پوکمون

تهیه‌کننده پوکمون در نتفلیکس: «استفاده نکردن از هوش مصنوعی در انیمیشن، غیرانسانی است»

بخش زیادی از دفاعیات مدیران صنعت از هوش مصنوعی (AI) بر این نکته متمرکز بوده که این فناوری کارهایی را انجام می‌دهد که هنرمندان تمایلی به انجامشان ندارند. اما حالا یکی از تهیه‌کننده پوکمون نتفلیکس با بیانیه‌ای جسورانه، گامی فراتر گذاشته است.

تایکی ساکورایی (Taiki Sakurai) که پیش‌تر تهیه‌کننده اجرایی آثاری چون Pokémon Concierge و Cyberpunk: Edgerunners بوده و اکنون ریاست استودیوی انیمیشن‌سازی Salamander Inc را بر عهده دارد، اظهار داشته که خودِ انیماتورها موافق هوش مصنوعی هستند. به گفته او، آن‌ها نمی‌خواهند مجبور باشند با دست طراحی کنند (هرچند که برای تبدیل نقاشی‌های هوش مصنوعی به ویدیو در بهترین نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی، همچنان به آن‌ها نیاز خواهد بود).

طبق گزارش سایت ژاپنی Internet Watch که توسط CBR نیز بازنشر شده، ساکورایی این سخنان را در پنلی با عنوان «انقلاب صنعتی عامل‌های هوش مصنوعی و پتانسیل ژاپن» در نمایشگاه تجاری CEATEC در ماه اکتبر بیان کرد.

او درباره تجربه خود در استفاده از هوش مصنوعی در تولید، از جمله در پروژه The Dog & The Boy (سگ و پسر) صحبت کرد. این انیمیشن کوتاه که بیش از دو سال پیش منتشر شد، به دلیل استفاده از پس‌زمینه‌هایی که کاملاً توسط هوش مصنوعی تولید شده بودند، به یکی از اولین جنجال‌های بزرگ هوش مصنوعی برای نتفلیکس تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: رکوردشکنی بی‌سابقه صنعت انیمه ژاپن؛ واکنش رسمی AJA به موج هوش مصنوعی

اما به نظر می‌رسد ساکورایی معتقد است که تنها هواداران با هوش مصنوعی مشکل دارند، در حالی که خود انیماتورها کاملاً با آن موافق‌اند.

او گفت: «صداهای مخالفی از سوی طرفداران انیمه شنیده می‌شود که می‌گویند: “جایگزین کردن انسان با ماشین غیرانسانی است”. اما از دیدگاه کسانی که انیمه را می‌سازند، طراحی ۱۰۰ هزار تصویر با دست نیز غیرانسانی به نظر می‌رسد.»

این دیدگاه احتمالاً باعث تعجب بسیاری از انیماتورها و هنرمندان دیگر خواهد شد. ما بارها درباره مخالفت هنرمندان با هوش مصنوعی گزارش داده‌ایم؛ مخالفتی که هم ناشی از ترس از دست دادن شغل و هم نگرانی از نحوه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بدون رعایت حقوق کپی‌رایت صاحبان اثر است.

اما ساکورایی همچنین اشاره کرد که چشم‌انداز از دست رفتن شغل‌ها، حداقل در ژاپن مشکلی محسوب نمی‌شود، چرا که صنعت انیمه در واقع با کمبود نیروی کار مواجه است.

او افزود: «با کاهش نرخ زاد و ولد که به معنای ورود افراد کمتر به صنعت انیمه است، شوخی‌های تلخی وجود دارد که می‌گویند در دورانی که همه چیز با هوش مصنوعی جایگزین شده، دیگر کسی در استودیوی تولید باقی نخواهد ماند.»

ساکورایی اذعان کرد که اختلاف‌نظرهایی بین هنرمندان در بخش‌های مختلف وجود دارد؛ به گفته او طراحان مانگا مخالفت بیشتری با هوش مصنوعی دارند، زیرا هوش مصنوعی در تولید تصاویر ثابت (Still Images) توانمندتر از ویدیو است، در حالی که ویدیوهای هوش مصنوعی هنوز دچار مشکلات فنی هستند.

«وقتی یک مانگا یا تصویر چاپ می‌شود، احتمال واقعی وجود دارد که بتوان آن را فوراً با هوش مصنوعی جایگزین کرد. اما در مورد انیمه، حتی اگر فقط تصویر باشد، باید به ویدیو تبدیل شود و در حال حاضر رسیدن به نقطه‌ای که این کار به‌راحتی انجام شود، همچنان مانع بزرگی است.»

حتی اگر حق با ساکورایی باشد و انیماتورها طرفدار استفاده از هوش مصنوعی باشند، اگر طرفداران آن را رد کنند، این موضوع همچنان مشکلی جدی برای استودیوها خواهد بود.

بحث درباره هوش مصنوعی در انیمیشن، و در تمام بخش‌های خلاق، همچنان به دلیل گستردگی معنای این واژه پیچیده است. ابزارهایی وجود دارند که از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به فرآیندها استفاده می‌کنند بدون اینکه اثر هنری نهایی را تولید کنند، اما ساکورایی طرفدار روش دوم است.

او فاش کرد که استودیوی جدیدش، Salamander، در حال کار روی پروژه‌ای آزمایشی است که در آن یک مدل هوش مصنوعی را بر اساس سبک هنری کنیچیرو تومیاسو (طراح کانسپت) آموزش می‌دهند. هدف این است که هنرمند بتواند یک طرح اولیه (doodle) بکشد و هوش مصنوعی آن را به اثر هنری نهایی تبدیل کند (چیزی شبیه به قابلیت Cocreator در پینت مایکروسافت). ساکورایی ادعا می‌کند استودیوی او توافق کرده که پس از پایان پروژه، این مدل هوش مصنوعی را نابود کند.

بسیاری امیدوارند که نتفلیکس به پیروی از دیدگاه‌های ساکورایی در این زمینه ادامه ندهد، به‌ویژه پس از آنکه اخیراً شاهد احیای مجدد انیمیشن در این پلتفرم بوده‌ایم.