گل و بلبل

«گل و بلبل، پشت و رو نداره»

اسفند ماه گذشته، تنديس زرين بهترين فيلمنامه‌ى نهمين جشنواره بين المللى پويانمايى تهران به انيميشن «گل و بلبل، پشت و رو نداره» رسيد.
«گل و بلبل» به نويسندگى و كارگردانى «مهدى آقاجانى» مورد تقدير ويژه هيات داوران نيز قرار گرفت.

مهدى آقاجانى، متولد ١٣٦٢ است و مدرك كارشناسى گرافيك خود را از دانشكده هنرهاى زيبا و كارشناسى ارشدش را از دانشكده سينما تئاتر دانشگاه هنر دارد. مهدى در مورد ايده اوليه گل و بلبل مى‌گويد:
«اين داستان، حدود ٦ سال پيش در دوران دانشگاه به ذهن من رسيد. تصميم گرفتم با محوريت اين ايده، يك انيميشن كوتاه بسازم اما كم كم بحث بر سر ساخت يك مجموعه تلويزيونى با ٢٥ قسمت به ميان آمد كه البته اين پروژه ساخته نشد.

درمورد انيميشن گل و بلبل بايد بگويم كه در ابتدا مى خواستم اين كار را با تكنيك دوبعدى (2D) بسازم؛ اما به دلايل مختلف مثل زمان كم و البته به دست آوردن تجربه، اين انيميشن با تكنيك سه بعدى ساخته شد كه براى من يك توفيق اجبارى بود!

انیمیشن گل و بلبل

ساخت اين اثر، به دليل همزمانى با چندين پروژه‌ى كارى ديگر، حدود يك سال و نيم طول كشيد؛ چون من به صورت پاره وقت بر روى آن كار مى‌كردم.
در مورد كاراكتر اصلى سعى‌ام اين بود كه بلبل قصه ما، حس انسانى داشته باشد. در واقع تلاش كردم كاراكترى پرنده/ انسان طراحى كنم. چرا كه قرار بود اين بلبل به جاى چه چه، آواز ايرانى بخواند و تحرير داشته باشد. پس بال ها حكم دو دست را پيدا كردند و چهره اش با وجود خال و ابرو، حسى انسانى و حتى ايرانى به خود گرفت.

اما چيزى كه برايم بسيار مهم بود اين نكته بود كه انيميشنم، اتمسفرى ايرانى داشته باشد. من هميشه و در مورد تمام كارهايم به اين موضوع فكر مى كنم و ايجاد اين فضا برايم بسيار اهميت دارد. فكر مى كنم اشتباه متداول در اين زمينه، استفاده از المان هاى شناخته شده ايرانى مانند مينياتور يا موتيف هاى سنتى به شكل سطحى است. اما من تلاش كردم روح سنتى و ايرانى را نه فقط با اين موارد، بلكه با فضاى بصرى، مفاهيم، رنگ و فيلمنامه بسازم. براى مثال، تصوير يك بلبل در قفس، معنا و مفهوم كاملا ايرانى و شناخته شده در خود دارد.»

مهدى اقاجانى سال هاست كه به ساخت فيلم هاى كوتاه تجربى و انيميشن مشغول است و تا به حال جوايز متعددى را دريافت نموده كه مى توان به مقام دوم انيميشن بيستمين جشنواره فيلم كوتاه «سانتياگو» و برگزيده و تقدير ويژه از سى امين جشنواره فيلم كوتاه «توس كورت» فرانسه ٢٠١٢ براى فيلم «اينسان» اشاره كرد.

عوامل ساخت پروژه گل و بلبل:
نويسنده، طراح و كارگردان: مهدى آقاجانى
انيماتور: مينو كوليانى/ آزاده نيك بر
مدل سازى سه بعدى: قاسم هاشمى
رنگ: پيام مهماندوست
رندر: سجاد يوسفى
كامپوزيت: عماد و عادل حسينى
صدا: جواد غلامرضايى
موسيقى: آرش بادپا
تهيه شده در مركز گسترش سينماى مستند و تجربى

گل و بلبل، پشت و رو نداره
گل و بلبل، پشت و رو نداره
گل و بلبل، پشت و رو نداره
انیمیشن گل و بلبل
گل و بلبل ۳
انیمیشن گل و بلبل
 مهدى آقاجانى
گل و بلبل ۶
مهدی آقاجانی
مهدی آقاجانی

تریلرکوتاهی از انیمیشن