بسته‌بندی شربت ویتامینه

بسته‌بندی شربت ویتامینه افزایش قد

دارو خوردن یکی از چالش‌های اصلی والدین با کودکان است. داروها اغلب به جهت طعم تلخشان حس خوبی به کودک منتقل نمی‌کنند، درک حس کودکان در چشیدن تلخی و هم‌چنین توجه به جزئیات بااهمیت داروخوردن مثل تاثیر آن در سلامت کودک و حس بهتر او، المان‌هایی است که می‌تواند کودک را برای خوردن دارو راضی کند. در پروژه‌ی این هفته روزرنگ، سیدسجاد ایزدی، چالش‌ها و مراحل طراحی بسته‌بندی شربت ویتامینه افزایش قد کیدوتنس، که مخاطب اصلی آن کودکان هستند، را بازگو کرده‌است.

اهمیت شناخت مخاطب در طراحی بسته‌بندی

بسته‌بندی یک محصول به این جهت که ویترین نهایی کار تولید‌کننده و اولین مواجهه مخاطب با محصول است، اهمیت بالایی در مراحل آماده‌سازی و ارائه‌ی محصول به بازار دارد. در بسته‌بندی، شناخت دقیق مخاطب می‌تواند راهنما و کمک فوق‌العاده‌ای برای طراح باشد.

«همیشه سخت‌ترین مرحله طراحی بسته‌بندی آنجایی است که ما باید شناخت صحیحی از مخاطب و نیازهای او پیدا کنیم و راهکاری درست ارائه دهیم. راهکاری که بتواند به نیاز او پاسخ صحیح دهد. چالش اصلی کاربران در مورد این محصول خاص « شربت ویتامینه » این است که کودکان برای خوردن داروها و مکمل‌های ویتامینه به شدت مقاومت می‌کنند. این مقاومت می‌تواند به‌دلیل خاطراتی باشد که خوردن داروهای تلخ از خود به‌جای گذاشته‌اند. گاهی نیز گرافیک نادرست محصول نتوانسته ارتباط سازنده‌ای با کودکان برقرار کند. از آنجا که والدین زیادی به صورت روزانه با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند ما مجبور به ارائه راهکاری متناسب با درک کودک برای این محصول شدیم.»

ایده پردازی و اجرای بسته‌بندی شربت ویتامینه کیدوتنس

«در طراحی بسته‌بندی این محصول بیشتر به این موضوع تاکید داشتیم که با الهام‌گرفتن از فضای کودکانه و صمیمی، نشان دهیم نتیجه مصرف این شربت چیست و چه فوایدی برای کودک به همراه خواهد داشت. با کمک تصویرگری خانم آوا حقیقی، به کودک نشان دادیم که چگونه او می‌تواند بعداز خوردن این شربت کارهایی که پیش از این قادر به انجامش نبوده را به راحتی انجام دهد.»

«اولین مواجهه کودک با بسته‌بندی شربت ویتامینه کیدوتنس تصویر کودک کوتاه‌قدی است که می‌خواهد توپش را از بالای درخت به پایین بیاورد و بازی کند اما قد کوتاه او را محدود کرده و او ناراحت و غمگین است. زمانی که درب جعبه به صورت کشویی و به سمت بالا باز می‌شود، یعنی همزمان با شروع مصرف شربت، کم‌کم قد کودک روی جعبه بلند و بلندتر می‌شود و در صورت کودک احساس خوشحالی دیده می‌شود و در نهایت وقتی شیشه شربت بیرون آمد، کودک آنقدر قدش بلند شده که تنها پاهایش در برچسب روی شیشه شربت جاشده است. برای آنکه کودک بتواند ارتباط بهتری با محصول برقرار کند، درب بطری را شبیه کلاه دخترانه و پسرانه طراحی کردیم.»

ارتباط بهتر با مخاطب کودک

طراح الهام اصلی بسته‌بندی این شربت ویتامینه را مدیون تجربیات کودکی خودش می‌داند. خاطراتی مانند، اندازه‌زدن قد روی دیوار و کمک خواستن از بزرگترها برای آوردن توپ گیر‌کرده بالای شاخه‌های درخت. او تلاش کرده با درک بهتر کودکان، دنیای قابل فهم‌تری را برای آنان خلق کند.

«گاهی یک تصویر مناسب و درست حاوی پیامهایی است که شاید حتی با چندین جمله قادر به بیان آن نباشیم. مخصوصا برخی مفاهیمی که کودکان قادر به درک آن نیستند. این درحالیست که کودکان تصاویر را خیلی خوب درک و با آنها خیال‌پردازی می‌کنند، به امید روزی که همه کودکان دنیا شاد و سلامت باشند.»

سجاد چالش اصلی هر پروژه‌ را، درک مخاطب و رفع نیازش در عین توجه به محدودیت‌های تولید می‌داند:

«اینکه بتوان اثری خلق کرد که هم بتواند به درستی به نیاز مخاطب و محصول پاسخ دهد و هم ایده جدیدی داشته باشد، دشوار و درعین حال لذتبخش است. برای حل هر پروژه و یافتن پاسخ درخور و مناسب باید بتوان قبل از هر چیز مخاطب را به درستی درک کرد.»

پروژه بسته‌بندی شربت ویتامینه افزایش قد کیدوتنس موفق به کسب مقام اول در محصولات موجود در بازارهای بزرگ«محصولات زیبایی، سلامت، بهداشت و مراقبت شخصی» در سال ۱۴۰۰ در بینال بسته‌ها شد. این رویداد، تنها رویداد دوسالانه بسته‌بندی ایران است و سال گذشته برای اولین‌بار به صورت بین‌المللی بین ۱۷ کشور دنیا برگزار شد.

تصویرگر: آوا حقیقی
تری‌دی آرتیست: سید حسین ایزدی

بسته‌بندی شربت ویتامینه کیدوتنس

بسته‌بندی شربت ویتامینه پسرانه بسته‌بندی شربت ویتامینه افزایش قد کیدوتنس بسته‌بندی شربت ویتامینه دخترانه