OBC
OBC

غافلگیری به سبک OBC

« OBC » با تلفظ ساده، یک کلمه ترکی آذری است به معنی « اون یکی» و در عین حال عنوان مجموعه انیمیشن های 40 ثانیه ای است که در فضاهای مجازی و به ویژه پیام رسان تلگرام دست به دست می شوند.

انیمیشن هایی بی کلام، کمدی و سرگرم کننده که گاهی دغدغه های زیست محیطی هم دارند. پروژه امروز روزرنگ به قلم سازنده OBC است کسی که سعی می کند با وسواس و لذت پروژه هایش را پیش ببرد.

« همیشه اصلی ترین هدفم از ساخت کار شخصی، لذت بردن و برآورده کردن انتظارات خودم بوده است. وقتی انیمیشن های ایرانی که در فضای مجازی پخش می شوند را می بینم، به نظرم جای کار بی دیالوگ با کیفیت که متکی بر حرکت باشد خالی است.

شاید از این جنبه هدفم تولید یک “وب سری” با خصوصیات انیمیشن حرفه ای و سرگرم کننده بود که دارای مرز نباشند و هر کسی در هرجای دنیا بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند. مهم ترین ویژگی کار، نداشتن دیالوگ و متکی بودن به حرکت است.

به نوعی دارای زبان بین المللی است. نداشتن مرز، همیشه برایم از مهم ترین اهداف بوده چون مخاطب کارهایم را همه دنیا در نظر می گیرم.
موضوع و محتوای اصلی مجموعه OBC شوخی، سرگرمی و غافلگیری است. به غافلگیر کردن مخاطب همیشه علاقه مند هستم. موضوعات مهم زیادی معمولا ذهنم را درگیر می کنند، اما در ساخت این مجموعه اصلا سعی ندارم موضوع یا محتوای خاصی را وارد کارم کنم.

با این حال چون یک پروژه انفرادی و شخصی است نهایتا از ناخودآگاه خودم و اتفاقات و برداشت های روزمره که در جامعه ما کم هم نیست وارد کار می شود.

تکنیک مورد علاقه ام انیمیشن دو بعدی و مینیمال است. فعالیت انیمیشی ام را با سل انیمیشن (Paper Animation) شروع کرده ام و سال های زیادی انیماتور دو بعدی بوده ام. تکنیک این مجموعه نوعی تلفیق انیمیشن کات اوت دیجیتال و سل انیمیشن است و به خصوصیات هر دوی آن ها نزدیک است.

از لحاظ نرم افزار هم محدودیت ندارم. این تکنیک را انتخاب کردم چون تخصص من است. عدم وجود تهیه کننده هم اگرچه دستم و ذهنم را برای کار بازتر می کند، اما از لحاظ مالی دشواری های خودش را دارد.

معمولا کارم با طراحی و کاراکتر شروع می شود و بعد فکر می کنم این کاراکتر کیست؟ از کجا آمده و در چه موقعیت هایی می تواند باشد. وسواس کاری ام گاهی به عدم تولید منجر می شود.

وقتی یک ایده انیمیتی در حین کار به ذهنم می رسد تا ایده آل ذهنم انجام نشود یادم می رود غذا بخورم یا بخوابم. لحظاتی که خیلی روی کار تمرکز کرده، دقیق شده و لذت می برم، همزمان عصبانی هم هستم. در کارهای شخصی یا استوری برد ندارم و یا استوری برد همزمان با انیمیت پیش می رود.

شروع پروژه OBC برایم بسیار آسان بود. خیلی ها فکر می کردند نبود دیالوگ بزرگترین چالش است اما برای من نبود دیالوگ همیشه مزیت است و کارم را راحت تر و لذت بخش تر می کند. شاید بشود از کمبود زمان و مسائل مالی به عنوان بزرگترین چالش نام برد.»

امین حق شناس متولد ارومیه است. کارشناسی ارشد انیمیشن دارد و از سال 79 به صورت جدی فعالیت های انیمیشن سازی خود را آغاز کرده است.

OBC_num3

number 2 etudes

OBC 1 backstage

OBC 3 backstage OBC #2 backstage

 

امین حق شناس

امین حق شناس امین حق شناس