روند رو به رشد جمعیت و افزایش مصرفگرایی، مشاغل متعدد و مشابهی را به وجود آورده، به همین خاطر است که انسانها برای شناخته شدن و مورد توجه مشتریان قرار گرفتن، بی وقفه تلاش میکنند و با یکدیگر به رقابت میپردازند. شما به عنوان یک هنرمند، باید بدانید که ایجاد تصویر ماندگار در ذهن مشتری بسیار مهم است چون می توانید با ارائه یک تصویر قابل شناسایی و قابل اعتماد از شرکت خود، توجه و وفاداری مشتریان را جلب کنید.
شما در واقع با این کار خود را از رقبا جدا کرده و مخاطب را انحصاری می کنید. به بیان ساده، داشتن لوگو (آرم) و برند (نام تجاری) شروع موفقیت شما است. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت لوگو، برند و هویت بصری را بررسی کرده و کارکرد هریک را بهتر بشناسیم. با روزرنگ همراه باشید.
تفاوت لوگو، برند و هویت بصری
بیشتر مردم وقتی به برند فکر میکنند، اولین چیزی که به ذهنشان میرسد لوگوی کسب و کار است. در حالیکه لوگو عنصر اصلی یک برند است و بهطور معمول سریعترین ارتباط بصری با یک شرکت را شکل میدهد. در بین طراحان گرافیک و فعالان حوزه برندینگ چند فاکتور وجود دارد که اغلب توسط مخاطبان نادرست استفاده میشوند.
- لوگو: متشکل از متن و تصویر، اولین عنصر بصری است که مخاطب از شما میبیند.
- برند: چگونگی درک و دریافت مردم از شرکت شما.
- برندینگ: فعالیتهایی که برای ایجاد یک تصویر خاص از شرکت خود و شناساندن آن انجام میدهید.
- هویت بصری: نوعی تصویر تجاری که از تجمیع عناصر ملموس ایجاد میشود.
لوگو چیست؟
اولین موردی که در تفاوت لوگو، برند و هویت بصری بررسی میکنیم، لوگو است. لوگو یک نمایش بصری از برندینگ بوده و نماد گرافیکی متمایزی از برند شما را ارائه میدهد. لوگو هویت گرافیکی شما در دنیای تجارت خواهد بود؛ پس بهتر است که برای طراحی آن وقت و دقت زیادی صرف کنید. با این کار، شما یک حضور بصری حرفهای خواهید داشت. هدف از ایجاد یک لوگو خوب شناسایی کسب و کارها به روشی است که در ذهن مخاطب ماندگار و قابل شناسایی باشد.
دلایل اهمیت و کارکرد لوگو چیست؟
برند مجموعه اقداماتی است که برای داشتن نام تجاری و استراتژی شرکت شما انجام میگیرد. و هویت بصری، عبارتهای ملموس برند شما (لوگو، تایپوگرافی، رنگها و …) است. لوگو، برای تجارت اهمیت دارد؛ زیرا دارای مالکیت، کیفیت و ارزش است. لوگو در تمام محصولات شما، کارت ویزیت، وب سایت، رسانههای اجتماعی و مهمتر از همه در ذهن مشتریان شما نقش میبندد!
بهتر است همین ابتدای کار این مطلب روشن شود که لوگو و وب سایت، برند شما نیستند! برند شما تجربه و برداشت مردم از شرکت شما است.
لوگو یکی از اولین تعاملات مردم با شرکت شما است و این فرصت مهمی است که بتوانید بهترین برداشت را در ذهن مخاطب به یادگار بگذارید و به مشتریان نشان دهید خدمات با کیفیتی ارائه داده و به صورت بصری هدف خود را بیان میکنید.
لوگو چیست و چه چیزی را بهبود می بخشد؟
لوگو ترکیبی از متن و تصویر است که نام تجارت کوچک شما را به مردم میگوید. نمادی بصری ایجاد میکند که در واقع شالوده برند شما است.
یک لوگو خوب به یاد ماندنی است، شما را از دیگران متمایز میکند و وفاداری به برند را تقویت میکند. شاید بپرسید چطور؟ لوگو معنایی دارد که درون آن ساخته شده است؛ از آنجا که سیستم اعتقادی، ارزشهای اصلی، هدف، مأموریت و چشم انداز مشاغل شما همان چیزی است که برند شما در آن ساخته شده است؛ همان چیزی که در ذهن مردم میماند و برای یکدیگر تعریف میکنند.
بیشتر بخوانید: چرا یک لوگو خوب ندارید؟!
در تفاوت لوگو، برند و هویت بصری، چرا داشتن لوگو مهم است؟
توجه کافی به لوگو از نظر وقت و هزینه در ابتدای کار برای تمامی کسب و کارها یک چالش بزرگ است اما نباید از آن صرف نظر کنید؛ زیرا داشتن یک لوگو بخشی جدایی ناپذیر در موفقیت برند شما است. یک لوگو خوب اعتماد مردم را به خود جلب میکند.
لوگو به مشتریان میگوید شما چه کسانی هستید، چه کاری انجام میدهید. در واقع لوگو با افرادی که هیچ دانش و تجربه قبلی در ارتباط با کار شما ندارند، ارتباط برقرار میکند و به آنها میگوید که شما کارهای بزرگی انجام میدهید. یک لوگو قوی طراحی کنید تا در معرض دید مشتریان قرار گیرد. لوگو توجه را به خود جلب میکند و به همین علت تبدیل به بنیان هویت برند شما میشود. لوگو در ذهن افراد میماند و شما را از رقبا جدا میکند، وفاداری به نام تجاری را تقویت میکند و…
چرا یک لوگو حائز اهمیت است؟
جلب توجه ویژه مخاطب
دامنه توجه این روزها کوتاه است خصوصاً مصرف کنندگان. با توجه به شرایط موجود، شرکتها حدود 2 ثانیه وقت دارند تا مشتریان را متقاعد کنند که محصولاتشان قابل تأمل است. یک لوگو میتواند ارزشهای اصلی یک شرکت را به روشی جالب منتقل کند. این جلب توجه سریع، باعث میشود مخاطبان راجع به کار شما فکر کنند. اگر یک لوگو قوی برای شرکت خود داشته باشید، میتوانید شانس بیشتری برای موفقیت کسب کنید.
لوگو برداشت قوی و مستحکم ایجاد میکند
لوگو اولین معرفی شرکت به مصرف کنندگان است. اگر به خوبی طراحی شده باشد، میتواند علاقه مردم را به خود جلب کند و آنها را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت دعوت کند. این شانس مهمی است که نباید از دست برود.
لوگو بنیاد هویت برند شما است
برندینگ زمانی موفق میشود که بر احساس مشتریان تاثیر بگذارد. گرچه درست است که طراحی لوگو تنها بخشی از برندینگ یک شرکت است، اما به عنوان پایه و اساس کل روایتی است که برند بر اساس آن ساخته شده است. هدف و نوع کسب و کار شما جزئیات کار را تعیین میکند و لوگو شما زمینه را برای این داستان فراهم میکند.
بعدها این عناصر لوگو، به کلیه ملزومات اداری شما یعنی سربرگها، کارت ویزیت، صفحات مجازی و رسانهها راه مییابند به نام شما ترجمه میشوند و یک هویت برند و قابل فروش ایجاد میکنند.
در ذهن حک میشود
لوگو مانند پلی است که مخاطبان را به سوی شرکت و کسب و کار شما هدایت میکند! لوگوها یک نقطه شناسایی هستند. آنها نمادی هستند که مشتریان برای شناسایی برند شما استفاده میکنند. در حالت ایدهآل، شما میخواهید افراد بلافاصله منظره لوگو شما را با حافظه کاری که شرکت شما انجام میدهد مرتبط کنند و مهمتر از همه، نوع احساس آنها به کسب و کار شما است. ی
کی از مواردی که حتما باید در طراحی لوگو لحاظ شود، زیبایی بصری است که باعث ایجاد تداعیهایی مثبت در مورد برند شما میشود که ممکن است نام شرکت شما به تنهایی نباشد، اگر صادقانه به قضیه نگاه کنیم، برخی از مخاطبان احتمالاً نام کسب و کار شما را فراموش میکنند (این را شخصی نگیرید، این طبیعت انسانی است)، اما آنها بلافاصله لوگو شما را با خاطرات خود از نام تجاری شما مرتبط میکنند.
لوگو شما را از سایر رقبا متمایز میکند
برای انتخاب لوگو باید جسارت داشته باشید و طرحی را انتخاب کنید که شما را از دیگران متمایز کند، زیرا این علامت بصری به مشتریان میگوید که چرا تجارت شما منحصر به فرد است. به عنوان مثال شاید برندهای ورزشی زیادی در شهر شما وجود داشته باشد، اما تنها یک فروشگاه است که به پایداری متعهد بوده و لوگو سبز و خاکی آنها این پیام را به افراد منتقل میکند.
یک آرم مناسب میتواند از پس زمینه شرکت (حرفهای، آرام، سرگرم کننده) تا ماموریت آنها (سرگرمی، کارایی و نوآوری) را به مخاطبان معرفی کند.
وظیفه لوگو انتقال ارزشهای شماست و همچنین به مصرف کنندگان نشان میدهد که چرا مانند رقبای خود نبوده و بهتر هستید.
تضمین وفاداری مشتریان
با رشد برند شما، لوگو برای طیف وسیعی از مصرف کنندگان بیشتر آشنا میشود و این آشنایی این تصور را ایجاد میکند که شما قابل اعتماد هستید. به این فکر کنید: برای خرید کفش به فروشگاه میروید و ناگهان کفش آدیداس را میبینید، احتمالا خیلی سریع برای اقدام میکنید زیرا مطمئن هستید محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردارند و شما با خرید از این برند پول خود را بیهوده خرج نکردهاید. در اینجا شما به لوگو اعتماد کردید و دنباله این اعتماد، وفاداری است.
بیشتر بخوانید: اشتباهات طراحی لوگو
چگونه یک لوگو خوب داشته باشید؟
لوگو باید آسان تفسیر شود تا به سرعت با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و مورد توجه آنها واقع شود. ساده نگه داشتن لوگو در تفاوت لوگو، برند و هویت بصری، بسیار مهم است تا در چندین سیستم عامل و رسانههای مختلف کارایی داشته و موثر واقع شود.
در یک کلام: لوگو باید خیلی سریع شما و آنچه که انجام میدهید را معرفی کند.
برای داشتن یک لوگو خوب و حرفهای فقط به سه چیز نیاز دارید: تایپوگرافی، رنگهای ساده و یک عنصر بصری قوی. تایپوگرافی به اندازه استفاده از رنگ، تصاویر یا گرافیک در ایجاد لوگو و برند مهم است. از تایپوگرافی برای برقراری ارتباط استفاده میشود. شما باید تایپوگرافی را انتخاب کنید که نشان دهنده آنچه شرکت شما انجام میدهد باشد؛ صنعتی، سنتی، مدرن و…
تایپوگرافی باید در عین زیبایی، کاربردی نیز باشد. انتخاب تایپوگرافی شما مهم است زیرا بر تجربه کاربر تأثیر میگذارد.
مطمئن شوید که نام شرکت شما واضح و خوانا است. نحوه استفاده از لوگو خود را در نظر بگیرید: لوگو شما میتواند روی صفحه نمایش، کارت ویزیت، سربرگ، تابلو و بسته بندی ظاهر شود؛ باید از دور و از نزدیک خوانا باشد. و اگر لوگو شما دارای یک عنصر گرافیکی است، اطمینان حاصل کنید که تایپوگرافی شما با نماد در تضاد نیست.
رنگها را عاقلانه انتخاب کنید
رنگ لوگو شما نحوه درک آن را تعیین میکند و به مشتریان شما برای خرید جهت میدهد. رنگها بر احساسات افراد تاثیر میگذارند و باعث میشوند مشتریان راحتتر شما را از رقبا تمیز دهند.
رنگهای مناسب صنعت و بازار به هدف شما بستگی دارد. حتما متوجه شدهاید که مشاغل مختلف با توجه به هدف شغلی خود از رنگهای مشخصی برای لوگو استفاده میکنند. مثلا مشاغلی که نیاز به جلب اعتماد دارند بیشتر از رنگهای ملایم استفاده میکنند یا برای لوگو وسایل بازی کودکان به جای رنگ سیاه، از رنگهای شاد استفاده میکنند. رنگ لوگو باید شاخص و متمایز از رقبا باشد.
قدرتمندترین برندها یک پالت رنگی ساده و کمتر از سه رنگ اصلی را انتخاب میکنند. آنها همچنین از رنگهای ثابت به جای شیبهای رنگی استفاده میکنند. (در حین چاپ رنگها تغییر میکنند.)
از یک عنصر نمادین ساده استفاده کنید
حدود 72٪ از بهترین برندها، نامها یا کلمات اختصاری هستند. این نامها با استفاده از تایپوگرافی، تصویری در ذهن فرد ایجاد میکنند. علائم بصری باعث میشوند لوگو انعطاف بیشتری داشته باشد. لوگو باید بسیار ساده باشد تا در کمترین زمان ممکن در ذهن مخاطب نقش ببندد. برای نمونه میتوانید لوگوهای معروفی چون لوگوهای ورزشی و لوگو شبکههای اجتماعی را مشاهده نمایید.
بیشتر بخوانید: چرا لوگوهای خوب نابود میشوند؟!
در تفاوت لوگو، برند و هویت بصری، برند چیست؟
در این بخش ما با دو اصطلاح مواجه هستیم:
- برند: مردم چگونه شرکت شما را میشناسند
- برندینگ: تمامی فعالیتهایی که برای ایجاد آگاهی و شناخت بیشتر پیرامون برند انجام میشود.
برند مجموعهای از برداشتها، ایدهها و احساسات متمایز است که مردم در مورد شرکت شما دارند و آن را از سایر موضوعات جدا میکند. بهطور خلاصه، شما نمیتوانید به عنوان کارآفرین یا کارفرما راجع به برند با مشتریان صحبت کنید، بلکه مشتریان باید راجعبه آن با یکدیگر صحبت کنند.
به عنوان مثال به فروشگاههای ورزشی که برندهای زیادی در آنجا وجود دارد توجه کنید؛ در این بین تنها چندتا از این برندها هستند که اکثر مردم به آنها فکر میکنند. کیفیت، قیمت مناسب، مشتری مداری، بسته بندی درست و ایمن و… مواردی است که باعث میشود بعضی از برندها اولین انتخاب مردم برای خرید باشند.
برندینگ چیست؟
تمام مراحلی که برای ایجاد آگاهی و شهرت پیرامون شرکت خود و محصول یا خدمات آن پشت سر میگذارید، در حوزه برندینگ قرار میگیرند. برای شاخص بودن معتبر باشید و واقعاً هسته اصلی دلیل کسب و کار خود را جستجو کنید.
برندینگ را میتوان به عنوان یک تجربه تعریف کرد. تجربه ارزشها، خدمات، چشم انداز، مأموریتها و… این روش تعامل شما با مشتریان است؛ نوعی ارتباط روانی بین شما و مشتریان. برندینگ شخصیت و سبک تجارت شماست، همان چیزی که مشتری هنگام استفاده از محصول شما تجربه میکند. همین موضوع است که به شما و کسب و کارتان هویت میبخشد و باعث میشود شما از سایر رقبا متفاوت باشید.
شما باید بدانید که چگونه، چه چیزی را، کجا، چه زمانی و با چه کسی میخواهید اشتراک گذاری کنید و پیامها و ارزشهای نام تجاری خود را نشان دهید چون برندها در ذهن مردم ساخته میشوند نه در کارخانهها.
تا اینجا با تفاوت لوگو، برند و هویت بصری و اهمیت و کارکرد هریک از اینها آشنا شدیم. اما این موارد برای شاخص شدن کافی نیستند. تمام اینها بدون هویت بصری هیچ است.
بیشتر بخوانید: برند چیست؟
چرا هویت بصری مهم است؟
در ادامه صحبت هایمان در تفاوت لوگو، برند و هویت بصری باید بگوییم که یک شرکت ابتدا باید هویت خود را توسعه دهد.هر شرکتی داستانی برای گفتن دارد. که باید روایت کننده مسیر ایجاد، مدیریت و فعالیت باشد و به مخاطب نشان دهد که همه اینها به یک دلیل انجام شده است و آن «گفتن یک داستان و معرفی خود» است.
برای طراحی هویت بصری اولین قدم هویت فرهنگی است که فرهنگ سازمانی نیز نامیده میشود. این موقعیت، عملکرد و استراتژیهای سازمان را کنترل میکند و بر تصمیمات تأثیر میگذارد. مرحله دوم هویت بصری است که عمق بیشتری میبخشد و چیزی را به مردم میدهد تا شرکت را به خاطر بسپارند.
هویت بصری چیست؟
برای عملکرد صحیح، یک شرکت باید هویت خود را بر اساس یک طراحی منحصر به فرد و گرافیک کاملاً مشخص توسعه دهد. همه این مولفهها «هویت بصری» را تشکیل میدهند. متشکل از نام، لوگو، قلم، رنگ و سبک امضا. هویت بصری اساساً داستان یک شرکت و ارزشهایی است که میخواهد منتقل کند. این برای یک برند ضروری است که خود را از طریق رسانههای چاپی و رسانههای آنلاین مطرح کند و یکی از ارکان اساسی استراتژی ارتباطی یک سازمان است.
البته عنصر اصلی هویت بصری، لوگو است. لوگو اجازه میدهد تا یک سازمان نه تنها شناخته شود، بلکه به خاطر سپرده شود. بخشی جدایی ناپذیر از هویت بصری، این فرصت را به شما میدهد تا خود را از رقبا متمایز کنید. برای یکنواخت ماندن در ارتباطات، رعایت استانداردهای گرافیکی ضروری است. استانداردهای گرافیکی موثر برای شرکتی که مایل به حفظ ثبات در هویت گرافیکی خود است بسیار مهم است.
مزایای یک هویت بصری قوی
امروزه، اعتبار یک شرکت فقط در گرو محصولات یا خدماتی که ارائه میکند، نیست؛ بلکه تصویری که منتقل میکند نیز معیار موفقیت آن است. قبل از شروع ایجاد یک هویت بصری، شما باید اهداف استراتژیک تجارت خود را صریح و دقیق مشخص کنید: از کدام رسانه استفاده کنم؟ چرا داشتن هویت بصری اینقدر مهم است؟ یک هویت بصری باید سه عملکرد اساسی را برآورده کند:
- ساده، شفاف و قابل تشخیص باشد
- به شما و تجارتتان شخصیت ببخشد
- شما را از رقبا متمایز کند
اگر هویت بصری خود را به درستی توسعه دهید، مزایای بسیاری دریافت میکنید از جمله:
- آگاهی: هرچه هویت شما بیشتر رشد کند، بیشتر قابل شناسایی است، در واقع آگاهی افراد از تجارت شما افزایش مییابد.
- موقعیت: نمادها، ارزشها، فرهنگ، پروژهها. همه اینها به تشویق و تقویت هرگونه پیشرفت در تجارت شما کمک میکند.
- اوراق قرضه: از دید مشتری، هویت قوی باعث ایجاد تعلق و قابلیت اطمینان میشود.
- قدرت ماندن: کنترل هویت بصری به شما این امکان را میدهد که سریع و موثر به تغییرات پاسخ دهید، بنابراین از ماندگاری سازمان و شرکت خود اطمینان حاصل کنید.
- پس انداز: یک هویت بصری اولیه که خوب طراحی شده است، باعث صرفه جویی در هزینههای زیادی میشود، هویت شما کاملاً ثابت و محکم است.
اهمیت هویت بصری برای ساخت یک برند قوی
شناخته شدن نام تجاری شما مهم است؛ اما مهمتر از همه، قابل تشخیص بودن از رقبا میباشد. این زمانی ضروری است که افرادی منتظر کپی برداری و تولید محصول مشابه شما هستند. برای اینکه یک شخص خرید کند، معمولاً لازم است ابتدا با نام تجاری شما آشنا شوند، نه فقط برای دیدن آنچه که شما ارائه میدهید بلکه برای مطالعه سیاستهای شما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزشهای شرکت شما. همه مزایا را میتوان از طریق ساختاری حیله گرانه از هویت بصری به دست آورد. در اینجا چند نکته در مورد این موضوع آورده شده است.
آگاهی از برند و شناخت برند
اولین چیزی که باید درباره برند خود بدانید این واقعیت است که با شنیدن اطلاعات و نام شرکت شما، تصویری در ذهن مردم ایجاد میشود. درست است، یک تصویر. این به تنهایی برای شهادت در مورد اهمیت هویت بصری هنگام ساخت یک برند قدرتمند کافی است. یک لحظه به مک دونالد فکر کنید و اینکه اولین چیزهایی که به ذهن شما خطور میکند چیست. لوگو، منو و لباس فرم. هیچ یک از این صفات کلامی نیستند زیرا شما فقط تصور میکنید و راجعبه ویژگیهای رستوران، پرسنل و… فکر میکنید.
به عبارت دیگر، هویت بصری برند شما مهمترین عنصر آگاهی بخش از برند و شناخت برند شماست که باید به عنوان دو موضوع جداگانه در مورد آن بحث کنیم. تشخیص برند به این معنی است که افراد به راحتی قادر به شناسایی نام شرکت و لوگو شما هستند.
با شناخته شدن برند، شانس خود را برای ایجاد تعامل موفق با مخاطبان افزایش میدهید.
مخاطبان خود را بشناسید
ممکن است برخی از کارآفرینان فکر کنند که فقط برای خودشان کار میکنند یا در حال ساخت نوعی میراث ماندگار هستند؛ اما واقعیت این است که داستان تجارت شما داستانی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شما است. شما باید بدانید که مشتریان همیشه در الویت هستند برای این منظور، شما باید مخاطبان خود را بررسی کنید. چندین روش وجود دارد که ممکن است مفید باشد.
یکی از این روشها استفاده از نظر سنجیهای آنلاین است. همچنین برای بهدست آوردن اطلاعات بیشتر میتوانید شبکههای اجتماعی را بررسی کنید.
حس تداوم
با گذشت سالها، برند شما تکامل، رشد و گسترش خواهد یافت. و ممکن است شما نیاز داشته باشید که تغییراتی ایجاد کنید مثلا لوگو یا شعار خود را تغییر دهید. وقتی این اتفاق افتاد، شما باید راهی برای حفظ حداقل احساس تداوم پیدا کنید. برای آگاهی از آنچه در مورد آن صحبت میکنیم، پیشنهاد میکنیم نگاهی به سیر تکامل لوگو برخی از بزرگترین برندهای جهان بیندازید.
کنار گذاشتن طرح قدیمی باعث میشود که شما فقط از صفر شروع نکنید، بلکه بسیار بدتر است. میبینید که برخی از وفادارترین مشتریان شما از نظر عاطفی به برند شرکت شما وابسته هستند (از نظر اینکه چگونه به آنها احساس تعلق میدهد) و ممکن است واقعاً از این تغییر ناراحت شوند. هویت بصری راهی برای رهایی از این معضل است و به شما کمک میکند تا در عین حفظ ساختارها بتوانید تغییرات مورد نظر خو را اعمال کنید.
ملموس باشید و به جزئیات دقت کنید
کلمات مانند باد هستند، به همین دلیل مخاطبان شما انتظار دارند چیزی کمی ملموستر باشد. قطعا میدانید که لوگو، محصولات و لباس فرم میتوانند نماد هویت بصری برند شما باشند. دلیل این امر این است که حضور برند شما در قالبهای مختلف گویای قابلیت اطمینان آن است.
همه میتوانند یک وب سایت درست کنند و حتی تعداد محدودی محصول تولید کنند. همه این محصولات، وقتی با هم ترکیب میشوند، در مورد جدی بودن و قانونی بودن برند خود گواهی میدهند. این بدان معنی است که شما باید الگوی ایدهآلی را پیدا کنید که در کارت ویزیت، بنر، بسته محصول، لباس فرم و موارد دیگر نمود خوبی داشته باشد و در همه اینها قابل استفاده باشد. به این ترتیب شما به یک هویت بصری منسجم دست مییابید.
تفاوت بین برندینگ و هویت بصری
برندینگ نامحسوس است
چیزی است که مردم وقتی به تجارت شما فکر میکنند میبینند یا در ذهن دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، برندینگ یک تجربه است. چیزی است که مردم با برند شما همراه میکنند. اولین چیزی که به ذهن میرسد.
هویت برند ملموس است، مانند صورت و چهره برند است
این نمایش بصری یک کسب و کار است. هویت بصری برند همان چیزی است که میتوانید ببینید. این امر باعث شناخت یک برند میشود، و این باعث تفاوت آن با سایر برندها است. تمام جنبههای بصری یک برند تجاری میتواند به عنوان هویت بصری برند شناخته شود. برخی دیگر از افراد آن را هویت سازمانی مینامند.
بیشتر بخوانید: تجربه برند چیست؟ خلق تجربه برند را چقدر جدی بگیریم؟
برندینگ و هویت بصری چگونه با هم کار میکنند؟
هنگامی که شما ماموریتها، ارزشها، اهداف، مخاطبان هدف یا کلمات کلیدی یک برند را تعریف میکنید، در حال ایجاد پایه و اساس برندینگ هستید.
هویت بصری چهره مشهود همان برند است.
به همین دلیل شما باید مطمئن باشید که چهره برند شما نمایانگر همه چیز، به روشی بسیار متمایز، به یاد ماندنی و حرفهای است. هویت بصری مجموعه ویژگیهایی است که ارزشها و رسالت تجارت شما را مشخص میکند. لوگو شرکت، طراحی محصول و اخلاق مربوط به تجارت شما. همه بخشی از برند شما هستند. هدف از استفاده از همه این عناصر بصری و فیزیکی ایجاد یک تأثیر مثبت بر مشتری شما است. هویت بصری همچنین:
- احساسی بینظیر به محصولات شما میبخشد.
- به مشتریان خود نشان میدهد شما کی هستید و چگونه مشکلات را حل میکنید.
- مواردی را که میخواهید مشتریان شما هنگام استفاده از محصولات شما احساس کنند، انتقال میدهد.
پس از شروع کار و شکل گیری هویت بصری شما، باید آنچه را که با دقت ایجاد کردهاید حفظ کنید. برای این منظور، شما باید از یک ابزار ارتباطی جدید، قدرتمند و فوق العاده با ارزش استفاده کنید: رسانههای اجتماعی. بسیاری از شرکتها علاوه بر استراتژیهای معمول ارتباطی خود، برای ارائه خدمات خود، ارتقا شهرت و یا ایجاد جامعهای از مشتریان موجود شبکههای اجتماعی را انتخاب میکنند.
فیس بوک ، توییتر ، + Google و سایر شبکههای اجتماعی یک روش عالی برای انتقال ارزشهای شما هستند، بنابراین فراموش نکنید که هویت بصری خود را روی این موارد تحکیم کنید.
کلام آخر برای تفاوت لوگو، برند و هویت بصری
تا اینجا متوجه شدید که برای داشتن کسب و کار موفق و شناخته شده در بین مشتریان علاوه بر تلاش مستمر به موارد دیگری همچون لوگو، برند و هویت بصری نیاز دارید که علاوهبر متمایز شدن از رقبا، مخاطبان خاص خود را بیابید و محبوب آنها شوید.
همچنین ویژگیها و تفاوت هریک از این فاکتورها را بررسی کردیم و دانستیم که لوگو ترکیبی از متن و تصویر است، اولین علامتی که مخاطب از شما میبیند، نمایشی بصری از برندینگ است و… هدف از ایجاد یک لوگو شناسایی و ماندگاری شما است زیرا لوگو دارای مالکیت، کیفیت و ارزش است. در تمام محصولات شما، کارت ویزیت، وب سایت، رسانههای اجتماعی استفاده میشود و تداعی کننده برند شماست.
برند مجموعهای از برداشتها، ایدهها و احساسات متمایز است که مشتریان درمورد تجارت شما از خود بروز میدهند. برند چیزی نیست که ما به مصرف کننده توضیح دهیم، بلکه چیزی است که مصرف کنندگان به یکدیگر میگویند. تمام مراحلی که برای ایجاد آگاهی و شهرت پیرامون شرکت خود و محصول یا خدمات آن بر میدارید، در حوزه برندینگ قرار میگیرند.
برندینگ شخصیت و سبک تجارت شماست، همان چیزی است که مشتری هنگام استفاده از محصول شما میبیند و احساس میکند. این چیزی است که به کسب و کار شما شکل میدهد و باعث میشود شما از سایر رقبا متفاوت باشید. در نتیجه برند و لوگو باهم متفاوت هستند و درست نیست که آنها را یکی بدانیم. لوگو علامت تجاری است و برند نام تجاری!
هویت بصری /طراحی برند همان چیزی است که میتوانید از یک شرکت ببینید. پس از دیدن تصاویر آنها؛ این شامل رنگها، قلمها، لوگوها، لوگوهای جایگزین، عناصر گرافیکی و عکسها است. برند با هویت بصری برند سازگار است و گاهی اوقات تشخیص این دو سخت است.
بیشتر بخوانید: توسعه برند چیست؟
نتیجه گیری
لوگو، برند و هویت بصری یک شرکت، مجموعه و یا کمپانی، در کنارهم به کل آن مجموعه معنا می بخشند. گاهی حتی برند و برندینگ به تنهایی میتوانند انقدر قوی ظاهر شوند، که مخاطب بدون دیدن لوگو، برند مربوطه را تشخیص دهد. هویت بصری معنایی فراتر از لوگو دارد. لوگو یکی از اجزا و عناصر هویت بصری است.
حتی اگر در بسیاری از موارد برندینگ، هویت بصری و تجاری یکسان تلقی شود اما در واقعیت، اینطور نیست. آنچه درست است این است که اگر شما یک تجارت مستحکم میخواهید، باید تمامی المان ها را در کنارهم داشته باشید. گاهی برخی به داشتن لوگو کفایت می کنند. داشتن یک لوگو خوب تنها یکی از بخش های مهم رشد و شکوفایی شرکت ها به حساب می آید. شما باید برند خود را رشد دهید و از هویت بصری مستحکم و قوی برخوردار شوید، و دقت کنید که تنها طراحی لوگو برای شما کافی نیست.
لوگو به متن و تصویر، اولین عنصر بصری است که مخاطب از شما میبیند. برند به چگونگی درک و دریافت مردم از شرکت شما می گویند و برندینگ فعالیتهایی که برای ایجاد یک تصویر خاص از شرکت خود و شناساندن آن انجام میدهید. هویت بصری نوعی تصویر تجاری که از تجمیع عناصر ملموس ایجاد میشود.
لوگو توجه مخاطب را به شکل ویژه جلب می کند. برداشت قوی و محکم ایجاد می کند. لوگو بنیاد هویت برند شماست. یک لوگو به راحتی در ذهن حک می شود و شمارا از سایر رقبا متمایز می کند. لوگو وفاداری مشتریان را تضمین می کند.
برندینگ نامحسوس است، اما هویت بصری در واقع چهره ی یک برند را نشان می دهد.