پیشنهاد طراحی لوگوی جدید سامسونگ پس از ۲۱ سال

نشانه‌ی سامسونگ به مدت 21 سال، برای کمپانی بزرگ سامسونگ به عنوان یک آرم، خدمات شایانی کرده است. این نوع لوگو و بیضی مشهور آن ممکن است برای استفاده در مــــاشین لباسشویی و تلویـــزیون مناسب بــاشد؛ امــــا استفاده و حــضـور آن روی چیزهای شخصی؛ مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها  فوق‌العاده خسته کننده است. این تفاوت زمانی آشکارتر می‌شود که  آن را در کنار نشانه ساده دشمن سامسونگ؛ یعنی اپل  با یک سیب گاز زده شده قرار دهیم.

با این وجود، سامسونگ  فروش بسیار خوبی دارد و حتی بیشتر از اپل یکه تازی می‌کند. اما آیا این لوگو سزاوار این نام  ارزشمند تجاری هست؟

با الهام از تغییر برند بزرگ شرکت مایکروسافت توسط اندرو کیم در 2012، طراح هلندی «عزیز فیرات» دوباره در حال تلاش برای طراحی مجدد آرم جدید سامسونگ و ایجاد اتحاد و یکپارچگی بین محصولات وسیع و فعلی با این نام تجاری است.  این آیکون گرافیکی جدید که بر اساس حرف ‘S’ و به شکل نوار طراحی شده است، امکان تشکیل فرم های متنوع بسیاری از حرف A را ایجاد کرده است. در نگاه اول، فیرات موفق به از بین بردن و جایگزین کردن همه فرم‌های نسل  پیشین سامسونگ و تبدبل آن‌ها به آرم جدبد با موتیف‌های به روز شده است (از قرص و تلفن‌های هوشمند و ماشین لباسشویی تا دوربین‌های دیجیتال). او می گوید: “ماندگاری، کیفیت و اتحاد در سادگی است.”
به عنوان بخشی از پروژه‌ی هماهنگ‌سازی نام تجاری، مقوله‌هایی مانند لوازم خانگی و کامپیوتر نیز رنگ‌های خاص خود را برای هماهنگی بهتر با محصول خط تولید خود دریافت خواهند کرد. تیم طراحی سامسونگ در حال پوست‌اندازی و متحول کردن هویت بصری جدید برای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوریست. نظر شما درباره این لوگوی پیشنهادی جدید چیست؟

3034123-inline-i-3-how-a-single-icon-could-make-a-world-of-difference-for-samsungsamsung-logo-redesign-aziz-firat-designboom01 samsung-logo-redesign-aziz-firat-designboom07 3034123-slide-s-4-how-a-single-icon-could-make-a-world-of-difference-for-samsung 3  4  5  6  7  8
samsung-logo-redesign-aziz-firat-designboom04  samsung-logo-redesign-aziz-firat-designboom05  samsung-logo-redesign-aziz-firat-designboom06منبع


  1. ” این آیکون گرافیکی جدید که بر اساس حرف ‘S’ و به شکل نوار طراحی شده است، امکان تشکیل فرم های متنوع بسیاری از حرف A را ایجاد کرده است.”
    شاید این جمله از طراح درست باشه اما این لوگو ابدا زیبایی بصری نداره و قدرت برند سامسونگ رو در جهان از بین میبره. ضمن اینکه خیلی خشکه و این عدم انعطاف پذیری رو به ذهن ناخودآگاه مخاطب تحمیل می کنه. کلا خوب نیست. احتمالا چند ده میلیون دلارم مرحمت فرمودن دادن به طراح محترم…
    خوب میدادنش به من بهتر کار میکردم!!

    1. این یک طرح کانسپته و قرار نیست کسی پولی برای طراحیش پرداخت کنه. اندرو کیم برند ماکروسافت رو تغییر نداد بلکه اون هم تنها یک کانسپت برای معماری برند ماکروسافت طراحی کرد که در اون ریبرندینگ ماکروسافت رو نقد کرده بود. البته خیلی سر و صدا کرد و ماکروسافت هم کار اندرو کیم رو پسندید و او رو در بخش طراحی اکس باکس استخدام کرد. راهی که این روزها عزیز فیرات و خیلی طراحای جوان دیگر هم قصد دارن امتحان کنن.

      1. خوب تو متن اشاره ای به کانسپت بودن طرح نشده بود. که البته با توضیح خوبی که شما دادید معلوم شد این طرح رو یه طراح آزاد به صورت کانسپت ارائه داده. احتمالا در “تلاش: بودن به معنای همون کانسپت بودن هست.

