یک نمایشنامه شبیه یک انبار پر از ایده‌ است

« لذت بخش ترین سفارش‌هایی که تاکنون داشته‌ام پوسترهای تئاتر بودند. وجود یک نمایش نامه بیشتر شبیه به یک انبار پر از ایده است، که چالش‌های خاص خودش را در بر دارد. معمولا با پوسترهای تئاتری که صریح پیام را انتقال می‌دهند چندان رابطه‌ی خوبی برقرار نمی‌کنم؛ چون معتقدم یک گروه تئاتر برای اجرای یک نمایش نامه، زحمات زیادی را متحمل می‌شوند. پس تا حد امکان باید مفهوم اصلی متن نمایشنامه را در دل پوستر بیان کرد. شخصا برای رسیدن به این‌گونه تصویرها گاهی مجبور شده‌ام و می‌شوم چندین بار اتودهای نهایی را کنار بگذارم و مجددا اتود زدن را شروع کنم تا به نتیجه مطلوب و مورد نظرم برسم.

در هر نمایش‌نامه‌ای، معمولا یک سری کدهای تصویری وجود دارد که مفهوم و محتوای اصلی نمایش‌نامه را بر دوش خود می کشند و من به عنوان یک طراح معمولا سعی می‌کنم با مطالعه نمایش‌نامه، دیدن خود تئاتر و صحبت‌های نهایی با کارگردان، اصلی ترین تصاویر را از دل نمایش‌نامه شناسایی و بیرون بکشم که مهم‌ترین کدهای تصویری نمایش‌نامه باشند و سپس تصویر نهایی رو تولید می‌کنم.»

علی آقا حسین پور، متولد۱۳۶۱ و داراى مدرك كارشناسى ارشد گرافيك از دانشگاه شاهد است.  پروژه قبلی او در روزرنگ را اینجا ببینید.


پوستر: ترانه‌ای برای تو
سفارش دهنده: گروه تئاتر نیلا
کارگردان: امین ابراهیمی
تئاتر ترانه‌ای برای تو “ روایت یک عاشقانه ی در بستر جنگ ” هست که کدهایی مثل :عشق، سفر، حاملگی ،نرسیدن، دلهره، خون، چمدان “ از لحاظ تصویری خودنمایی بیشتری داشتند. بعد از مشخص کردن این آیتم‌های تصویری، اتودهای اولیه دستی شروع شد ودر نهایت پوستر نهایی شکل گرفت که کلیتی از نمایشنامه را در لایه‌های پنهان خودش حمل می‌کند.

 


پوستر : کابوس‌های شکسته خاک
سفارش دهنده: گروه تئاترتیتال
کارگردان: احسان ملکی
تئاترکابوس های شکسته خاک “ روایت سرشت و پیکار انسان معاصر در مواجه با جهان ذهنی خود”هست. کدهای تصویری مثل : هویت، مجهول بودن، از بین رفتن، شکسته شدن و معلق بودن” در متن نمایش بیشتر بارز بود. البته در طراحی این پوستر، به دلایلی اتودهای بیشتر لحاظ شد و تغییرات اتودهای اولیه با پوستر نهایی قابل ملاحضه است و حتی عنوان نمایشنامه هم دچار تغییر شد ولی در مجموع بعد از مشخص کردن آیتم های نهایی تصویری و اتودهای دستی، پوستر نهایی شکل گرفت.