پوستر هفته محیط‌ زیست: در فضای آنلاین خبری رونمایی شد

به گزارش روزرنگ، پوستر هفته محیط‌ زیست امروز رونمایی شد. این پوستر در حاشیه نشست خبری مسعود تجریشی، معاون محیط زیست سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، در فضای آنلاین به نظر همگان در آمد.

محیط زیست با پوشش گیاهی و جانوری متنوع آن، میراث ارزشمندی است که از نسل های قبل به ما رسیده و ما باید از این امانت به درستی استفاده کرده و آن را به نسل های بعد بسپاریم. اما زیاده خواهی و سرک کشی انسان در همه‌ی قسمت‌های طبیعت باعث شده که خانه‌ی ما یعنی زمین، با خطرات جبران ناپذیری مثل انقراض برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری مواجه باشد.

کارهای ویرانگری که انسان ها را در تخریب محیط زیست سهیم می کنند شامل گسترش زمین های کشاورزی، توسعه شهر نشینی، احداث سدهای زیاد که منجر به خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها شده و جاده کشی های متعدد که بهانه‌ی خوبی برای قطع بی رویه درختان و در نتیجه نابودی جنگل شده است.

حالا ما در اثرات اولیه‌ی این نامبالاتی‌ها شاهد پدیده‌های جدیدی مانند گرد و غبار، توفان‌های دریایی و خشکی شده ایم. کسی نمی‌داند با ادامه‌ی این فر‌آیند چه اتفاقات دیگری بر سر زمین خواهد آمد!

همانطور که گفتیم گیاهان و جانوران اولین قربانیان در آلودگی محیط زیست هستند اما آمارهای رسمی و دقیقی از تعداد و نحوه‌ی انقراض آن‌ها در دست نیست. با این وجود، برخی معتقدند که در هر 15 تا 20 دقیقه یک گونه زیستی در جهان می‌تواند منقرض شود. اما برخی دیگر هم عقیده دارند که وضعیت بسیار بدتر از این حرفها بوده و در هر یک دقیقه باید شاهد از بین رفتن یک گونه باشیم.

اهمیت محیط زیست در زندگی باعث شده که یک هفته به این نام، شناخته شود و طی آن فرهنگ نگهداری و حفظ محیط زیست به همگان ترویج داده شود.

پوستر هفته محیط‌ زیست که در روز سه شنبه رونمایی شد، از طرح های ایرانی – سنتی و نقش فرش ایرانی استفاده کرده است. این پوستر را می‌توان نماد فرهنگ غنی هنر ایرانی دانست، چرا که در آن از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری مختص ایران به زیبایی بهره برده است.

امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم هست که همزمان با هفته محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

هفته محیط زیست از ۱۷ تا ۲۳ خرداد می باشد که با شعار «نیم قرن حفاظت از زیست‌بوم‌های ایران: بازنگری، نوسازی، بازسازی» بر حفاظت از محیط زیست کشور تاکید دارد. این شعار را به خوبی در پوستر هفته محیط‌ زیست شاهد هستیم.