    2. شاید این جمله از طراح درست باشه اما این لوگو ابدا زیبایی بصری نداره و قدرت برند سامسونگ رو در جهان از بین میبره. ضمن اینکه خیلی خشکه و این عدم انعطاف پذیری رو به ذهن ناخودآگاه مخاطب تحمیل می کنه. کلا خوب نیست.
      پاسخ: همانگونه که استفاده از فرم نرم و منحنی در برند به معنای گسستگی و ضعف سازمان و یا کمپانی نیست.استفاده از این نوع شخصیت فرم نمیتواند بیانگر عدم انعطاف کمپانی سامسونگ باشد.

    3. آره راست میگی شرکت های جدید کنار اسم شرکت یک لوگو میزارن ولی سامسونگ نذاشته و باهمین لوگوی زیبا میتونه فروشش رو به اوج ببره من خودمم تبلت گلکسی t295 دارم

  2. با تشکر ویژه از سایت روزرنگ . و با احترام به طراح لوگوی شرکت معظم سامسونگ و بعنوان یکی از دارندگان گوشی هوشمند این شرکت , با وجود ایده قوی طراح و قابلیت فراگیر بودن لوگو برای محصولات متنوع این برند از منظر زیبایی شناسی , به شخصه مورد پسند من نبود. بیشتر یادآور علائم اختصاری روی کارتن های بسته بندی محصولات است مانند: قابل بازآوری … به لفظ خودمانی : آدمو نمیگیره !!!

  3. لطفا در پیام قبلی اینجانب یک ویرگول بعد از کلمه ” برند ” در خط سوم اضافه کنید. در ضمن در تصویر فوتبالیست ها لوگوی ” آدیداس ” رو ببینید که با اون کوچکی , چطور داره فریاد میکشه.

    1. دوست عزیز اینکه شما با دیدن این فرم یاد حرف z میوفتی ایراد شماست نه طراحی
      یا شما طراح نیستی یا دیدت در حد مردم کوچه بازاره

  4. به نظرم من هم خوب نيست، هنوز ساده نيست، خيلي ساده تر وبهتر تز اينا ميتونه باشه، اينكه خطى كار شده تو اندازه هاى كوچيك مشكل ساز ميشه، يكى از دلايل موفقيت لوگوى اپل اينه كن هيچ خطى توش نيست واز سطح استفاده شده.

  5. سلام بر دوستان
    از نظر حقیر نیز، جلوه بصری لوگو بسیار پایینه و مناسب برند معتبری مثل سامسونگ نیست تازه استفاده از حروف هم امروزه در طراحی لوگو منسوخ شده و بیشتر اشکال ساده مفهومی به کار برده میشه
    سامسونگ از همون اول هم در طراحی مشکل داشت چه در طراحی فرم و الان در لوگو.

  6. لوگوی جدید بسیار خشک و بی روح و برخلاف روحیه مردم شرق آسیا طراحی شده در نگاه اول آدم رو یاد لوگوی یگان ss آلمان نازی می اندازه و حرف z بعد از آن به ذهن متبادر می شه به نظر من هیچ دلبستگی ایجاد نمی کنه در حقیقت هیچ جذبه بصری و تبلیغاتی نداره
    دو تا پیشنهاد برای سامسونگ
    این شرکت می تونه یا از s گلکسی که قبلا از اون برای معرفی سامسونگ گلکسی بهره برده برای معرفی محصولاتش استفاده کنه یا از s اول برند قبلی که گوشه اون به واسطه بیضی کج برند محو شده به نظر من این دو s به ناب بودن برند سامسونگ لطمه ای وارد نمی کنه

