پروژه مُد-تايپوگرافى

مُد – تایپوگرافی، نام پروژه‌ای مشترک از رضا باباجانی و تکتم همتی (طراح پارچه و لباس) است که در آن به تایپوگرافی تک کاراکترهای تایپ فارسی به عنوان فرم‌هاى تزئینی بر روی لباس و كيف، پرداخته شده است.
برای این مجموعه، در ابتدا لباس های مورد استفاده برای بانوان در محیط هاى شهری مثل مانتو، عبا، سارافن و موارد جانبی مانند کیف، شال و… در نظر گرفته شد. پارچه‌های لباس‌ها دستبافته هایی با الیاف و رنگرزی طبیعی و متعلق به منطقه‌ی خراسان جنوبی بود. برای تایپوگرافی روی لباس‌ها از تک کاراکترهای حروف فارسی استفاده شد چرا كه حروف فارسى کارکردی مستقل از معنا دارند و البته در اين پروژه برخوردی تزئینی و انتزاعی با حروف صورت گرفته است.

تایپ فیس “تیتر” هم به خاطر حضور اجتماعی‌تر و عمومی‌تر و به لحاظ بصری آشناتر از دیگر فونت‌ها به دلیل استفاده بعنوان تیتر تقریبا تمامی روزنامه‌ها و همچنین بدنه‌ی ضخیم‌تر آن که تزئینات متفاوت را ممکن می‌ساخت، انتخاب شد. دفرماسیون تایپ ها با نگاهی به فلز کاری دوره قاجار -نزدیک ترین دوره
به لحاظ تاریخی به ما و آخرین دوره‌ی تاریخی هنر ایران بر اساس اصالت هنر ایرانی- شكل گرفته است. رضا باباجانی طراح گرافيك متولد ١٣٥٩ و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.

او هم اكنون مدیريت هنری کارگاه طراحی خود را به عهده دارد و در جشنواره‌هاى مختلف جوايزى گرفته است، از جمله:
جایزه اول و تندیس طلای بخش پوستر بیست ونهمين جشنواره بین المللی تئاتر فجر/ جایزه ی دوم و سوم بخش پوستر بیست و هشتمین و سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
همچنين شرکت در نمایشگاه ها و دوسالانه های داخلی و خارجی متعددى را در كارنامه دارد از جمله :
دوسالانه ی تئاتر ژسوف، لهستان/ دوسالانه پوستر ورشو/ دوسالانه جهانی پوستر چین/ دوسالانه طراحی گرافیک زنبور طلایی، مسکو و نیز نمایشگاههایی در انگلستان، چین، بلژیک، ژاپن، ایتالیا و…

1-1 12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15  16 Photo (1)  Photo (4)  Photo (5-1)  Photo (5)  Photo (6)  Photo (7)  Photo (8)  Photo (9)


image 
imageimageimage
      1. شما يا تعريف استاد رو نمى دونى يا تعريف باسوادى رو
        هر آدم باسوادى كه نمى شه استاد!!!!
        استادى شأن و مقام داره، عمرى بايد گذراند و عرق ها بايد ريخت…

        1. دوست عزیز بد نبود قبل نظر دادن و اتهام بی سوادی رزومه این دو هنرمند رو میخوندی. هردو از معدود کسایی هستن که من به عنوان استاد قبولشون دارم

  1. دستشون درد نکنه
    ولی به نظرتون مد نباید جوری باشه که مردم دوست داشته باشن؟
    یعنی این طرحا فک نکنم اونقدر جالب باشه که بین مردم جا باز کنه.
    در ضمن این طرح واسه مانتوی یه خانم خیلی خشنه … بهتر نبود طرح های ظریف تر با رنگای بهتر استفاده بشه ؟

    1. بله كاملا حق با شماست.خيلى خشنه البته من با مهسا خانوم هم موافقم فرم حروف به طور مجزا بسيار زيباست اما نحوه استفاده از اونا روى لباس خيلى خشن و بى ظرافته 🙁 حيف

    2. خسته نباشید…فرم های طراحی شده خیلی خوبن ..منم موافقم مانتوها راستش اصلا طراحی نداره…من جای این حروف آیا نمی تونستم برچسب اسپایدر من بزنم! خشنن….

  2. سلام به نظرم فرم های طراحی شده ربطی به مد لباس ها نداره! یعنی من طراحی لباس ها رو نمی فهمم…فقط پارچه ی خوبی دارن… و البته فرم های حروف خیلی خوبن چون به صورت مجزا هم زیبا هستند..مرسی و خسته نباشید

  3. لذت بردم از فرم های کاملا ایرانی.. ادامه بدید تا بعضی ها بفهمند ایرانی کار کردن فقط اسلیمی و نستعلیق نیست

  4. اون فرم های تیز و خشن و از نظر حسی تهدید کننده(که حالا به ضرب و زور اتصال به تایپ،خواستن ایرانی و قابل تحمل باشند) چرا باید روی مانتو و مخصوصا نیمه پایینی مانتوها! جا خوش کنند؟! حالا می خواد کار استاد باشه یا یک آدم تازه کار.. این ها فقط به صورت منفرد خوب هستند یا شاید در خروجی کاری مثل پوستر جذاب باشند ولی روی پوشاک زنانه اصلا و ابدا منطق طراحی ندارند.
    http://www.roozrang.ir/wp-content/uploads/2014/10/Photo-3.jpg
    http://www.roozrang.ir/wp-content/uploads/2014/10/Photo-4.jpg
    واقعا طراحان راجع به منطق بصری و شاید مفهومی این دو تصویر توضیح ارائه بدهند..

    1. با تارا موافقم..به عنوان کسی که دارم حرفه ای این کارو انجام میدم میگم فرمها به خودی خود زیبان. اما نه روی مانتو و پوشاک خانم ها!! اگر برای آقایان استفاده میشد شاید بهتر بود و شاید هم خروجی بهتری مثل تی شرت. یا حتا پوستر….

      1. آیا هر چیزی را به عنوان مد می شود ارائه داد؟! شاید طراح گرافیک محترم حروفی زیبا را طراحی کرده باشند اما استفاده طراح مد! بسیار ابتدایی و دم دستی بوده است…طراحی مد این چیزی نیست که در ایران تعریف شده و همه هم ادعای استادی این رشته را دارند! طراح مد باید فرم شناسی را هضم کرده و طبق فرم لباس و بدن طراحی را ارائه دهد.در توضیح آمده جهت استفاده در محیط های شهری! این کار رو دقیقا تولیدی های لباس انجام میدهند یعنی طرحی را انتخاب می کنند و پناه می برند به چاپ سیلک…این لباس ها طراحی ندارد و البته این حروف جایگاه مناسبی بر روی لباس ندارند…حروف گرافیک زیبایی دارد که آقای باباجانی در طراحی آن دخیل بوده اند.امید به کارهای بهتر استاد باباجانی

    2. این دو تا تصویری که تارا لینک داده در نگاه اول نظر من رو هم جلب کرد. یا طراح لباس کلا از مرحله پرت بوده یا این کارهای بی‌پرده رو عمدا انجام داده که در هر دو حالت متاسفم.

  5. با سلام
    ترکیب فونت و این علائم و اون زوایای تیز بیشتر به جنگ میخوره
    شاید برای یونیفرم های سربازی یا جبهه های جنگ مناسب باشه!

  6. به نظرم اصلا نمیشه به عنوان یک مد قبولش کرد
    اصلا مناسب نیست! طرح ها روی لباس وصله ناچسب و ناجورین.
    به قول دوستان خشن هم هستن. حتی اگه برای لباس آقایان هم بود، بازهم دلچسب نبود

  7. خیلی خوب به کمپوزیسیون رسیدید دوستان و خیلی گرافیکی نگاه کردید. البته در تعدادی از کارا هنوز نیاز به تامل بیشتری دارید…
    به هر حال عالی بود

  8. ببخشید یه نکترو فراموش کردم. در محل قرار گیری المان ها باید بازنگری بشه…با توجه به فرم المان های ترکیب شده ، باید خیلی مواظب باشن که شخصیت فرد (در مواردی که مشخص هست ) زیر سوال نره .

  9. سلام و خسته نباشید ببخشید من در مورد مد های گرافیکی پروژه میخواستم میتونین کمکم کنین ممنون میشم تا 9/16 میخوام باید ببرم دانشگاه نمیتونم بسازم اگه میتونین کمکم کنید خواهشا
    [email protected]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *