!

    1. سپاس از دقت شما دوست عزیز. بنده اون کاری که فرمودید ندیدم. اما نکته ای که باید مدنظر داشت اینه که این کار اصلاح یک تایپ فیس برای تلویزیون هست.

      1. ممنونم از پاسخگوئی جنابعالی.
        خیلی راحت عرض کنم خدمتتون، شما میفرمایید “امیدوارم همه دوستان سعی در ارائه یک نقد درست و علمی داشته باشن.”
        اما باید بگم قبل از اینکه یک پروژه ی “حرفه ای و موثر” استارت بخوره، اصولاً به پیشینه ی موضوع مورد تحقیق باید رجوع کنید. باید ببینیم چه اتفاقات خوبی در همین زمینه افتاده، که ما سعی کنیم یه گام فراتر از اون بگذاریم، نه اینکه بقول شما یه اصلاحی انجام بشه و اینجا صرفاً اشتراک گذاری بشه و تمام.
        شما انتظار نقد علمی از اصلاحات انجام شده دارین، اما به عنوان یه کارشناس ارشد ارتباط تصویری، آقای رضا بختیاری فرد رو تو همین کشور خودمون، که اتفاقاً خانواده تایپ “یکان-بخ” رو در سایت نرم افزاری مریم هم برای فروش گذاشته نمی شناسید.

        1. ممنون که توضیح دادید و وقت گذاشتید. بله بنده نمی دونستم اون تایپی که در گروه نرم افزاری مریم ارائه شده همونی هست که شما فرمودید. من اون کارو دیدم. اما عرض بنده این هست که اون تایپ فیس برای چاپ اصلاح شده ولی بنده مقصودم فونتی برای فضای تلویزیون بوده. اساسا برخی اصلاحتی که من انجام دادم برای کارهای چاپی الزامی نیست.

          1. با سلام. تایپ یکان بخ هیچوقت در در وبسایت مریم وجود نداشته و ندارد. داخل اکانت بیهنس خودشون هست. هم ایشون اشتباه گفتند که هست و هم شما گفتید که دیدید. از شما تعجب میکنم.

  1. نمی دانم چرا تو این پست هایی که از ایران منتشر میشه همیشه طراحان پر مدعای زیادی هستند که فقط بلدن بیان طراحان دیگه رو خراب کنند . با این وضعیتی که داریم نشون میده که گرافیک ما داره به کجا کشیده میشه . همش تنش و کوبیدن یکدیگر.بجای اینکه همدیگر رو تشویق کنیم بدون هیچ استدلالی میایم اینجا نظرات کاملا توهین آمیز و تندی را برای طراحانی که تلاش کرده اند را درج می کنیم. خواهشا کمی انصاف داشته باشید . تلاش آقای احمد احسان کاملا ستودنی و حرفه ای می باشد . سپاس از روز رنگ

    1. سپاس از شما. شما خیلی به بنده لطف دارید. امیدوارم همه دوستان سعی در ارائه یک نقد درست و علمی داشته باشن. این باعث میشه گرافیک به شکل علمی توی کشورمون پیشرفت کنه. ممنون

  2. جناب احمد احسان بنده هم از تلاش شما و سامانی که به این ماجرا دادین ممنونم … و براتون آرزوی موفقیت دارم

  3. سلام به دوست عزیزم احمد احسان.بسیار عالیست. پیروز وسلامت باشید.
    آنکه می تواند انجام می دهد.آنکه نمی تواند انتقاد می کند. (برناد شاو)

  4. اساس و اصل حرکت بسیار عالیه.از دوستانی که بدون شناخت نسبت به رسانه تلویزیون از ایشون انتقاد میکنند باید ابتدا کمی انتظار انصاف داشت. طراح عزیز هم با توجه به نوع خروجی کار فی نفسه حرکت مثبتی انجام دادند اما گویا به نوع رسانه کمتر توجه کردند. ما در هر صفحه نمایشگر با خطوط عمودی و افقی مواجه هستیم که جهارچوب و مختصات کار ما را دچار تغییر میکنند. فی نفسه فونت یکان باید برای پخش تلویزیون بسیار تغییر داشته باشد و نمیتوان اصلاحات قدیم را مناسب دانست. بدین ترتیب با توجه به انتقاداتی که دارم به این نکته واقف هستنم که کار میدانی با رسانه های دولتی سخت است و بسیار اسیب پذیر و بر این اساس ترجیح میدهم از ایشان تشکر کنم و نقد ها را به صورت گفتگو و دیالوگ در فضای مناسب مطرح کنم. خسته نباشی.افرین

  5. با اجازه‌ی شما و دیگران، یک تعداد نکته به نظرم اومد که براتون می‌نویسم.

    فکر می‌کنم مد روی آ یک مقدار نامتناسب هست (کمی خوانایی رو هم کم کرده) و کرنینگ همچنان خیلی جای بهترشدن داره. در ضمن کاش نیم‌فاصله رو هم در مثال‌ها رعایت می‌کردید. از اونجایی که طراحی برای تلویزیون هست، فکر می‌کنم نقاط مربعی انتخاب بهتری باشه.

    پ.ن . همونطور که یکی از دوستان گفت، یکان ویرایش شده‌ی آقای بختیاری‌فرد بسیار زیبا و مناسب دیسپلی هست، حتما نگاهی بهش بندازید.

    ممنونم و موفق باشید. 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *