بسته بندی شیر
بسته بندی شیر

بسته بندی شیر و تاثیر خلاقیت در فروش

پروژه امروز روزرنگ اختصاص دارد به یک پروژه کانسپت بسته بندی شیر تحت عنوان تاثیر بسته بندی خلاقانه در فروش، که توسط طه فکوری طراحی شده و امیرعلی دری تصویرسازی این پروژه را بر عهده داشته است.

بسته بندی شیر و تاثیر خلاقیت در فروش

جهان امروز به یک مارکت بین المللی و بدون مرز تبدیل شده که محصولات در آن می‌توانند در کمترین زمان از دورترین نقاط در دسترس خریدار قرار گیرند. این گسترش جهانی، باعث افزایش رقابت میان تولیدکنندگان می‌شود که البته انتخاب‌های متنوعی را در دسترس مخاطب قرار می‌دهد.

بسته بندی نقش بزرگی در میزان فروش یک محصول دارد، گام اول مخاطب در برخورد با یک محصول، دیدن بسته بندی آن است و چنانچه این بسته بندی خلاقانه و دارای ایده‌ای جذاب باشد، تاثیر بسزایی در فروش محصول عرضه شده خواهد داشت.

می‌توان گفت یکی از عوامل برتری یک تولیدکننده نسبت به تولیدکنندگان دیگر، می‌تواند بسته‌بندی‌های خلاقانه و کارایی آن باشد.

طه درباره این پروژه اینگونه می‌گوید:

یک بسته بندی مناسب با طرحی خاص یکی از مهمترین عوامل در فروش و بازاریابی محصول هاست و همچنین باعث تشویق بیشتر مشتریان و برانگیختن علاقه آنها به خرید محصول میشود. باید سعی شود که بیننده در نگاه اول به خریدار محصول تبدیل شود.

اما چگونه؟

به روند تبدیل بیننده به خریدار در نگاه اول در علم بازاریابی لحظه یک سرنوشت ( First Moment of Truth ) می‌گویند.

اولین لحظاتی که خریدار به صورت آنلاین یا آفلاین با محصول شما رو به رو می‌شود و این برخورد طی 3 الی 7 دقیقه‌ی اول سرنوشت محصول را روشن می‌کند، دقیقا زمانی است که یک بازاریاب باید بتواند، بازدیدکننده را به خریدار تبدیل کند.

پراکتر‌اند گمبل لحظه یک سرنوشت را اینگونه توصیف کرده است:

لحظه‌ای که مشتری محصولی را در قیاس با محصول مشابه از رقبای دیگر، انتخاب کرده‌ است.

در این جا این سوال به وجود می‌آید که چگونه می‌توان موقعیت محصول خود را به لحظه یک سرنوشت نزدیک کنیم؟

پاسخ این است با ایجاد تمایز…!

1- نقطه تفاوت ( Point of difference )

نقطه تفاوت به فاکتورهای محصولات یا خدمات مربوط می‌شود که تمایز ایجاد می‌کنند. تمایز به نوعی تفاوت کالاها یا خدمات یک شرکت با رقبای آن است.

شاخص‌های موفقیت، افزایش سود مشتری و وفاداری به برند است. با این حال، درجه تمایز بیش از حد می‌تواند باعث شود کالاها یا خدمات، استاندارد خود را در یک صنعت خاص از دست بدهند و منجر به از دست دادن مصرف کنندگان شود.

از این رو، توازن، تمایز و ارتباط لازم است و باید یک نقطه از برابری اتخاذ شود تا به یک کسب و کار اجازه دهد که باقی بماند یا رقابت آن بیشتر شود.

2-نقطه حضور ( Point of presence )

یک نقطه حضور، یک نقطه تعیین مرز، نقطه دسترسی یا مکان فیزیکی است که در آن دو یا چند محصول در کنار هم به فروش می‌روند.

و البته بسته بندی وظایفی دارد:

الف: وظایف کاربردی: (function)

به سرانجام رساندن یک هدف خاص

ب: وظایف ترغیبی: (promotional)

تبلیغ یک محصول به منظور فروش هرچه بیشتر آن

تاثیر بسته بندی خلاقانه در فروش

در طراحی این بسته بندی سعی شده از ساده‌ترین روش برای جلب توجه مشتری استفاده شود، استفاده از رنگ‌های کاملا مینیمال و ساده، استفاده از یک کاراکتر گاو با حالتی خاص برای مشخص کردن هویت محصول، مشتریان این محصول طیف سنی متفاوتی دارند از 3 سال تا 70 سال پس باید طراحی خاصی برای جذب مشتری ایجاد میکردیم تا بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند.

وظیفه من به عنوان یک طراح ایجاد یک طرح خلاقانه و جدید بر اساس تحقیقاتی بود که بر روی یک ظرف معمولی و ساده انجام شده بود،‌‌ این کار می‌بایست علاوه بر تفاوت با سایر طرح ها، چیز جدیدی نیز برای گفتن داشته باشد.

چون شیر محصولی است که در خانواده‌ها مصرف میشود استراتژی ما ایجاد شخصیتی جذاب در بسته بندی شیر بود که بتواند تمامی افراد یک خانواده را جذب خود کند و در عین واحد کلیشه‌ای در طراحی صورت نگیرد. در نهایت به یک شخصیت گاو رسیدیم که ایستاده و با خوشحالی تمام و با عشق میخواند و همچنین به نحوی طراحی شده که با هر ترکیبی در محصولات دیگر بتوانیم محصول دیگری به آن اضافه کرده و یک شخصیت جدید ایجاد کنیم.

در ابتدا با تحقیق در مورد شکل و رنگ و شخصیت گاو متوجه شدیم که باید شخصیتی ایجاد شود که علاوه بر شکل ظاهری آن، دارای یک حالت خاص در فضای آزاد باشد.

برای اینکه دوستانه‌تر و جالب‌تر به نظر برسد، یک ویولن به آن اضافه کردیم، از فرم‌های باز برای نشان دادن شخصیت آزادانه، و از رنگ قرمز در شال گردنی‌ها برای ایجاد هیجان و کنتراست رنگی در زمینه استفاده کردیم.

و نکته‌ای که بسیار مهم است برای اینکه مشتریان کالای ما را با کالای رقیبان اشتباه نگیرند، بسته بندی خود را منحصربه‌فرد و متفاوت با سایر رقبا طراحی کردیم.

بسته بندی شیر

بسته بندی شیر بسته بندی شیر تاثیر بسته بندی خلاقانه در فروش بسته بندی خلاقانه بسته بندی خلاقانه بسته بندی خلاقانه

پروژه‌های دیگری از طه فکوری: بسته بندی زعفران ایرانی / طراحی بسته بندی برند گرجستانی هیلدا