شناسنامه نمایش را ابدی کنیم

« طراحی پوستر نمایش، امری مهم برای جذب بهتر تماشاچیان به سالن های تئاتر است. اما متاسفانه این امر از طرف کارگردان ها کم اهمییت قرار می گیرد که این کم اهمییتی دچار مشکلاتی چون کم بازدید بودن نمایش، جذب کم اثر و بی اثر مخاطبان است.
اگر قرار است تئاتر را در سبد خانوار مردم شهرمان قرار دهیم باید آن را به زیباترین شکل به مردم ارائه دهیم و یکی از شیوه های اصلی و مهم، طراحی پوستر ، تراکت وبروشور خوب و زیبا، همراه با مخاطب شناسی، نمایش شناسی و درک صحیح و درست از نمایش و درست نشان دادن آن به عموم مخاطبان است.

باید این مطلب را مورد توجه قرار دهیم که پوستر هر نمایش اولین راه ارتباط بین نمایش و مردم است. گاهی یک نمایش با تمام زیبایی و اصول دقیق خود به دلیل ضعف در تبلیغ خود که همان ضعف در طراحی پوستر و تراکت های نمایش است با اندک مخاطبانی به اجرا می رود و باعث دلسردی عوامل و بازیگران نمایش می شود. گاهی مخالف هم نیز اتفاق می افتد. نمایشی که از ساختار ضعیف و اصولی نا منظم برخوردار است با تبلیغات زیبا و پوسترهایی با چیدمان و درک خوب و منظم از نمایش و مخاطب با بازخوردهای زیادی از سوی تماشاچیان روبرو می شوند. در هردو قسمت ضعف های وجود دارد که جبران ناپذیر ست. در اولی مخاطب با دیدن پوستر ضعیف به تماشا نمی آیند و در دومی به تماشا می آیند ، اما رضایت بخش نبودن مخاطب از نمایش دچار دلسردی و بی اعتمادی به تبلیغات دیگر نمایش ها می گردد.

اصولا کارگردانانی موفق و نام آور می شوند که با به دست آوردن ذهن مخاطب با پوستر نمایش آن ها را به سالن بکشانند و ذهن آن ها را تا مدت ها بعد از تماشایی نمایش هم نزد خود و هم نزد تئاتر شهر نگه دارند که این امر وقتی موفق می شود که در بخش های مختلف نمایش چه از نظر طراحی صحنه، گریم ، موسیقی و … به هنرمندانی که تجربه و سواد کافی در این زمینه ها را دارند اعتماد و استفاده کنند.طراحان پوستر هم از این امر مستثنا نیستند.

طراحانی که قرار است در نمایشی فعالیت کنند بهتر است کمی زودتر انتخاب شوند و با آن ها مشورت شود تا بتوانند در زمان خوب و با فراغی باز فکر کنند و حتی اگر نیاز بود با کارگردان نمایش جلسه بگذارند در جهت ارائه نظرات وایده های خود تا طرحی مناسب برای نمایش و مخاطبانشان ارائه بدهند. پوستر هر نمایش شناسنامه نمایش است که در سالهای آینده به یادگار و باسندی محکم به جای می‌ماند. »

سروش حیدری، متولد 1369 ودانشجوی رشته کارشناسی گرافیک و طراح پوستر تئاتر مشهد است.


image 
imageimageimage