نمایشگاه پوستر

نمایشگاه پوستر فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ ایران

به گزارش روزرنگ و به نقل از خبرگزاری فارس،مراسم رونمایی از نمایشگاه پوستر فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان مروری بر گزیده پوسترهای بین‌المللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی‌ کوبایی عصر روز سوم خرداد در پردیس چارسو محل برگزاری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

ابراهیم حقیقی، محمدمهدی عسگرپور، امیر اسفندیاری، ایرج تقی‌پور، مونا زندی حقیقی و میثم مزلقانی از مدیران جشنواره و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

ابراهیم حقیقی طراح پیشکسوت پوسترهای سینمایی اظهار کرد: از این جهت که جشنواره جهانی فیلم فجر یک دوره دیگر برگزار می‌شود، خوشحالم و این اتفاق را تبریک می‌گویم.

او افزود: وقتی در سال ۶۲ بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، بسیاری از عزیزان تصمیم گرفتند که پوستر فیلم‌ها، دارای شاخصه‌های بین‌المللی باشند. آن زمان پخش‌کننده‌ها می‌گفتند این پوسترها به فروش نمی‌رود، اما طراحان ما نشان دادند که ما هم می‌توانیم پوسترهای شاخصی داشته باشیم.

این هنرمند باسابقه افزود: برای مثال نمونه‌های شاخصی از این پوسترها در اینجا هست و من به‌عنوان یکی از نمایندگان این طراحان درباره‌شان صحبت می‌کنم. بسیاری از این پوسترها در جشنواره‌هایی که شرکت می‌کردند، برنده جایزه می‌شدند، به یاد دارم وقتی پوستر «هامون» را طراحی کردیم، چاپ نشد. شاید هیچ‌کدام از شما یادتان نباشد اما «هامون» فیلمی است که پوستر ندارد. از‌همین‌رو، غالبا بعد از آن، از عکس‌های فیلم با توضیح «هامون؛ فیلمی از داریوش مهرجویی» به جای پوستر آن استفاده شده است.

ایده کیارستمی برای طراحی پوستر «کلوزآپ»

در ادامه، حقیقی با اشاره به خاطره‌ای از طراحی پوستر فیلم سینمایی «کلوزآپ» مطرح کرد: من پوستر «کلوزآپ» را طراحی کردم، اما امضا نکردم؛ چون به آقای کیارستمی پیشنهاد دادم که امضای دونفره روی آن بگذاریم اما ایشان نپذیرفت و من هم روی پوستر امضا نگذاشتم. زمانی‌که می‌خواستیم برای این فیلم پوستر طراحی کنیم، خمیردندان معروفی به نام همین فیلم در بازار بود که آقای کیارستمی پیشنهاد داد از فونت تبلیغات آن خمیردندان برای پوستر «کلوزآپ» استفاده کنیم؛ اما به‌صورت درشت‌تر، که به نظرم پیشنهاد خلاقانه‌ای بود. آقای کیارستمی بعد، چند فریم از فیلم را به من داد و آن را چاپ کردیم.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

منبع