پوسترهای سوگواره هنر عاشورایی

سوگواره هنرهای عاشورایی 96 به یازدهمین سال برگزاری خود رسید. به نظر می‌رسد تعدد جشنواره ها و رویدادهای گرافیک در سال های اخیر کمی به ورطه تکرار افتاده و شاید بهتر باشد در نحوه دریافت آثار و برگزاری جشنواره های هنری بازنگری تازه ای صورت بگیرد. با این وجود نباید از اثرات مثبت و سازنده برگزاری مستمرشان غافل شد،

مجموع آثار ثبت‌شده این دوره از سوگواره ۱۲۳۵ اثر از ۴۳۱ هنرمند بوده است. ۱۳۱ اثر در بخش پرچم، ۶۹۸ اثر در بخش پوستر، ۱۹۹ اثر در بخش تصویرسازی، ۱۷۷ اثر در بخش نقاشی و همچنین در بخش جدید پوستر مدافعان هنر ۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. این آمار از رشد ۳۰ درصدی در آثار ارسال ‌شده به دبیرخانه جشنواره نسبت به دوره قبل خبر می دهد. ضمن اینکه نفرات برگزیده‌ سال گذشته قبل از جشنواره امسال دعوت و کلاس‌های آموزشی نظیر کارگاه تصویرسازی و پوستر برای آنها برگزار شد.

آثار برگزیده سوگواره یازدهم تا ۳۰ آبان در گالری ابوالفضل عالی و خانه شماره یک عکاسی به نمایش خود ادامه خواهد داد، و در ۱۰ نقطه در کشور عراق شامل موکب‌ها و فرودگاه‌های این کشور، کلیه آثار راه‌یافته به نمایش عموم قرار گرفته اند. منتخبی از آثار این رویداد را در ادامه خواهید دید.

 

 

 


  1. ۱.در فراخوان به وضوح ذکر شده بود که پوسترها با توجه به سخنان امام حسین(ع) طراحی شود
    آنچه که الان می بینیم؛تایپوگرافی علی اکبر ، تایپوگرافی نام و ذکر حسین، صحنه ای از روز عاشورا
    کدام یک از این پوسترها با توجه به سخنان امام حسین است؟
    یعنی متن فراخوان بی خود و بی جهت است؟
    ۲. وقتی برندگان دور قبل از کارگاه آموزشی استفاده کردند یک امتیاز ویژه ای برایشان در نظر گرفتند که این دور از عدالته

  2. متاسفانه جشنواره سوگواره عاشورایی این سالها افول کرده
    کارای سال پیش هم تعریفی نداشت.
    ولی کارای سالهای قبلتر بهتربود.انتظار میرفت هرچه جلوتر بریم کارای فاخری ببینیم ولی خب!!!

  3. نظر من کلیت انتخاب ها معمولی بوده. اما در این میان، اثر : حر (دومین تصویر) هم ایده جالبی داره و هم اجرای خوبی.
    البته به شرطی که این ایده از جایی کپی نشده باشه.
    خلاقیتش قابل تحسینه

  4. سلام…همه ی دوستان نکات کاملا منصفانه و دقیقی رو فرمودن…بنابود اثار از بخش پوستر برگرفته از سخنان امام حسین و مشخصا از دو کتاب مشخص باشد…که نیست….اگر بنا به این سری وردی بود که چه الزام….البته جالبی ماجرا زمانیست که نمیدانم کدام یک از بزرگان در حسین برگزاری گفته بودند که جشنواره باید بصورت حرقه ای برگزار شود و هر کسی به خودش اجازه شرکت در جشنواره را ندهد ( نقل به مضمون) و این به دلیل جلوگیری از اتلاف وقت و توان جشنواره است….( الهی دلم سوخت)… جشنواره ای که به ابندایی نرین بند فراخوان خود پایبند نیست و نیز آثار و هنرمندان برگزیده مشخص است که در پی انحصارطلبی هست و تا حدود زیادی هم موفق شده است…من به عنوان یکی از شرکت کنندگان که (به سلامتی) هیچ یک از آثارم پذیرش نشده، در خواست دارم فکری اساسی برای عدم پایبندی جشنواره ها به مقررات خودشون، بشود…این وضعیت نه در کوتاه مدت و قطعا در دراز مدت فقط نتیجه اش بادکردن اسامی است که بعدا از ترکیدنشان همه و همه با هم به باد میرویم….

  5. بعضی از برگزیدگان تو سوگواره عاشورایی قم که داورانش همین ها بودند دوباره راه یافته شدند وتکرار شدن آقای نجابتی ودوستان چرا اجازه نمی دهند کارهای دیگران هم دیده شود!
    یه پاسخ مستدل مرا کافیست !!12/09/96

  6. انتخاب چنین آثاری مایه ی شرمساری وخجالت مجریان و داوران این جشنواره ست….
    ناراحتم برای تمامی هنرمندانی که با جان و دل کار میکنن و هیچ وقت دیده نمیشن…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *