«در طول چندسالی که شاگردی گرافیک را می کردم، پوستر از جمله مدیاهایی بود که تولید آن را بسیار دوست داشتم و به شدت پیگیر آن بوده و خواهم بود. تولید پوستر را هیچ وقت کمتر از نقاشی کردن روی بوم و یا نوشتن یک قطعه موسیقی و نواختن آن توسط یک نوازنده يا خلق یک پیکر توسط مجسمه ساز نمی دانستم. به نظر من طراحی پوستر تنها مدیایی از گرافیک بود که انجام آن نیاز به دانش اولیه ای از همه چیز داشت: تاریخ، فلسفه، سینما، ادبیات و… به نوعی یک طراح پوستر باید یك فیلسوف، تاریخدان، سینماگر و شاعر کوچك باشد تا بتواند خوب پوستر تولید کند. البته تولید جلد کتاب هم اشتراکاتی از این قبیل با پوستر دارد.
یک طراح پوستر تلاش می کند که اعلانی مناسب برای رویدادهایی که مضامین هرکدام متفاوت است طراحی کند و باید آن را از فیلتر خود رد کرده و آنچه را كه برداشت می کند به تصویر بکشد. کار ظریفى است. در مستندی دیدم که می گفت به نوعی یک طراح پوستر آخرین منتقد یک فیلم است قبل از اینکه تماشاچی آن را ببیند.
بی شک طراحی پوسترهای مداوم یک گالری که یونیفرم ثابتی دارند؛ می تواند یکی از بهترین و ناب ترین پروژه هایی باشد که یک طراح گرافيك در طول زندگی کاری خود انجام می دهد. گالری تازه تاسیس “اکنون” که توسط الناز رجبیان اداره می شود؛ از ابتدا قصد داشت همه چیز را اصولی پیش ببرد و اینگونه شد که کارهای تبلیغات گالری اش را به من سپرد. پوسترها در ابتدا قرار نبود پوستر باشند. قراربود یک اثر به انتخاب آرتیست و من باشد که یک نوار دور آن پيچيده و لی اوت با فونت های فارسی و لاتین مشخص شده روی آن قرار بگیرد و در تمام پوسترها این روند ادامه پیدا كند.
پس از انتشار یکی دو پوستر، از کاری که می كردم راضی نبودم. چون احساس مى كردم كه ماحصل كار نه پوستر بود و نه اثر. پس تصمیم گرفتیم که برای هر نمایشگاه بطور محض پوستر طراحی شود.
براى من چالش بزرگی بود چرا که تولید پوستر آن هم هر دو هفته یک بار و بعضا هر هفته برای یک نمایشگاه، کار بسیار دشواری بود. پوسترها در عین عدم شباهت، مى بایست از یک قاعده و جنس مشترك برخوردار می بودند. یک هفته قبل از نمایشگاه، کارها و استیتمنت نمایشگاه به دست من می رسید و من شروع به اتود زدن و اجرا می كردم و در تمام مراحل کار معمولا آرتيست را در جریان اتودها و ایده هایم می گذاشتم. این پروژه يك سال به صورت مداوم با مشکلات فراوانی که در عین حال شیرین بود؛ ادامه پیدا کرد و نتيجه آن ١٩ پوستر شد که بخش عمده ای از کارنامه ی کاری من را تا به حال تشکیل می دهد»
توضيحات «عليرضا عسكرى فر» را براى مجموعه پوسترهايش براى گالرى اكنون خوانديد. شما را به بررسى اين پروژه دعوت مى نماييم.