دعوت به مراسم پرده برداری

« شاید ” مراسم پرده برداری” که اولین کار انیمیشن من است، آخرین اش هم باشد. این فیلم را نساختم که مثلا در کارنامه ام فیلم انیمیشن هم داشته باشم، بلکه ایده این فیلم که از سال ۷۹ با من بود، جز در مدیوم انیمیشن قابل طرح نبود. به جز این هم ایده و طرح هایی داشته و دارم که فقط مختص انیمیشن اند ولی فقط ” مراسم پرده برداری” بود که سال های سال با من ماند.

راست اش را بخواهید من نه انیمیشن سازم و نه ادعایی در این زمینه دارم. بیست سال است که فیلم کوتاه می سازم، هم داستانی و هم مستند اما انیمیشن حوزه کارم به عنوان کارگردان نیست.

اما من که از ساخت انیمیشن چیزی نمی دانستم و نمی دانم، اصلا کار من نبوده و نیست. طی این هفده سال دو سه بار با طراح و انیماتورهایی کار را به طریقی شروع کردیم ولی هر بار دوستان پس از مدت کوتاهی به خاطر موضوع سیاسی فیلم کمی واهمه پیدا می کردند و کنار می کشیدند. موضوع فیلم ماجرای روزی است که قرار است طی مراسمی عمومی از ترازوی عدالت پرده برداری شود اما ترازو که از تعادل خارج شده، کار دست دو شخصیت اصلی فیلم می دهد.

ساخت چنین فیلمی در فضای محافظه کار سینمای ما کمی جسارت می خواهد. چیزی که ” شیرین سوهانی” و ” گلرخ الوان دارستانی” داشتند و من خوش شانس بودم که با شیرین در جشنواره و سفری در بابل آشنا شدم و با او که خودش فیلم خوب “پنکه” را ساخته بود، طرح موضوع کردم و او هم بعد از خواندن فیلم نامه، “بله، هستم”ی گفت که مرا بیش از پیش به ساخته شدن فیلم راغب کرد.

خودش طراحی شخصیت ها و فضا را شروع کرد و بعد هم گلرخ را معرفی کرد که انیمیت کار را دست بگیرد و این گونه شد که سه تایی با دست خالی و با فیلمنامه ای که هیچ امیدی برای جذب حمایت مالی از هیچ جایی نداشت، کار را جلو بردیم و به لطف خدا به پایان رساندیم. یک کار خیلی ساده با تکنیک کات اوت و بدون هیچ رنگ و لعابی که البته ضرورت موضوع انتقادی سیاسی مان بود. ” عرفان نجف آبادی” فیلم را تدوین و ” بهروز شهامت” صداگذاری اش کرد تا پروسه ساخت کامل شود. از تیر ۹۴ تا شهریور ۹۵ با یک تیم پنج نفره کار را به پایان رساندیم.

از همان اول اول، یعنی همان سال ۷۹ و در این دو سه سال اخیر هم که کمابیش درگیر ساخت بودیم، می دانستیم که فیلم در جشنواره های داخلی امکان نمایش نخواهد داشت. این فیلم با زبانی بصری و جهان شمول و بدون هرگونه دیالوگ مخاطبی فرامرزی را مد نظر داشته و دارد و تا کنون هم با حضور در فستیوال هایی در کشورهای مختلف، مخاطب خود را یافته است و پخش کننده ای فرانسوی نیز فروش فیلم را دنبال می کند تا به لطف خدا نه تنها فیلم هزینه های خود را برگرداند، که امکان ساخت فیلم مستقل دیگری نیز میسر شود.»

انیمیشن کوتاه “مراسم پرده برداری” تا کنون در جشنواره های گرونوبل فرانسه، دتمولد آلمان، مووی اسکرین پرو آمریکا، فیلم های ایرانی پاریس، سایبورگ ایتالیا، نیو انیمیشن آمریکا، کارتون کلاب ریمینی ایتالیا و FIC ESMI آرژانتین حضور داشته و نشان ویژه جشنواره نیو انیمیشن آمریکا را کسب کرده است.

« مهدي بوستاني» کارگردان مراسم پرده برداری فیلم‌نامه‌نویس، داستان‌نویس و فیلم‌ساز متولد 1357 شهر كرمان است. ليسانس كارگرداني‌ سينما از دانشكده‌« سوره» اصفهان، فوق ليسانس ادبيات نمايشي از دانشكده‌ هنرهاي زيبا و عضو پیوسته انجمن فیلم کوتاه ایران – خانه سینما است. ” خانه در سنگ” ، ” بُرنا “، ” آوايي كه هنوز زنده است”، ” كمك‌هاي انسان دوستانه”، ” محكوم” ،” مجرم” و” گناه” تعدادی از فیلم های کوتاه و مستند او هستند.

مراسم پرده برداری

مراسم پرده برداری مراسم پرده برداری مراسم پرده برداری انیمیشن مراسم پرده برداری انیمیشن مراسم پرده برداری انیمیشن مراسم پرده برداری انیمیشن مراسم پرده برداری انیمیشن مراسم پرده برداری استوری بورد مراسم پرده برداری استوری بورد مراسم پرده برداری

 

https://aspb3.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/f8d6cd4a96bc043041d45ba8623e42e08412494-240p.mp4