  7. ” نشان نوشتاری ” برند سامسونگ امروزه به مفهوم ماندگاری در ذهن مخاطبین خود رسیده است و شاید هنوز نیازمند به ” ری دیزاین” یا ” نیو دیزاین” نداشته باشد. اما اگر قرار بر تغییرات باشد بیشتر از هر چیزی نیازمند یک ری دیزاین آن هم با ظرافتی منحصر بفرد می باشد. اما اتفاقی که شاهد آن هستیم یک ” نیو دیزاین ” هست که به کلی به حافظه ای تصویری برند در ذهن مخاطب خود آسیب وارد کرده است. این نکته طبیعی است که هر نشانه بعد از گذشت زمان خاصی نیازمند به ری دیزاین می باشد. اما خود ری دیزاین هم دارای پارامترهای خاص خود می باشد و به این راحتی نمی توان هر برند معتبری را تغییر داد. اما در مونوگرام S با تغییراتی کاملا متفاوت مواجه هستیم به گونه ای که هیچ تناسب فرمی با نشان نوشتاری SAMSUNG دیده نمی شود مگر در حد بسیار کم، در نشان نوشتاری SAMSUNG همزمان شاهد بکارگیری فرم های منحنی و جدی به صورت ترکیبی هستیم اما در مونوگرام S صرفا با خطور تیز مواجه هستیم. فارغ از این مسئله توخالی بودن حرف s هم تضاد مونوگرام را با ساختارتصویری، نوشتار SAMSUNG بیشتر می کند.
    به عبارتی فارغ از نکاتی که دوستان اشاره کرده اند این مونوگرام هیچ سنخیت ساختاری ب “تصویری “با نشان نوشتاری SAMSUNG ندارد و بجای تداوم تصویر برند در ذهن مخاطب آن را مخدوش میکند.

  8. من که ارتباط خویی باهاش گرفتم و ازش خوشم اومد
    کار ساده ای که به نظرم روی محصولات هم خوب نشسته و زیباست
    شاید بهترین لوگو دنیا نباشه اما کار بدی هم نیست و در هر حال از لوگوی فعلی خیلی سرتره
    و البته یک مورد هم درباره خصلت ما ایرانی ها که هیچ کسی رو جز خودمون قبول نداریم اگر هر طرح دیگه ای هم بجز این بود نظراتمون قرقی نمی کرد چون همیشه دید منفی و جبهه داریم نسبت به هر کاری
    اتفاقن من چندید ساله که فکر میکردم چرا سامسونگ ریدیزاین نمیکنه و به نظر من سالهاست که نیازمند چنین چیزی بود…

    1. با سلام به کارنگ طیاری عزیز
      یک سءوال از حضورتون داشتم وقتی نظر شما خوندم کنجکاو شدم که معیار شما از تعریف زیبا بودن این مونوگرام و برتری اون نسبت به نشان نوشتاری SAMSUNG فعلی چی میتونه باشه، فارغ از این نکته که ما ایرانی ها هیچ کسی رو به جز خودمون قبول نداریم. یا بلعکس هر کسی رو قبول داریم.
      چون به هر حال کسی هستید در این زمینه فعالیت جدی دارید.
      اگر امکان پذیر هست دلایل رو مطرح بفرمایید، ممنونم

  9. فارغ از بس ایده پردازی در مونوگرام شرکت سیلورپاپ http://www.silverpop.com
    هماهنگی و هارمونی مناسب، چه از لحاظ رنگی و چه از لحاظ فرمی حاکم بین نوشتار silverpop و مونو گرام وجود دارد. برخلاف مونوگرام سامسونگ که همدیگر را نفی می کنند.

  10. شاید اگه این لوگو برای یک شرکت تازه تاسیس طراحی میشد مورد اقبال قرار میگرفت و به عنوان یه مونوگرام خوب شناخته میشد. اما ریدیزاین لوگوی سامسونگ گاااااااااو نر میخواهد و مرررررررررد کهن!
    بحث در مورد این مونوگرام ما رو به نتیجه ای نمیرسونه. چون تجربه به من ثابت کرده طراحی مونوگرام بر اساس خطوط و قواعد ثابت امکان تکرار شدن یک طرح رو بسیار بالا میبره و اگه سوژه طراحی اینقدر توی دنیا فراگیر هم باشه که دیگه میشه تکرار مکررات محض! نه اینکه این طرح صرفا کپی شده و طراح قصد کپی کردن رو داشته که این فرض به نظرم بعیده. چون با این کار توی همچین میدون بزرگی چیزی جز بی آبرویی نصیب طراح نمیشه…
    فارغ از این مونوگرام، اگه قراره مونوگرامی برای سامسونگ طراحی بشه یا باید اینقدر خاص و ویژه باشه که قبلا طراحی نشده باشه یا اینکه باید اینقدر فکر قوی و ایده نابی پشت کار باشه که اون طرح تکراری رو با یه تفکر جدید ارائه بده. در واقع بعد جدیدی از قابلیت های اون فرم رو نمایش بده (مثل لوگوی جدید مایکروسافت که علی رغم تکراری بودن از لحاظ فرمیک، بیانگر ایده جدید و خاصی بود که اون تکرار رو موجه میکرد).
    راه دیگه هم استفاده از فرم های انتزاعی و بدون ربط مستقیم به موضوع (مثل لوگوی اپل و آدیداس که بالا هم ذکر شد) هست.
    از نظر من لوگوی سامسونگ اونقدرا هم که میگین بد نیست. برعکس فرم بیضی بسیار خاص و زیبایی داره که میتونه به عنوان بیس یه ریدیزاین ازش استفاده بشه. لوگوتایپ سامسونگ هم در عین سادگی دارای نکات ریزیه که اون رو خاص کرده (مثل فرم حرف A).
    دلیل این هم که سامسونگ تا اینجا نتونسته و یا نخواسته لوگوش رو عوض کنه هم همین قدرتمند بودن لوگوی حالشه. وگرنه یه لوگوی بد رو خیلی راحت تر میشه ریدیزاین کرد (البته فارغ از بحث برندینگ و قدمت طرح).
    مرسی!

  11. انگار کسی اصلا متوجه نشده که این یک پیشنهاد لوگو به سامسونگ هست و شرکت سامسونگ معلوم نیست
    این لوگو رو بپذیره یعنی در حد اتود و ایده است هنوز رسما لوگو سامسونگ نشده، فقط یه پیشنهاد

  12. فارغ از بحث لوگوی سامسونگ کاش شرکتها و خصوصاً طراح های ما هم به این بلوغ برسند که ارائه کانسپت به شدت میتونه روی آینده کاریشون تاثیر داشته باشه به شخصه بنده شاید روزی 5 ساعت وبگردی کنم اما هرگز به این فکر نمیکنم که یک طرح مفهومی برای شرکتی ارئه کنم، البته خودم رو اینطور توجیه میکردم که چنانچه شرکتی مثلاً نیازمند ریدیزاین لوگو باشه خودش فراخوان میده و مبلغی مشخص میکنه و … اما طی ملاقاتی که با یک ناشر بزرگ داشتم صراحتاً اعلام کردم :
    “چه لوگوی بدی دارین !”
    http://www.didad.ir/images/news/571.jpg
    پاسخی که شنیدم تامل برانگیز بود:
    کسی طرحِ گیرایی به ما پیشنهاد نکرده هنوز
    گفتم : “مطمئناً بسیاری از لوگو های اصطلاحاً بازاری از لوگو فعلی شما مناسبترند و از طرفی آیا با تعرفه میلیونی انجمن صنفی طراحان گرافیک آشنا هستین؟”
    فرمودن: ما ناشریم و با این تعرفه ها آشناییم ولی نمیتوان با 30 سال سابقه به راحتی روزی یک لوگو عوض کرد پس نیازمند طرحی خاص هستم.
    از اونجایی که تو خوم همچین پتانسیلی رو نمیدیدم حتی جرأت ارائه نظر به صرف انگیزه مادی نداشتم و هنوز هم این ناشر با لوگوی سابق خود فعالیت میکند.

  13. سامسونگ به زحمت زیادی خواهد افتاد…
    ساختار لوگو فعلی سامسونگ به شدت افقی است دیزاین لوگو پیشنهادی عمودی است. مدتی است کمتر قاب بیضی را در لو گو حال حاضر سامسونگ میبینیم ولی همچنان آن قاب نرم بیضی در ذهن مخاطب حضور پررنگی دارد. حال آنکه لوگو پیشنهادی ساختار خشکی دارد.
    گذشته از آن که زیبایی و دلنشینی و حس اعتماد آن نیز برای مخاطب کم است

  14. بیشتر شبیه حرف A هست
    ریدیزاین لوگو بصورت خاص باید فلسفه ای داشته باشد
    فلسفه این کار چی ه آخه؟
    سامسونگ که همون سامسونگه

  15. این لوگو ابدا زیبایی بصری نداره و قدرت برند سامسونگ رو در جهان از بین میبره. ضمن اینکه خیلی خشکه

  16. من یه گرافیستم از نسر من فرم جدید ساده تر و مفهوم رو میرسونه قالب بندی خوبی هم داره مفهومو در عین سادگی میرسونه لوگوی قبلی چیز زیادی نداره اسمو کامل اورده ک از نظر من جالب نیست قالب بندیشم از این جدیده ضعیف تره

  17. آرم سامسونگ جدید مثل z برعکسه اگه میخواین چنج (تغییرش) بدین لطفا عبارت SAMSUNG رو بذارین کنار آرم جدیدش که مردم قاطی نکنن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *