احتمالا شما هم مانند من هر وقت این تیتر را میخوانید دچار تناقض میشوید. با خودتان میگویید اگر استراتژی برندسازی جلب نظر دیگران است به چه کار هنرمندی می آید که به قدر کافی در جامعه دیده شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید به دو پرسش خوب فکر کنیم. اول اینکه آیا هدف برند سازی تنها جلب نظر ابتدایی و ظاهری مخاطب است؟ این مطلب از روزرنگ را به برند شخصی برای هنرمندان اختصاص دادهایم در ادامه با ما همراه باشید.
و سوال دوم آنکه آیا هنرمندان برای رشد فقط و فقط به دیده شدن احتیاج دارند؟ احتمالا با خواندن این تیتر فکر میکنید مفهوم دچار تناقض است؛ اما کمی که با ما همراه شوید در می یابید اگر هم تناقض باشد، برای ماندگاری و اثر گذاری بیشتر هنرمند ضروری است.
برند شخصی برای هنرمندان؛ یک تناقض ضروری!
کمی که دقت کنید متوجه میشوید، دیده شدن و جلب توجه مخاطبان سطحی ترین کاری است که برند سازی برای شخص رقم میزند. در واقع برندینگ لایه های زیرین بسیاری دارد. لایههایی که به واسطه برند سازی موثر در ذهن مخاطب تثبیت میشود.
در این مقاله قرار است از این تناقض لازم حرف بزنیم. از مفهوم برند سازی شخصی برای هنرمندان و همچنین ویژگی های ساخت برند شخصی موفق که آینده حرفه ای هنرمندان را تضمین کند. در ادامه نیز به یک اشتباهی رایج در زمینه ساخت برند شخصی هنرمند اشاره میکنیم.
برند سازی شخصی برای هنرمند یعنی چه؟
برای پاسخ دقیق به این سوال باید چند مسئله را بررسی کنیم. مثلا ابتدا باید سراغ مفهوم برند شخصی برویم و سپس بگوییم برند شخصی برای هنرمند چیست و چه فوایدی دارد.
در مقاله ی پرسنال برندینگ گفتیم که برندسازی شخصی یک فرایند استراتژیک و آگاهانه است که هدف آن، نظارت و کنترل تصویری است که دیگران ازشما دارند. این تعریف کوتاه ترین و دقیق ترین مفهوم پرسنال برندینگ را به شما منتقل میکند.
حال میرسیم به قدم بعدی که همان برندسازی شخصی برای هنرمندان است. اینجا کافیست برای پیدا کردن مفهوم به جای اشخاص ناشناس و مدیران و غیره هنرمندان را قرار دهیم. آنوقت به این صورت میشود که برند سازی شخصی برای هنرمندان در واقع یعنی طی کردن فرآیندی آگاهانه توسط هنرمندان برای ایجاد تصویری مطلوب مقابل مخاطبانشان. البته به این موضوع توجه کنید که تصویر مطلوب هر هنرمند باهم متفاوت است.
این به این معنا نیست که اشخاص الزاما با توجه به ژانر هنری که در آن مشغولند، برای خود برند شخصی بسازند. مثلا لازم نیست کسی که بازیگر فیلم های کمدی در سینما است همواره در فضاهای مجازی اش خود را فردی نشان دهد که همیشه خندان است و در حال خنداندن دیگران. ممکن است هدف برند سازی این بازیگر طور دیگری تعریف شده باشد. مثلا بخواهد خود را مانند همه مردم عادی نشان دهد و با آنها در مشکلات و چالش های روزمره شان همدلی کند.
بیشتر بخوانید: برندینگ داخلی چیست؟
فراموش نکنید چیزی که در همه هنرمندان و یا صاحبان برند مشترک است تلاش برای محبوبیت است. یعنی همه هنرمندان تلاش میکنند میان قشر خاصی که مدنظرشان است محبوب به نظر برسند. محبوبیت از آن جهت است که آینده کاری خود را تضمین کنند و تا آخرین روز فعالیت هنری دلشان خوش باشد به کسانی که بی برو برگرد بیننده و شنونده و طرفدار ایشان هستند.
این افراد همواره هوادار باقی میمانند حتی اگر زمانی فعالیت هنری آرتیست محبوبشان کمرنگ شود. عدهای هنرمندان را به دلیل سبک زندگی و افکار و بینش خاصشان میخواهند و همواره به ایشان وفادارند.
در واقع در فرایند برند سازی شخصی هنرمندان تلاش میکنند ذهن و قلب مخاطبانشان را به نفع خود تسخیر کند.
این محبوبیت که برای داشتنش تلاش میکنند، فواید بسیاری برایشان به دنبال دارد اما پیش از آن باید بگوییم هنرمندان برای داشتن برند شخصی باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند.
البته در کنار این اقدامات فردی مراجعه به یک مشاور برند میتواند به منزله تضمین موفقیت آنها در جذب و وفاداری مخاطبان باشد. یک مشاور خوب و درجه یک میتواند به هنرمند بگوید که در مکان های مختلف چگونه ظاهر شود چه بگوید و چه چیز نگوید؟ کجا برود و در چه محافلی حضور نداشته باشد؟ چه بگوید چرا بگوید و چگونه بگوید؟ از چه رویدادها و فعالیت هایی حمایت کنند و از چه رویداد هایی دوری کنند؟ و سوالاتی از این دست که پاسخ هایشان با توجه به جامعه هدف و استراتژی برند هر هنرمند متفاوت است.
این نکته را در نظر داشته باشید که تحمل این محدودیت ها برای هنرمندان سخت است اما در نهایت سبک زندگی ثابت و حساب شده به آنها این نوید را میدهد که همواره در اذهان باقی بمانند و ماندگار شوند.
بیشتر بخوانید: جایگاه برند چیست؟
برند شخصی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
مراحل برند سازی هنرمندان همان است که در پرسنال برندینگ به آن اشاره کردیم. یک هنرمند باید همه اقداماتی که شخص برای برند شدن استفاده میکند به کار گیرد. من اینجا به تکرار مراحل شکل گیری برندینگ شخصی اشاره نمیکنم اما به شما توصیه میکنم آنها را در مقاله پرسنال برندینگ مطالعه کنید.
اگر مقاله برند شخصی را مطالعه کردید در ادامه نکات تازه ای را برایتان نام میبرم که رعایت و ارزش دهی به آن ها میتواند تاثیر بسزایی در ساخت برند شخصی هنرمندان داشته باشد.
- برای داشتن یک برند شخصی موفق لازم است هنرمند با خودش فکر کند و تصمیم بگیرد دوست دارد مردم درباره او چگونه فکر کنند و با چه هدفی فعالیت میکند؟
- در مرحله دوم هنرمند باید جامعه هدفش را معین کند و بداند برای چه کسانی اهدافش را ارائه میدهد. همانطور که در مقالات گذشته اشاره کردیم هیچکس نمیتواند همه اقشار جامعه را از خود راضی نگه دارد پس لازم است برای عده ای جاذبه و عده ای دیگر دافعه داشته باشد. هنرمند باید به خوبی بداند که هدف جذب چه کسانی را دارد.
- توجه کنید که قدم بعدی حرکت در راستای اهداف برند است. همه کارهایی که هنرمند انجام می¬دهد و هر تجربه ای که ارائه میدهد باید مطابق با ارزشهای او باشد. ناسازگاری در ارزشها به تصویر برند شما آسیب میرساند.
- هنرمند از برندینگ برای کمک به پیشرفت شغلی خود در راه سوپر استار شدن استفاده میکند. پس لازم است بداند تصمیمات اشتباهش منجر به خراب شدن تصویر برند او و در نتیجه افت عدم موفقیت در برند سازی و حرفهاش میشود.
- هنرمندان این توانایی را دارند که با ایجاد تعامل مثبت و مستمر با مخاطب خود، یک تبلیغات عالی و پر بازده را تضمین کنند. این تبلیغات میتواند برای یک عینک دودی باشد و یا فروش آلبوم و بلیط کنسرت؛
- یکی از راه های پیشرفت مستمر استفاده از قدرت مطبوعات است مثلا حضور در یک خیریه، برنامه تلویزیونی یا یک رویداد محلی.
- هنرمند باید بداند امروزه اینترنت راه دستیابی به این رشد فردی و ایجاد یک تصویر برند مناسب را همواره کرده است پس از آن به درست ترین شیوه ممکن استفاده کند.
- در عین حال که فضای مجازی میتواند در ساخت برند شخصی هنرمند مفید واقع شود، این امکان را دارد مانند یک کبریت در انبار کاه همه رشته های تافته صاحبش را پنبه کند.
- هنرمند باید برند خود را با توجه به نیازها، خواستهها و رفتارهای مخاطبان راهبری کند.
- خودتان باشید و در عین حال خلاق! توجه کنید که مخاطبان همواره منتظرند اقدام نوآورانه ای از شما ببینند.
- نکته قبل یک تبصره دارد. خلاقیت نباید شمارا از سبک خاص خودتان دور کند. خیل زیادی از مخاطبان شما به دلیل همان سبک ویژه تان دور شما را گرفته اند.
- یک چیز را بخاطر بسپارید! مردم در مورد زندگی شخصی هنرمندانی که دوست دارند کنجکاو هستند و هرگز شایعاتی که پیرامون فرد مورد اعتمادشان هست را باور نمیکنند.
- همواره عملکرد خودتان را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف خود را تحلیل کنید.
- در برند سازی موفق تولید محتوا نقش اساسی دارد. زمانی که شما یک موزیسین یا هنرمند باشید مثل این است که نیمی از راه را پیموده اید. زیرا هنر شما همان تولید محتوای شماست.
- شما میتوانید مشهور باشید بدون اینکه استعداد خارق العاده ای داشته باشید. در واقع قطعه مهم پازلی که برند شما را شکل میدهد شخصیت شماست. پس از درک این موضوع میتوانید اولین قدم را به سمت توسعه استراتژی تصویر برند به عنوان یک هنرمند بردارید.
بیشتر بخوانید: برند چیست؟
یک موزیکسین قبل از شروع برند شخصی باید به سوالات زیر فکر کند.
- ارزشها و باورهای موسیقی های من چیست؟
- چه هدفی از تولید موسیقی دارم؟
- موسیقیم را برای چه کسانی منتشر می کنم؟
- مخاطب ایدهآل من دربارهی جهان چگونه فکر میکند؟
- سلایق و ترجیحات جامعه هدفم چیست؟
- چه چیزی باعث میشود در شنوندگانم احساس ارزشمند بودن به وجود بیاید؟
- چگونه میتوانم با مخاطبینم در یک سطح عاطفی عمیق ارتباط برقرار کنم؟
- مردم من و موسیقیم را چگونه میبینند؟
این سوالات را میتوان از همه هنرمندان بپرسید.
چرا برندسازی شخصی، اخیراً به صورت گسترده مورد توجه قرار میگیرد؟
در یک کلمه میتوان گفت به دلیل ظهور بیشمار و متنوع شبکه های اجتماعی موجود در جهان. یکی از ریشه های جدی شدن برندسازی شخصی در جهان گسترش فضای مجازی بوده است. ضمن اینکه شبکه های اجتماعی رسانه هایی ارزان قیمت یا رایگان به نظر میرسند و هر کسی به این فکر میافتد که حال چون رسانه ای در اختیار دارد میتواند به برندسازی شخصی فکر کند، انبوه تعداد نفراتی که با حضور در این رسانه ها، به سمت ما هجوم میآورند، اندیشیدن به برند شخصی را جدیتر میکند.
خلاصه این مقدمهی طولانی اینکه ظهور شبکه های اجتماعی، ارزان شدن رسانه، عددی بودن و امکان مقایسه کمی موقعیت خود با دیگران در شبکه های اجتماعی، از جمله مواردی محسوب میشوند که تب برندسازی شخصی را جدیتر از گذشته کردهاند.
رایج ترین خطای برندسازی شخصی:
یک بازیگر یا کارگردان معروف سینما، در این اندیشه است که مردم او را چگونه قضاوت میکنند. همچنین یک فوتبالیست که درصدد ساخت برند شخصی است همواره از خودش میپرسد اگر یک برند لوازم ورزشی ثبت کنم موفق ترم یا در فضای مجازی ام برای کسب درامد تبلیغ انجام دهم؟
اساساً هرکسی که به صورت پیوسته روبروی مردم قرار میگیرد یا مورد توجه رسانه هاست، طبیعی است به این فکر کند که چه تصویری از او در ذهن مردم شکل میگیرد. اما نمیداند این اتفاق یک شبه محقق نمیشود. در واقع مثال همان گوساله ایست که تا گاو شود دل صاحبش را آب میکند.
دغدغه مندی ارزشمند است اما شتابزدگی و بدون فکر اقدام کردن آسیبی است که دامنه اش وسیع است. برندسازی شخصی نیازمند زمان است. زیرا هنرمند بایدآرام آرام نظر عده ی زیادی را به خود جلب کند و هر چه تعداد این طرفداران بالاتر میرود موفقیت او شتاب بیشتری میگیرد. مردم عموماً به حرفی که خود ما در مورد خودمان میزنیم چندان توجه نمیکنند؛ بلکه منتظر میمانند تا ببینند دیگران و به خصوص معتمدینشان در مورد آن شخص چه نظری دارند.
هنرمند میتواند ادعا کند بهترین آرتیست سال است اما مخاطبان زمانی چنین ادعایی را از او میپذیرند که از دوستانشان در مورد شخص بشنوند. مخلص کلام اینکه برند شخصی تاحد قابل توجهی بسته به نظر دیگران و انعکاس بازخوردهایشان در جامعه هدف دارد. آنچه که فرد میتواند در این میانه انجام دهد، شکل دادن به یک جامعهی کوچک مرجع است.
به معنای اینکه اگر من بازیگر خوبی هستم، تعدادی کارگردان وجود داشته باشند که از کار من حمایت کنند و بخشی از جامعه هم در مورد کار حرفهای من صحبت کنند. اگر پزشک یا روانشناس خوبی هستم، گروهی از مراجعه کنندگانم به من و جامعه بازخورد مثبت نشان بدهند. اگر یک نویسنده هستم، مخاطبانی داشته باشم که نخستین تیراژ من را بخوانند و به اهالی مطالعه معرفی کنند.
بیشتر بخوانید: هویت برند چیست؟
همه اینها به آن معنی است که برندسازی شخصی امری تدریجی است و نیازمند زمان است. درست مانند کاشتن یک دانه و انتظار کشیدن برای رشد آن. شاید بتوان با آب و خاک و غذا و نور بهتر، به رشد سریعتر این گیاه کمک کرد، اما نمیتوان با فشار رسانهای، یک دانه را ترغیب یا تشویق کرد که یک شبه، به یک نهال واقعی ثمربخش تبدیل شود و این نکته امر بسیار مهمی است.
برندسازی شخصی با ایجاد یک تصویر آرمانی و ایدهآل فرق دارد. برند شخصی وقتی تاثیرگذار است که با واقعیت فرد منطبق باشد. شخصی که نمیتواند احساس نهفته در یک دیالوگ را به اجرا در آورد نمی تواند مدعی شود برنده سیمرغ بلورین سال میشود.
دیر یا زود مردم او را در جایی خواهند دید برای در آوردن یک پلان ساده چقدر ضعیف عمل کرده است. این موضوع در ویژگ های شخصی فرد نیز وجود دارد. کسی که اساسا اعتقادی به امور خیریه ندارد نمیتواند در مناسبت های گوناگون صد شاخه گل رز بگیرد و به یکی از مراکز خیریه سر بزند. خیلی زود مردم متوجه این نقاب میشوند و این موضوع برند شخصی او را به کام شکست میکشاند.
اگر فردی عصبی باشد نمیتواند چهرهای خونسرد و آرام از خود ارائه دهد. دیر یا زود، فرصتی پیش میآید و مردم به واسطه یک کلیپ که منشا آن ناپیداست چهره پنهان شما را هم میبینند. هنرمند باید به این نکته توجه کند که هیچ چیز برای مردم هیجان انگیزتر از این نیست که تعارضی بین برند شخصی ساخته شده و واقعیت زندگی هنرمندان یا افراد شاخص جامعه ببینند.
جمع بندی:
برندسازی شخصی، زمانی اثربخش است که خودتان باشید با خودتان در پذیرش صد در صد باشید. با همه قوت و ضعف های خودتان اما خلاقانه آگاهانه و هوشمندانه خود را پرورش دهید!