ده‌سال زیر گنبدکبود؛‌ تصاویری از طراحی شخصیت، ایده‌پردازی و استوری‌بوردها

تولد گنبدکبود

ده سال پیش در آخرین شب پاییز استودیویی به نام «گنبدکبود» متولد شد که از همان ابتدا با شعار خاطره ساختن قدم در این راه دشوار گذاشت و این یعنی بابک و بهنود نکویی به عنوان بنیانگذار برای استودیو گنبدکبود افق‌هایی بلند و فردایی روشن ترسیم کرده‌اند.

این استودیو برای تداوم حیات، کارش را با ساخت تیزرهای تبلیغاتی آغاز کرد و آهسته و پیوسته به درجه‌ای از تجربه و اعتبار دست پیدا کرد که بتواند یک اثر مستقل کوتاه بسازد. اولین محصول مستقل استودیو گنبدکبود با نام «استریپی» ابتدا در جشنواره پویانمایی تهران و بعد در انسی به نمایش در آمد و از آنجا راهش را به برنامه سالانه نمایش نمایش‌ها The Animation show of shows گشود.

موفقیت های جهانی

استریپی در قالب این برنامه به کشورهای استرالیا، فرانسه، آمریکا و مصر سفر کرد. در سينماهاي ارلاندو و ترنتو، مديا آرت و پلازاي نيويورک، پورتلند ميامي و آرک‌لایت هالیوود به نمایش درآمد و در نهایت به لیست بلند اسکار 2016 راه پیدا کرد.

مجلات و منتقدان بین‌المللی درباره‌اش نوشتند و در کمپاني پیکسار، دریم‌ورکز، سونی پیکچرز، گوگل، اپل، دانشگاه هاروارد و کالج کل آرتز به نمايش در آمد.این انیمیمشن کوتاه در بیش از 50 جشنواره معتبر جهانی شرکت کرد و منتخب جشنواره CITIA انسي و برگزيده جشنواره آمریکایی North West معرفي شد. در ایران نيز دیپلم افتخار نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، جایزه بهترین متحرکسازی جشن خانه سینما, جایزه انيمیشن با موضوع کار در جشنواره فیلم کوتاه و جایزه تماشاگران جشنواره فیلم‌های بی‌کلام به اين اثر تعلق گرفت.

مسیر موفقیت‌ها ادامه داشت که برادران نکویی تصمیم گرفتند یک سریال انیمیشنی با نیم‌نگاهی به مخاطبان بین‌المللی بسازند. پیشنهاد اولیه از سوی مرکز پویانمایی صبا مطرح و با یک پیش‌تولید قوی ساخت «روبی و جوجه‌ها» آغاز شد. تولید این سریال با نگاهی مدرن به قصه‌های کهن و فوکلور ایرانی درباره کشمکش روباه و خروس همچنان ادامه دارد.

در خلال تولید این آثار استودیو گنبدکبود، وله‌های انیمیشنی متعددی ساخت از جمله برای المپیک. همچنین تیتراژ فصل سوم سریال «زیر آسمان شهر» و انیمیشنی کوتاه برای فیلم «مدرسه موش‌ها۲» در فهرست آثار این استودیو جای دارند.

گنبدکبود
استوري بود/ بابک و بهنود نکويي

 

نمایشگاه زیرگنبدکبود

بعد از ده سال، گنبدکبود از معدود استودیوهای انیمیشن‌سازی ایران است که تعدد و تنوع آثارش امکان برگزاری یک نمایشگاه را فراهم آورده است؛ نمایشگاهی به نام «زیرگنبدکبود» که از ۲۸ مهر تا ۴ آبان در خانه هنرمندان ادامه دارد.

در این نمایشگاه تصاویری از طراحی شخصیت، ایده‌پردازی و استوری‌بورد آثار استودیو گنبدکبود در معرض تماشا قرار گرفته و حکایت از توجه طراحان و خالقان این آثار به جزئیات دارد. استوری‌بوردها به قدری کامل و دقیق طراحی شده که گویی بخش مهمی از کارگردانی در همین مرحله به انجام می‌رسد. فاصله بین استوری‌بوردها و فریم‌های نهایی کمتر از آن است که به طور معمول شاهدیم و به دقت و وسواسی اشاره دارد که از معادلات فرایند تولید انیمیشن در ایران فراتر می‌رود.

