پروژه تقویم دیواری

هر ساله به مناسبت شروع سال جديد، تقويم هاى گوناگونى توسط شرکت‌ها، کارخانجات و موسسات مختلف کشور تولید و چاپ می‌شود كه اغلب آن‌ها فاقد کیفیت بالا، خلاقیت و ایده‌های نو هستند. شايد اين موضوع دلايل مختلفى داشته باشد اما يقينا يكى از مهم‌ترين علت‌هاى آن، محول نشدن اين پروژه‌ها به طراحان حرفه‌اى و خلاق است.
شركت صنايع غذايى نادرى از معدود شركت‌هايى ست كه براى اين كار به سراغ يك تصويرگر و طراح خوش ذوق رفته است.

پرستو حقى، تصويرگر و نقاش جوان گيلانى از اواسط پاييز ٩٢ با همكارى مسعود نجفى به عنوان مدير هنرى و ساقى انتظامى به مدت چندين ماه بر روى سفارش تقويم ديوارى اين شركت كار كردند. تصويرسازى‌هاى اين تقویم با توجه به تکنیک به کار رفته در آن، دیدگاه و نوع نگاه یک تصویرگر را به خوبی نشان می‌دهد. تکنیك مورد استفاده در این تقویم cut out بوده که با به کارگیری لایه‌های مختلف کاغذ و مقوا شکل گرفته است. ١٢ تصوير تقويم، به معرفی مکان‌ها و شهرهای مختلف و ديدنى گیلان مى‌پردازد. تصویرگر سعی کرده به جای استفاده از نماها و تصاویر کلیشه‌ای که به وفور در تقویم‌ها دیده می شود، با ايجاد فضايى جديد و دلنشين، خلاقیت و تنوع بیشتری به کار بدهد و در عين حال زيبايى‌هاى اقليم شمال ايران را به بيننده يادآورى كند.

تیم پروژه با این دیدگاه کار را شروع کردند که قرار است مشتریان و مخاطبين زیادی با این اثر، به مدت یک سال ارتباط برقرار كرده و تصاویر آن را در خانه‌ها و محل کارشان بر روی دیوار مشاهده کنند. اين مسئله به دشوارى كار مى‌افزود چرا كه طراحى تقويم بايد ديدگاه ها و سلايق اقشار مختلف جامعه را در بر مى‌گرفت و با آن‌ها ارتباط تصويرى درستى برقرار مى‌كرد.
بهار ٩٣ حدود چهل هزار نسخه از این تقویم به صورت دیواری و روميزى منتشر و با استقبال خوب مردم مواجه شد. در حقيقت اين تجربه ى دشوار اما شيرين ثابت كرد كه سليقه‌ى عموم، از خلاقيت و نوآورى استقبال مى‌كند و با دنياى خيال انگيز تصويرگرى لذت مى‌برد.

پرستو حقی متولد ١٣٦٥ در شهر رشت است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی نقاشی از دانشگاه تهران گرفته و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته ى هنر و رسانه، به کانادا سفر کرده است.
پرستو فعالیت حرفه‌ای خود را از همان سال‌های دانشجویی آغاز کرده و تا به امروز در زمینه‌های مختلف هنری از جمله تصويرگرى كتاب، در ایران و خارج از کشور فعال بوده است.

8
 Untitled-1  Untitled-2  Untitled-3  Untitled-4  Untitled-5  Untitled-6  Untitled-7  Untitled-8  Untitled-9  Untitled-10  Untitled-11  Untitled-12 2  3  15  IMG_5637  IMG_5650  IMG_8641  IMG_8802

image 
imageimageimage
  1. اول که توضیحات خوندم واقعا تشنه دیدن اثار شدم، خودمو برای دیدن ی شاهکار آماده کردم بعد که دیدم … .
    تکنیک خوب نشسته توی کار، باید در مرحله یک اتود در رزومه کاریشون قرار می گرفت.

    1. اتود؟؟؟؟!
      ميشه رزومه ى كارى شما رو ببينيم استاد كه به همچين كارى ميگين اتود؟
      مطمئنم از اين دانشجوهاى معمولى هستى با ادعاهاى بزرگ كه كارهات از يه سطحى فراتر نرفته و فكر مى كنى با ايراد گرفتن و تحقير اين و اون مى تونى خودت رو بزرگ كنى.
      وگرنه در زيبا بودن و خلاق بودن اين پروژه شكى نيست!

  2. بهار جان منم تا حدودی با محمد موافقم… فقط تکنیک خوبی داره و تمام! همین تصویرسازیا با یه تکنیک دیگه تبدیل می شه به یه سری کار معمولی
    چون از لحاظ فرم و ترکیب بندی و رنگ و … خیلی حرف خاصی واسه گفتن نداره.

  3. بهار جان، چرا فک میکنی من باید همچین آدمی باشم که تو تعریف میکنی؟! چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. من اگه گفتم خوب نیس برای گفتم هم دلیل آوردم.
    اصلا دوس ندارم اینجا باهات بحث کنم چون واقعا جاش نیس و به نظرم در اون حد هم نیستی ;)))))

  4. به تصویر کشیدن روزمره‌های زندگی‌ اما به گونه‌ای جدید و تازه طوری که ذهن بیننده را مشغول خود می‌کند همراه با دید و زاویه‌ای جدید از خصوصیت کارهای پرستو حقی‌ می‌باشد. شادابی و زندگی‌ که او در تصویر به شخصیت‌ها و فضاها میبخشد ، بیننده و مخاطب را در جریان تازه‌ای از درک زیبایی شناسی‌ و دعوتِ او به جزئیاتِ اشتیاقِ به زندگی‌ قرار میدهد. تکنیکی‌ که او برای این اثر به عنوانه برش کاغذ و کلاژ در کنار هم قرار داده نشان میدهد پرستو با هوشیاریِ تمام میخواسته ارتباطی‌ بین شخصیت‌ها و معماری فضاها بر قرار کند که کاملا در این کار موفق بوده ، این کار یکی‌ از سخت‌ترین موارد ترکیب بندی در اجرای یک اثر می‌باشد. پرستو در این کار فرصت دیدنِ شمال ایران را از دریچه‌ای که ممکن است روزمرگی‌ها به انسانِ معمولی‌ اجازه دیدنشان را ندهد فراهم آورده. همیشه موفق باشید پرستو جان.

    1. چقدر شما باحالین راحله جان!!!!!
      جریان تازه‌ای از درک زیبایی شناسی‌؟؟؟؟؟؟؟؟ رامبراند یا اندی وارهول یا سمپه یا احیانا اردشیر محصص هستن این دوستتون ؟

  5. یکی با فرم و تصویرسازی خاص دل سفارش دهنده رو میبره و یکی با فضای مینیمال و چند لیوت و ترکیب بندی …
    به نظر من کار خیلی خوبیه و باید تحسینش کرد .

    1. عزيز ناشناس!! اولا اگر شما همون خانوم راحله خانوم هستين چرا اسمتون رو گذاشتين ناشناس؟ 😀
      دوما از كجا مى دونين من خانومم؟؟؟!!! 😀
      سوما نه نگاه تازه است و نه نوع ارايه!

  6. می خوام بدونم این نمونه اتود حالا با هر کیفیتی که داره چطور قرار در سطح وسیع چاپ و اجرا بشه. به نظر فناوری و احتمال تکثیر این نمونه اولیه رو باید از قبل فکر بشه وگر نه ای تصاویر در سطحی از نمونه های اتود باقی مونده.

  7. ازنوع بحث کردن همتون احتمال میدم دانشجوی رشته نقاشی باشین که انگار دارین یک اثر هنری تاریخی رونقد وبررسی میکنین .خوشینا!!!!این یک تصویر سازیه وهنر تصویرسازی یه کار بازاریه ومنحصر به شهر خودتون نه حتی کشوری وجهانی. وبازار میگه که خوبه یا بد.ازنظر من ک خوبه

  8. سلام جناب بازار، وضع و روز خوبه؟
    ////////
    جدا از شوخى كارهاى خوبى هست و دوستان منتقد اگه ٣٠٪ همين پروژه رو تونستن انجام بدن من بهشون جايزه ميدم!

  9. من نمی دونم چرا تو ایران هرکس یه حرکتی میکنه بقیه میان در نقشِ منتقد ظاهر میشن تا از هر راهی که بلدن طرفو بکوبونن خب اگه شماها حرفی برایِ گفتن دارید بسم الله اسمتونو بدید یه سرچی بزنیم تا از آثارتون لذت ببریم!!! امیدوارم خانومه حقی موفق باشن و روز به روز کارایِ بهتری ارائه بدن لذت برم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *