صورت و معنی

« پرداخت حروف و ساماندهی نوشته که با عنوان نوشته نگاری( تایپوگرفی) از آن یاد می شود، فن و هنر طراحی نوشته و حروف به وسیله ی روش های گوناگون است که طراح مسبب آن است؛ پرداخت حروف و نوشتار در ایران که قبل ها در خوشنویسی اتفاق افتاده ، از زمان پیدایش چاپ ، رنگ بیشتری به خود گرفته است و در دوران های مختلف شکل های گوناگون پیدا کرده است. بیان ها و برخوردهای گوناگون چون سِر و رمز نمود پیدا کرده اند، اسرارو رموز در نوشتار گرایش های متفاوتی را سبب می شود که گاه به ارجاعات تاریخی و سنتی دامن می زند ، گاه در باورهای عامه و حکایت های فولکلور ریشه می جنباند، گاه از دوران معاصر و زندگی روزمره تغذیه می شود، گاه ریشه در تلاشی برای بیان صورتی نو وجدید دارد و گاهی عصیانی ست برای شکستن چهار چوب ها برای ارائه راهی که فردایی برای امروز باشد. تایپوگرافی که معمولا بدست طراحان گرافیک انجام می پذیرد آگاهی و مهارت خاص خود را می طلبد، همچنین شناخت از نحوه ی تاثیر گذاری نوشتار امری ضروری برای طراحان گرافیک است. در واقع طراحان با به کارگیری تفکر و شیوه ی بیان خود شخصیت ویژه ای به آثار خود می بخشند که باعث می شود آثار منحصر به فرد و متفاوتی بوجود آید که انعکاسی ست از سلایق، پیش فرض ها، اطلاعات، خواستگاه و زمان ذهنی که طراح در آن به سر می برد. این متفاوت بودن در پرداخت به نوشتار باعث بوجود آمدن صورت و شمایلی خاص برای طراح می شود که معنایی را در پس خود دارد. صورت و معنا مطالعه و جستجویی ست از نحوه ی برخورد و تفکر برخی طراحان گرافیک از نسل های مختلف در ایران، که در نوشتار نمود پیدا کرده اند .

آثار پیش رو مجموعه ای ست از بررسی و جستجوی من در نوشتار فارسی از گونه های متفاوت بکارگیری نوشتار و پرداخت به آن برای ارتباط با مخاطب که طراحان گرافیک به آن دامن زده اند.
در این مجموعه ظواهر و شکل های نوشتار با عنوان صورت در نظر گرفته شده و اهداف طراح گرافیک از این صورت و شکل نوشتار که در نهایت به مقصودی ختم می شود و ارجاعاتش را متبلور می سازد به عنوان معنا لحاظ شده . دست آخر شما شاهد آثاری هستید از نام های طراحان گرافیک ایران از نسلهای مختلف که شیوه ی نوشته شدن نامشان موازی شده است با نحوه ی برخورد طراح گرافیک مذکور در آثار گرافیکش اما نه به صورت مستقیم . آثار ارائه شده کارهایی ست که تفکر و دید من را از برخورد طراحان گرافیک در نوشتار به نمایش گذاشته و به این معنی نیست که یک اثر بتواند شناختی مستقیم و حتی درست از تفکر آن طراح گرافیک را ارائه کند حتی شاید در بعضی آثار خلاف چیزی باشد که طراح گرافیک در مورد تفکرش در آثارش می داند.»

« عیسی صادقی» متولد 1366 تبریز، فارغ التحصیل هنرهای تجسمی و مدرس هنرستان است. او طی تلاشی یک ساله در پروژه صورت و معنا با انتخاب 90 طراح گرافیک از نسل های مختلف گرافیک ایران و نوشتن نام آنها با برداشت خود از سبک و سیاق کارشان و یا برخوردشان با نوشتار و حتی شیوه ی فکر کردنشان به طراحی نام این طراحان گرافیک پرداخته است.

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

image description

 

image description


image 
imageimageimage