تابلوهایی که کانسپت‌های اولیه را به نمایش می‌گذارند، جدا از ترکیب‌بندی، گویای تصورات و تجسم دقیق طراحان از فضای محصول نهایی است. هر فریم از این کانسپت‌ها که با دقت به اجرا در آمده‌اند، به تنهایی فرم و ساختار انیمیشن را در ذهن مخاطب جان می‌دهند و او را برای مواجه با اثر نهایی آماده می‌کنند.

در تصاویر مربوط به فضاسازی و بک‌گراند، می‌توان نشانه‌هایی از تحقیق و بررسی‌های میدانی را به وضوح دید. طبیعت ایران و بخصوص شمال کشور در این دسته آثار گواهی است بر اهمیت اقیلم و جزئیات آن برای طراحان استودیو گنبدکبود. هر نمای بک‌گراند در این مجموعه چه فضای شهری باشد چه طبیعیت یا حتی نماهای داخلی، علی‌رغم ساختار کارتونی، قابلیت تطبیق‌پذیری با محیط واقعی را دارند و می‌توان نمادها و نشانه‌های روشنی از جهان پیرامون طراحان را در آنها ردیابی کرد.

همچنین کاراکترهای طراحی شده در این استودیو از تلاش برای رسیدن به یک سبک شخصی و البته ایرانی حکایت دارد؛ سبکی بسیار شخصی که مخاطب را به محض دیدن آثار به یاد استودیو گنبدکبود بیاندازد و در عین حال دارای نشانه‌هایی از گرافیکی ایرانی که برای مخاطب جهانی طعمی تازه اما قابل درک و تشخیص داشته باشد.

این مولفه‌ها در کنار هم از وجود طراحانی در استودیو گنبدکبود خبر می‌دهد که قابلیت خلق مجموعه‌ای از آثار متنوع و هویتمند را دارند.

زیر گنبدکبود
سریال روبی و جوجه‌ها / بابک نکویی و مهناز سلیمان‌نژاد
زیر گنبدکبود
بابک نکویی، احسان انصاری و مهناز سلیمان‌نژاد/ کانسپت «قصه‌های شبانه»
زیر گنبدکبود
طراحي شخصيت سريال روبي و جوجه‌‌ها/ احسان انصاری
زیر گنبدکبود
فضاسازی انیمیشن لالایی / مهناز سلیمان‌نژاد
انیمیت تیزر تبلیغاتی المپیک و چیپس مزمز / حسام جواهری
زیر گنبدکبود ۱
استوری بورد سریال روبی و جوجه‌ها / بهنود نکویی
استودیو زیر گنبدکبود
استوری بورد سریال روبی و جوجه‌ها / بابک نکویی
استودیو زیر گنبدکبود
استوری بورد سریال روبی و جوجه‌ها / بابک نکویی
استودیو زیر گنبدکبود
طراحی کاراکتر استریپی/ احسان انصاری
استودیو زیر گنبدکبود
لی اوت انیمیشن استریپی / بهنود نکویی
استودیو زیر گنبدکبود
ای اون انیمیشن استریپی / بهنود نکویی
انیمیشن
فضاسازی انیمیشن لالایی / مهناز سلیمان‌نژاد
انیمیشن
لی آوت استریپی احسان انصاری/ بهنود نکویی
انیمیشن
استریپی خروجی نهایی
انیمیشن
طراحی شخصیت برای روبی و جوجه ها/ احسان انصاری
انیمیشن
طراحی شخصیت برای روبی و جوجه ها/ احسان انصاری
انیمیشن
طراحی شخصیت برای روبی و جوجه ها/ احسان انصاری

انیمیشن

https://aspb3.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/cf4b5c551cacc0c2f82605b36ac3310d8500540-360p.mp4


image 
imageimageimage