مجموعه پوسترهاى نمايشگاه‌هاى گالرى اكنون

«در طول چندسالی که شاگردی گرافیک را می کردم، پوستر از جمله مدیاهایی بود که تولید آن را بسیار دوست داشتم و به شدت پیگیر آن بوده و خواهم بود. تولید پوستر را هیچ وقت کمتر از نقاشی کردن روی بوم و یا نوشتن یک قطعه موسیقی و نواختن آن توسط یک نوازنده يا خلق یک پیکر توسط مجسمه ساز نمی دانستم. به نظر من طراحی پوستر تنها مدیایی از گرافیک بود که انجام آن نیاز به دانش اولیه ای از همه چیز داشت: تاریخ، فلسفه، سینما، ادبیات و… به نوعی یک طراح پوستر باید یك فیلسوف، تاریخدان، سینماگر و شاعر کوچك باشد تا بتواند خوب پوستر تولید کند. البته تولید جلد کتاب هم اشتراکاتی از این قبیل با پوستر دارد.
یک طراح پوستر تلاش می کند که اعلانی مناسب برای رویدادهایی که مضامین هرکدام متفاوت است طراحی کند و باید آن را از فیلتر خود رد کرده و آنچه را كه برداشت می کند به تصویر بکشد. کار ظریفى است. در مستندی دیدم که می گفت به نوعی یک طراح پوستر آخرین منتقد یک فیلم است قبل از اینکه تماشاچی آن را ببیند.

بی شک طراحی پوسترهای مداوم یک گالری که یونیفرم ثابتی دارند؛ می تواند یکی از بهترین و ناب ترین پروژه هایی باشد که یک طراح گرافيك در طول زندگی کاری خود انجام می دهد. گالری تازه تاسیس “اکنون” که توسط الناز رجبیان اداره می شود؛ از ابتدا قصد داشت همه چیز را اصولی پیش ببرد و اینگونه شد که کارهای تبلیغات گالری اش را به من سپرد. پوسترها در ابتدا قرار نبود پوستر باشند. قراربود یک اثر به انتخاب آرتیست و من باشد که یک نوار دور آن پيچيده و لی اوت با فونت های فارسی و لاتین مشخص شده روی آن قرار بگیرد و در تمام پوسترها این روند ادامه پیدا كند.
پس از انتشار یکی دو پوستر، از کاری که می كردم راضی نبودم. چون احساس مى كردم كه ماحصل كار نه پوستر بود و نه اثر. پس تصمیم گرفتیم که برای هر نمایشگاه بطور محض پوستر طراحی شود.
براى من چالش بزرگی بود چرا که تولید پوستر آن هم هر دو هفته یک بار و بعضا هر هفته برای یک نمایشگاه، کار بسیار دشواری بود. پوسترها در عین عدم شباهت، مى بایست از یک قاعده و جنس مشترك برخوردار می بودند. یک هفته قبل از نمایشگاه، کارها و استیتمنت نمایشگاه به دست من می رسید و من شروع به اتود زدن و اجرا می كردم و در تمام مراحل کار معمولا آرتيست را در جریان اتودها و ایده هایم می گذاشتم. این پروژه يك سال به صورت مداوم با مشکلات فراوانی که در عین حال شیرین بود؛ ادامه پیدا کرد و نتيجه  آن ١٩ پوستر شد که بخش عمده ای از کارنامه ی کاری من را تا به حال تشکیل می دهد»

توضيحات «عليرضا عسكرى فر» را براى مجموعه پوسترهايش براى گالرى اكنون خوانديد. شما را به بررسى اين پروژه دعوت مى نماييم.

poster-roozrang-(5)

poster-roozrang (18) poster-roozrang (16) poster-roozrang (17) poster-roozrang (14) poster-roozrang (15) poster-roozrang (13) poster-roozrang (11) poster-roozrang (12) poster-roozrang (9) poster-roozrang (10) poster-roozrang (7) poster-roozrang (8) poster-roozrang (6) poster-roozrang (4) poster-roozrang (2) poster-roozrang (3) poster-roozrang (1) poster-roozrang
image 
imageimageimage
  1. تبریک میگم کارها از استاندارد خوبی برخورداره
    موفق باشید

    گرچه ردپایی از آقایان راد و قاسمی در این مجموعه زیاد نمایان است و حتی تا حدودی آقای کسایی و فزونی ، اما به نسبت تجربیات قبلی که انطباق زیادی با افکار و گرایشات آقای فزونی داشت رشد قابل توجهی اتفاق افتاده. در کل توانایی ترکیب بندی و استفاده از تایپ و تصویر، در این مدیا و این پروژه جذاب و هنرمندانه است.

    و در مورد این جمله : ( بی شک طراحی پوسترهای مداوم یک گالری که یونیفرم ثابتی دارند؛ می تواند یکی از بهترین و ناب ترین پروژه هایی باشد که یک طراح گرافيك در طول زندگی کاری خود انجام می دهد)
    بی شک با توجه به رویکرد افراد ، تعریف و فهمی که در مورد ماهیت دیزاین دارند نظرها متفاوت است.

    1. با صحبت های آقای بهشتیان موافقم (ردپایی از آقایان راد و قاسمی در این مجموعه زیاد نمایان است و حتی تا حدودی آقای کسایی و فزونی)

      دوست عزیر این مسئله نسبی هست نه به این شکل که شما قطعی فرمودید. (بی شک طراحی پوسترهای مداوم یک گالری که یونیفرم ثابتی دارند؛ می تواند یکی از بهترین و ناب ترین پروژه هایی باشد که یک طراح گرافيك در طول زندگی کاری خود انجام می دهد)

    2. جناب بهشتیان عزیز ممنونم از نظرتون | باعث خوشحالی و مسرّت من هست که کارهای من رو روبه پیشرفت میبینید | و متاسفانه آقای قاسمی رو نمیشناسم! | در مورد اون جُمله اول اینکه نظر شخصی من بود و دوم اینکه فکر میکنم برای طراح گرافیکی که عمده ی کارهاش با صنف فرهنگی سروکار داره بنظرم خوب سفارشیه،سفارش بهتره در این چارت به نظر من نمیرسه ولی فرمایش شما هم متین هست | بازهم ممنون

      1. آقای امیر علی قاسمی | متاسفانه اشاره نکرده بودید این نظر از دیدگاه خودتونه | دیزاین یک صنعت فراگیره و گرافیک دیزاین هم یک تخصص فراگیر و تنها یک بخش خیلی خیلی خیلی کوچیکش که قابل احترام هم هست حوزه فعالیت های فرهنگی و ادبی | متاسفانه عدم توانایی حل مساله دیزاین در طراحان و همینطور نداشتن توانایی برقراری ارتباط با سایر فعالیت های اجتماعی در جهان پهناور، باعث بوجود اومدن دسته بندی بی اساس فرهنگی و صنعتی شده | دیزاینر باید فکر کردن را بلد باشه و قدرت انتقال پیام از طریق عناصر بصری را داشته باشه و البته توانایی و سواد بصری در به کارگیری و چیدمان عناصر| همین چند مورد به دیزاینر قدرت میده از پس هر پروژه ای بربیاد،(طبیعیه که دانش و اطلاعات عمومی در هر زمینه به کار اون عمق بیشتری میده و توانمند ترش میکنه) بنابراین دسته بندی ها فقط زاده ی ذهن های ناتوان برای توجیه و دادن اعتبار به کارهای افراد است | پروژه طراحی ابزارهای ارتباطی یک گالری هنری مهمترین کاره گرافیک دیزاین نیست، ارتباط با تعداد محدودی از افراد که همفکر طراح هستند و آوانگارد فکر می کنند و یا برای آوانگارد نمایی از یک اثر تجلیل می کنند بنظر کاره سختی نمیاد ولی این توانایی زمانی ظهور میکنه و ارزش بالاتری پیدا میکنه که در رسانه و سفارش بزرگتر و همگانی تری تاثیر گذار باشه | تا فرهنگ سازی واقعی را جامه ی عمل بپوشونه، نه فرهنگ سازی یا بهتر بگم فرهنگ بازی با یه قشر محدود

        نمیخاستم نظر جدیدی بدم ولی نتونستم، چون خودمو مسوول دونستم که به حرفه ام کمک کنم و در حد خودم تلاش کنم در مورد خیانتی که سالهاست داره به جوونهای با استعداد و توانمند کشورم میشه و به جای تاثیر در جامعه و حتی امرار معاش آبرومند برای اوناُ، فقط داره جوونهای مارا به سمت انزوا میبره و استعدادهاشونو توی کتابهای صنفی، نمایشگاه ها و جشنواره ها چال میکنه

        علیرضا جان من هم مثل تو یکی از همین جوانها هستم

  2. در اکثر کارها یک نوع آشفته گی آزار دهنده دیده می شود که دیدن کارها حتی برای یکبار هم خسته کننده هست
    به نظر من بهتر به جای اینکه توی این سن به سبک شخصی(ترکیب کارهای چندگرافیست) شخصی فکر کنی به دیزاین سالم و درست فکر کنی

    1. ممنون از دیدگاهتون محمد عزیز | آشفتگی بعضی از پوسترها مربوط به مضمون آثاری هست که در گالری نمایش داده شده | پوستر نمایشگاه معمولاً باید معرّف آثاری باشه که به نمایش درمیاد | برداشت من و همچنین هدف آرتیست در اون نمایش این بوده که | در مورد نظرتون در مورد سن بنده و سبک شخصی هم چشم، بهش فکر خواهم کرد | تعریفتون رو هم از دیزاین سالم نمیدونم چی هست،بهتر بود اگر سلیقه ای با پوستر که یک مدیای گرافیک هست برخورد نمیکردید | بهرحال اینکه وقت گذاشتید و نظراتتون رو پای این پُست گذاشتید من ازتون کمال تشکر رو دارم | موفق و پیروز باشید./×

  3. این آشفتگی ذهنی که در موردش صحبت شد زمانی بوجود میاد که تمامی آثار پشت سر هم دیده بشه…(اتفاقی که برای خودم افتاد)… مشاهده جداگانه آثار و وحدت در کثرت نسبیشون لذت بخش بود….تبریک به شما , گالری اکنون و اصفهان…

  4. به نظرم صحبت کردن در مورد پوستر های نمایشگاهی کمی سخت باشد و نیاز به آگاهی از نمایشگاه و آثاری که به نمایش گذاشته می شود داشته باشد مثل پوستر تئاتر و شاید بهتر باشد که ابتدا نمایشگاه را دید و بعد از دیدن آثار و مشخص شدن حال و هوای آثار پوستر را به طور کامل و منصفانه نقد کرد در غیر این صورت با اطمینان کامل صحبت کردن در مورد این مجموعه شاید کار درستی نباشد. در اکثر آثار شلوغی را می بینم ولی همانطور که گفتم شاید با حال و هوای اثار جور در آمده. و در پایان می گویم : جز لذت بردن از تماشای این مجموعه کاری نمیشود کرد.

  5. علیرضای عزیز از دیدن کارهات لذت بردم ، امیدوارم بتونم در نمایشگاه حضور پیدا کنم و کارات از نزدیک هم بنگرم و در موردش بیشتر باهم گپ بزنیم ، به شخصه ایمان دارم آینده ای غیر قابل تصور در انتظار توست ، با توجه به اینکه خودم هم در این زمینه فعالیت می کنم کاملا آگاه هستم چقدر زحمت و زمان می بره تا یک اثر خلق بشه و با تمام ، سادگی ،یا شلوغی یا هر نوع ترکیب گرافیکی دیگر بتونه تعادل خودش را حفظ کنه و لپ مطلب را هم ادا کنه ، از طرفی واقعا خوشحالم که شاهد این همه پیشرفت از سوی تو هستم …
    در ادامه اضافه کنم با توجه به همان زحمت فراوانی که یک اثر خوب به خودش اختصاص میده ، سخت میشه بهش ایراد گرفت ، اما بعضی ها با توجه به سلایق شخصی و همینطور دیدگاه های فردی ، شاید نظری روی کارهات داشته باشن که خودت باهاشون موافق نباشی … این کاملا طبیعیست.
    به امید پیروزی های بیشتر …

  6. دست مریزاد علیرضا جان دوست خوبم … همیشه از دیدن کارهایت لذت میبرم … کارهایت هم ناب است و هم اصیل و پخته و اصلا شبیه یک طراح جوان نیست. بزرگ بشی چی میشی (شوخی) 😉

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *