وسوسه بازيگوشانه در طراحى پوستر

محيط و اجتماع در كنار دغدغه‌های شخصی و اجتماعی، بخش‌هاى جدا ناشدنی از تفكر طراح در مقوله ى «طراحى گرافيك» است که همراه با پروسه‌ى طراحی، در تولید اثر همراه می‌شوند.
امیر مقتدا متولد ١٣٦٦ طراح گرافیک، مدیر هنری و كارگردان «پروژه های پاتیل» است كه تمرکز خود را بر طراحی گرافیک و معرفی هنرهای نو قرار داده است.
«پاتیل» یک گروه مستقل هنری در کاشان است که از سال ۸۷ و با هدف معرفی و گسترش هنرهای نو (چیدمان٬ ویدیوآرت٬ پرفورمنس٬ پابلیک آرت و…) با هنرمندان سرشناس بسیاری همکاری کرده است.

امیر در مورد روند كارى‌اش در حوزه‌ی طراحی گرافیک توضيحاتى داده كه در ادامه مى‌خوانيم:
«فعالیت حرفه‌ایی من همواره با بررسی و مطالعه ی علمکرد گرافیک و جستجو درباره جریانات معاصر آن و همچنین میراث تاریخی فرهنگى سرزمینمان به عنوان يك عنصر جدانشدنی، همراه است. بخشی از این روند، کنکاش و مطالعه پیرامون نقوش هندسی و تجریدی در معماری بناها و نیز دستبافته‌های روستایی و عشایری به ویژه گلیم بوده است. هميشه تلاش كرده ام ضمن پرهیز از برخورد نوستالژیک و مصرف‌گرایانه با این نقوش، به درک ماهیت و ساختار آن نزدیک شوم. در واقع، یافتن راهی برای رسیدن به بیانی امروزی و کاربردی از این نقوش و نه صرفا تزيین و گرته‌برداری از دغدغه‌هاى هميشگى من بوده است.
با فعالیت‌های گوناگون در این زمینه تجربه‌هایی به دست آوردم که نتيجه آن، علاوه بر تلاش برای یافتن بیان شخصی، آگاهى از خصلت فرم‌هاى تجریدی و قدرت آن‌ها در ایجاد ارتباط فراگیر و فارغ از مرزهای زبانی يا فرهنگى مشخص است؛ امکانی که ریشه در درک عمومى اين نقوش و بیان هرچه ساده تر اشکال هندسی دارد.»

1981807_808929369123281_261131657_n  307918_525109567505264_914908452_n  401380_525108787505342_223750712_n  1922274_967386359944247_33533403929982945_n  1981807_808929362456615_1220518003_n

 10414585_874604279222456_3036236831398928015_n  1981807_808929365789948_1391559991_n  8938_1017914948224721_3807061752976726367_n  10478152_873317116017839_1633882787578381399_n  10320544_854044977945053_6538841268384859435_n  1069820_671045946244958_1305831211_n  1069233_669579543058265_698138701_n  61594_550410858308468_330135494_n  533980_550216021661285_1747176645_n  292840_525124914170396_822393167_n 560761_525124300837124_1676414014_n 548795_525123824170505_215015721_n 539312_525123027503918_2072586581_n 44200_525122914170596_1450923453_n

«به موازات اين روند، شیوه دیگری را نیز به شکل پراکنده در طراحی‌هایم دنبال مى‌كنم. شیوه‌ای که نتيجه يك وسوسه‌ی بازیگوشانه در بازی با قوانين بدیهی «طراحى پوستر» بوده است. روندی که در ابتدا جرقه‌ای از ایده‌های ساده و گذرا؛ و پیدا کردن کانسپتی برای موضوع سفارش بر اساس برداشت حسی و بداهه پیرامون آن موضوع است، اما در ادامه، به فرآیند رسيدن به ایده‌هایی قابل اجرا و هماهنگ با مضمون‌های مورد نظر تبديل مى‌شود.
ایده‌ای که هر از چندگاه با احتیاط کامل -یعنی با سنجیدن موقعیت مناسبت جهت نوع برخورد بداهه با موضوع- آن را اجرا می‌کنم. همچنین باید این نکته را یادآورى كنم که به نظر من این شیوه تنها در برخورد با گونه‌ای از سفارش ها همانند سفارش‌ «طراحی پوستر» آن هم با مضامینی خاص ممکن می‌شود و نه در طراحی بخش‌های دیگر گرافيك مانند هویت سازمانی و … که قوانين سختگیرانه‌ى خود را می‌طلبد.

944808_756836127665939_376577741_n

968837_638947796121440_772203508_n  
 936359_638947699454783_2018235474_n  922859_638947836121436_1562974206_n  74449_615948415088045_1737278464_n  564780_525109257505295_1555469430_n  550799_525108984171989_1028697754_n  255575_525109664171921_2118972433_n  222194_525113024171585_1944470960_n  1795653_1017914204891462_7115375263876575013_n


image 
imageimageimage
  1. سپاس از روزرنگ بابت این مطلب مرتبط با هنرهای جدید.
    خوشحالم که با یه گروه مستقل هنری اون هم هنرهای جدید آشنا شدم.
    البته این پست در خصوص پوسترهای طراحی شده توسط امیر مقتدا است نه فعالیت های گروه. پوسترها و اعلان هایی که شاید حاشیه ی مهم تر از متن باشند. این که یه هنرمند پیشرو برای معرفی کردن خودش و گروهش و یا طرز فکرش چه راهی را در طراحی گرافیک (پوستر، نشانه و…) انتخاب می کنه.
    جهان بینی امیر مقتدا یه جهان بینی پیشروانه است…درست. این مهم، خودش را توی همه ی آثار این بالا نشون می ده. دامنه ی این تفکر خیلی هم گسترده است. چنان که نه فقط پوسترهایی که به هنرهای جدید می پردازند، بلکه پوسترهایی که برای نمایشگاه های هنرهای متقدم تر مثل نقاشی و عکاسی طراحی شده اند هم از این دیدگاه طراح آثار وام می گیرند. منتها آیا نباید یه فرقی در نحوه ی اطلاع رسانی برای هنرهای جدید و هنرهای متقدم باشه؟ آیا سبک شخصی هنرمند مهم تره یا معرفی دقیق تر و نزدیک تر رویداد؟

    اون چیزی که توی بعضی آثار این بالا ( پوسترها ) دیده می شه اینه که فاصله ی ایماژهای به کار رفته در اون ها از متن و کلمات پوسترها زیاده. البته برخورد آوانگارد و نو به خودی خود بد نیست. اما در طراحی پوستر نباید فراموش کنیم که خود تصویر باید بتونه جدا از متن، به حیات خودش ادامه بده و گویای ایده ی پوستر باشه.
    اگه بناست در هنر جدید، فرم های نو را در تفکر و اجرا دنبال کنیم این حرکت نه صرفاَ در پوستر اطلاع رسانی اون، بلکه لزوما باید در جریان خود اثر هنری صورت بگیره. اون هم با زمینه سازی از طریق بیان ایده ی کار برای مخاطب. چرا که هنرهای جدید شدیدا به ایده و متن وابسته اند.
    چرا که پوستر (اثر گرافیکی) در نحوه ی پرداخت، حکایتش از رویدادی که براش طراحی شده (هنر جدید) جداست. مگر این که بخواهیم پوستر را هم به نوعی ببریم به سمت این که یه هنر جدید باشه. که در این صورت جدا از ایده ی انتزاعی و فرم گرایانه، نیاز به اجرای متفاوت و بهره گیری از امکانات هنر جدید هم داره.

  2. با این وجود، با این که از جریان رویدادهایی که در بعضی پوسترها اطلاع رسانی شده باخبر نیستم، اما یک پوستر گیرایی بیشتری داره و انگار مرتبط تر باشه. و ایده و اجرا توی اون تونستند پا به پای هم پیش بیآن. پوستر “جسته و گریخته”

  3. من که درست متوجه نشدم مشکجل شما چیه محمد جان اما به نظر من کارهای عالی و جالبی هستن و خبر از ذهن جست و گر طراحش میدن

  4. درود بر اين طراح جوان و با ارزوى موفقيت هاى بيشتر ، آثار جذابى بودند و جاى تبريك هست به ايشان ، از روزرنگ براى معرفى طراحان مستعد اما كمتر شناخته شده ممنونم +++

  5. درور بر این هنرمند خلاق و توانمند … با تشکر از وبسایت خوب روزرنگ برای معرفی چهره های موفق جوان

    1. واقض؟!
      ساقونى؟!
      كنجكاو؟!
      درور؟؟؟!
      من مشتاقم با شما بيشتر آشنا بشم دوست عزيز…. يا بهتر بگم پديده ى عزيز!!!
      سپاس از امير مقتدا با بازيگوشى هاى خلاقانه اش.

  6. من دلیل انتخاب روزرنگ رو برای این کارها نمیدونم. نه اینکه کارهای خوبی نباشد اما در حد تجربه هستند و به نظرم فضای حرفه‌ای ندارن. بازیهای فرمی اون هم به این شکل و سیاق که خیلی هم رایج شده و بدون داشتن ایده خاص.
    پلان اول که همون ایده هست در کارهای ایشون گویا جایگاهی نداره.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *