تقویم سالنامه شاهنامه

شاهنامه‌ی فردوسی، راویِ بخشی از تاریخ اساطیری ایران و سرگذشت ماندگارترین حماسه‌‌های ایرانی است. این نامه‌ی باستانی که هنوز جایگاه ارزنده‌ای درمیان ایرانیان دارد، در دوره‌های گوناگون، الهام‌‌بخش هنرمندان و نگارگران ایرانی بوده و به فراخور زمان و سبک نگارگری هر دوره به تصویر کشیده شده‌‌ است. اکنون برای بازآفرینی تصویری شاهنامه و کاربردی‌تر کردن این بازآفرینی، دوازده شخصیت شاهنامه، در قالب تقویم دوازده ماه‌ی دیواری به تصویر کشیده شده است. در هر برگ این تقویم، شخصیت شاخصی از شاهنامه در کنار روز شمار یک ماه، قرار گرفته‌ است. انتخاب شخصیت ها و تلفیق آنان با ماه های ایرانی بنا به سلیقه و برداشت ذهنی تصویرگر بوده و جلوه‌های دیداری آرایش، پوشش و ابزار شخصیت ها و نام ماه در این برداشت تأثیر گذاشته‌ است. نوع پوشش و آرایش شخصیت ها که برپایۀ پژوهش های شمایل‌‌نگاران‌ی تصویرگر بوده، نمایانگر پوشش دوره‌ی خاصی نیست بلکه تلفیقی از سبک و سیاق پوشش ایرانی در دوره‌های مختلف است.

سالنامه‌ی شاهنامه پروژه تقویم استودیو مرکزی برای سال ۱۳۹۵ است که تصویرسازی‌ها و طراحی گرافیک آن بر عهده بهروز شریفی بوده است. این تقویم به صورت دیواری و شامل ۲۴ لت با سایز ۱۲ در ۵۰ سانتی‌متر ارائه شده و هر صفحه آن شامل تصویر‌سازی یک شخصیت از شاهنامه فرودسی به همراه ترکیب نام ماه خورشیدی به خط نستعلیق است. برای هر شخصیت یک روایت کوتاه به قلم مونا محمودزاده نیز نوشته شده است.

بهروز شریفی متولد ۱۳۶۰، فارغ‌التحصیل گرافیک در مقطع کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران است. او هم‌اکنون به عنوان طراح گرافیک و تصویرساز با استودیو مرکزی همکاری می‌کند.

shahnameh-roozrang

shahnameh-roozrang (1) shahnameh-roozrang (2) shahnameh-roozrang (3) shahnameh-roozrang (4) shahnameh-roozrang (5) shahnameh-roozrang (7) shahnameh-roozrang (6)