انیمیشن یک درخت پرتقالی

یک درخت پرتقالی

انیمیشن درخت پرتقالی  محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سال 95 مراحل ساختش آغاز شد. فضای کودکانه و فولکلور شعر ” دویدم و دویدم” در ادغام با شعری از ” مینا معین” که برای این انیمیشن سروده شد اولین جرقه های ساخت کار بوده اند. همینطور فضایی سیال و شاعرانه که هم در ساختار و هم در گرافیک به آن توجه شده از ویژگی های اصلی درخت پرتقالی هستند. یک انیمیشن 7 دقیقه ای که در مسابقات و جشنواره های متعدد درخشیده است.

« پروژه درخت پرتقالی حدود پانزده ماه به طول انجامید. طرح اولیه آن به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه و پس از تصویب، فیلمنامه با همراهی ” هاجر مرادی” نوشته شد. تولید این انیمیشن کاملا توسط خودم انجام گرفت و تک تک فریم ها در فتوشاپ نقاشی شده اند. به خاطر استفاده از تکنیک مورف، از کات یا برش استفاده نشده و کل فیلم متشکل است از پلان هایی که به هم مورف می شوند. خوشبختانه شورای انیمیشن مرکز گسترش در این کار علاوه بر راهنمایی و توجه به گونه ای برخورد کردند که بتوانم فضای ذهنی ام را دنبال کنم و این اختیار وجود داشت که در صورت لزوم تغییرات در طرح و فیلمنامه اولیه انجام شود.

امیر هوشنگ معین

به اعتقاد من مخاطب درخت پرتقالی عامه مردم هستند. با توجه به بازخورد هایی که شنیده ام، کار توانسته هم با کودکان بالای حدود هفت سال و هم عموم مردم ارتباط برقرار کند

در حین ساخت به دنبال برقراری یک ارتباط حسی بین اثر و مخاطب بودم، همچنین به دنبال یک نگاه کودکانه و صمیمی به زندگی. نکته ای که به صورت کلی می توانم با توجه به بازخوردها به آن اشاره کنم، برخورد با لکه های رنگ و گونه ی مورف شدن آنها در بستری کودکانه است که بسیار مورد توجه مخاطبان بوده و شاید این از نقاش بودن خودم در سال های قبل می آید.

همیشه بسیار مایل بودم که از نقاشی در ساخت انیمیشن هم استفاده کنم، تکنیکی در انیمیشن به نام نقاشی روی شیشه وجود دارد. من سعی کردم این تکنیک را به شکل دیجیتالش انجام دهم.

امیر هوشنگ معین


در این مسیر هنرمندان زیادی هستند که از آن ها تاثیر گرفته ام اما درباره این پروژه خاص می توانم از ” کرولاین لیف” و ” اگون شیله ” نام ببرم. همچنین سعی در فضاسازی مینیمالیستی داشت ام تا جاییکه در بسیاری از پلان ها شاهد یک فضای تک رنگ یا تهی هستیم.

نقاشی های فراوان، فریم به فریم، پیوستگی، یکدستی، ریتم، هماهنگی گفتار و تصویر و موسیقی، همه بدون اغراق برایم چالش بوده اند. پانزده ماه زمان زیادی است اما همیشه رابطه ای هست بین رنج و لذت.

همچنین وقتی از تجربه های شخصی صحبت می شود بیشتر به دنبال یک شناخت هستیم، شناخت برداشت ما از مسائل. تفاوت های ما، نگاه ما و تناسب این مسائل با دیگران. امروزه تحت تاثیر قرار دادن مخاطب بسیار مشکل است. حجم اطلاعات فراوان سرعت دنیای مدرن و امثال آن همه جزئی از چالش هایم در درخت پرتقالی بوده است.

” مهیار علیزاده” موسیقی، ” جواد غلامرضایی” طراحی و ترکیب صدا و ” الینا بیرامی” صدای نریتور از دوستانی بودند که در ساخت این کار همراهی ام کردند.»

درخت پرتقالی

درخت پرتقالی
امیرهوشنگ معین” تهیه کننده، کارگردان، فیلمنامه نویس و انیماتور درخت پرتقالی
متولد 1364 شهر اصفهان است. او کارشناس ارشد کارگردانی انیمیشن از دانشگاه هنر تهران است، مدرس دانشگاه سوره تهران در رشته های انیمیشن و تصویر سازی و همچنین عضو رسمی انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران، آسیفا. کارگردانی و ساخت انیمیشن تجریش پارک وی سال 1391، کارگردانی و ساخت انیمیشن تار و پود سال 1394، کارگردانی و ساخت انیمیشن گرگ وگله می برم سال 1396، تصویرسازی کتاب مامان ببر نبود نشر چکه، فضاسازی انیمیشن سریالی تاریخ از اینور، طراحی شخصیت انیمیشن مجلس آیینه حوزه هنری، فضاسازی انیمیشن سریالی هزار افسان، بخشی از رزومه کاری او هستند.

درخت پرتقالی

جوایز درخت پرتقالی
بهترین انیمیشن جشن خانه سینما 1395
بهترین طراحی هنری جشن خانه سینما 1395
جایزه ویژه هیات داوران ایران جشنواره کودک اصفهان 1396
جایزه ویژه هیات داوران بین‌ ‌الملل جشنواره کودک اصفهان 1396
بهترین انیمیشن ششمین جشنواره بین المللی فیلم شهر1396
دیپلم افتخار برای فضاسازی شاعرانه دهمین جشنواره پویانمایی تهران1395
و همینطور حضور حضور در جشنواره های توکیو انیمه اوارد 2016، انیماکام اسپانیا، وارنا بلغارستان، جشنواره فرهنگ فاندیشن امریکا، دهمین جشنواره کلیک آمستردام…

امیر هوشنگ معین

یک درخت پرتقالی امیر هوشنگ معینیک درخت پرتقالی انیمیشن یک درخت پرتقالی انیمیشن یک درخت پرتقالی انیمیشن یک درخت پرتقالی انیمیشن یک درخت پرتقالی انیمیشن یک درخت پرتقالی

https://www.aparat.com/v/ZNyrS


image 
imageimageimage