منا، 53 درجه سانتیگراد

بعد از وقوع حادثه منا در سال گذشته تعداد زیادی از هنرمندان سعی کردند با آثارشان ضمن ابراز همدردی، ابعاد دردناک این حادثه را به نمایش بگذارند. پروژه امروز روزرنگ به پوستری اختصاص دارد که به بهانه ساخت مستندی تلویزیونی با همین موضوع، طراحی و تولید شده است.
« طراحی پوستر فیلم مستند « منا، 53 درجه سانتیگراد» از طرف واحد مستند شبکه « پرس تی وی» به من سفارش داده شد. در صحبتهایی که با کارگردان « حسین مهدیان» داشتم، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است از تصاویر کشته شدگان این حادثه در پوستر استفاده نشود و کاملا سمبلیک و نمادین با موضوع برخورد کنیم.

ایده اولیه این بود که تعدادی از حاجیان را از زاویه بالا در حال حرکت نشان دهیم که تجمع آنها در بالای پوستر به شکل پرنده ای در حال پرواز دیده شود. ما حتی به ایده های انتزاعی هم فکر کردیم، مثلا تعدادی کبوتر که با برخورد به شیشه، زخمی و پای پنجره روی هم افتاده اند یا حتی داستان سیمرغ عطار و کوه قاف نیز ذهنمان را مشغول کرد. اما مشکل این بود که این ایده ها نیاز به عکاسی و طراحی سه بعدی و کامپوزیت داشت و ما محدودیت زمانی داشتیم. به همین دلیل تمامی عناصر را حذف و سعی کردم ایده را فقط در قالب یک حوله احرام پیاده کنم. حوله احرام تنها چیزی است که حاجیان در سرزمین منا با خود دارند و رنگ سفید آن معنای پاکی، بی گناهی و صلح را در خود دارد و این به چیزی که ما می خواستیم، نزدیک بود. با توجه به اینکه محل بروز حادثه منا در خیابان بود، حوله را روی آسفالت گذاشتم و فرمهای مختلفی از پرنده درست کردم و از زوایای متفاوتی عکاسی کردم تا به بهترین زاویه برسم.
در طراحی لوگوی پوستر، دوست داشتم نمادی را بگنجانم که برای مخاطب انگلیسی زبان هم حاوی اطلاعاتی باشد، به همین دلیل علامت درجه (که یک دایره کوچک است) را به هلال ماه تبدیل کردم که هم نماد کشورهای اسلامی است وهم به هلال احمر اشاره می کند. ضمن اینکه در خود مستند هم درباره هلال احمر و کمک هایی که باید می شد و نشد، صحبت می شود.»

« علیرضا نصرتی» فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است، او در شروع کار به عنوان طراح گرافیک، با نشریات و مجلات متعددی همکاری داشته و داور چند جشنواره در زمینه گرافیک و کارتون بوده است، در حال حاضر بیشتر به عنوان طراح گرافیک آزاد فعالیت می کند.
طراحی پوستر فیلمهای سینمایی و مستند زیادی در کارنامه کاری او وجود دارد، پوستر فیلم « برف» در جشنواره فیلم شهر نامزد دریافت جایزه و پوستر فیلم « جدایی نادر از سیمین» در جشن خانه سینمای ایران موفق به دریافت جایزه اول شدند. جایزه نقدی و مدال نقره از نمایشگاه یومیوری شیمبون ژاپن 2001 ، مدال نقره رقابت پوستر جهانی سالمتر، مکزیک ۲۰۱۰، فینالیست پوسترهای مثبت استرالیا ۲۰۱۲، فینالیست فستیوال لاکپشت طلایی روسیه ۲۰۱۶ فینالیست سیزدهمین سه سالانه پوسترهای سیاسی بلژیک ۲۰۱۶، مقام دوم جشنواره طنز گرافیکی برزیل ۲۰۱۶ تعدادی از جوایزی هستند که نصرتی موفق به دریافت آنها شده است.

01

02 03 04 05 0607 08 09 10 11 13
image 
imageimageimage