تفاوت بین فونت و تایپ فیس چیست؟

یکی از اشتباهات بزرگ، هنگام صحبت کردن در مورد فونت، یکی دانستن فونت با تایپ فیس و یا هم معنی شمردن این دو است.
بسیاری از کارشناسان تایپوگرافی معتقدند که افراد مبتدی  در مورد استفاده‌ی فونت به جای تایپ فیس اشتباه می‌کنند.
برای بسیاری از ما که فونت‌ها را فقط با برنامه‌ی ورد مایکروسافت میشناسند، درک تفاوت بین این دو واژه می‌تواند گیج کننده و مبهم باشد. به طور خلاصه: یک فونت چیزی است که شما از آن استفاده می‌کنید و یک تایپ فیس چیزی است که می‌بینید.

برگردیم به روزهای خوب چاپ آنالوگ، هر صفحه با تلاش بی وقفه در فریم‌هایی با حروف سربی درست می‌شد. که در جوهر غلت خورده، و سپس آن را بر روی یک قطعه کاغذ تمیز چاپ می کردند. که این  خود نوعی صفحه آرایی بود. چاپگرها به هزاران فونت سربی فیزیکی نیاز داشتند، که هریک از آنها برای چاپ یک حرف نقشی را ایفا می‌کرد. اگر می‌خواستید حروف Garamond ( اسم فونت) را چاپ کنید، شما به بلوک‌های فونتی مختلف با اندازه‌های مختلف نیاز داشتید .فونت ها با این اندازه ها شناخته می‌شدند، به طور مثال:(10 نقطه، 12 نقطه، 14 نقطه، و غیره) و وزن (با حروف درشت، سبک، متوسط) .

این جایی بود که می توان از فونت و تایپ فیس استفاده کرد. در مثال بالا، Garamond یک تایپ فیس است، اما فونت کاملا چیز دیگری بود. فونت زیر مجموعه ای از بلوک ها را توضیح میداد که در آن حروف بسیاری شرح داده شده بود. هر فونت تجسم یک اندازه و وزن خاص بود. به طور مثال فونت Garamond بولد در سایز 12نسبت به فونت Garamond نرمال در سایز 8 تفاوت داشت. همچنین فونت کج Times New Roman در سایز24 با فونت Times New Roman در سایز 24 متفاوت بود.

3028971-inline-p-metaltype2
تمایز بین این دو اصطلاح، و فرآیندهای هریک از آنها، با ظهور نشر رومیزی گل آلود شد. فونت که دیگر هزاران بلوک کوچک متحرک نبود، تبدیل به کاراکترهای کامپیوتری دیجیتال شد که به صورت پویا با سرعت به جهت بالا و پایین حرکت میکردند و خود را به هر اندازه و یا وزنی که کاربران می خواستند درمی آوردند. بنابراین تمایز بین فرآیند و نتیجه پایانی مانند سحر و جادو برای همه‌گان ناپدید شد.

حس بسیار عالی باز کردن صفحه مایکروسافت ورد و درخواست شما برای انتخاب یک فونت، نه تایپ فیس (از منظر طراحان مایکروسافت) فراگیر شد. در هر زمان هرکس می توانست از یک فونت خاص و دل خواه خود استفاده کند.
میلیون ها نفر از کاربران کامپیوتر هیچ وقت در مورد فونت فکر نکرده اند، جز زمانی که به فونت ایمیل خود و یا کارت تبریک تولد خود فکر کرده باشند و از منظر آنها دنیای فونت برای ایجاد نگاهی تازه در ارتباطات بوجود آمده است و یک مکانیزم نیست.

Untitled-1

آیا دیگراصلا مهم نیست؟
حتی در میان حرفه ای ها، برای بسیاری افراد دیدگاهی رو به رشد است که فونت و تایپ فیس را می توان به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد.  این وسط تنها کارشناسان واقعی هستند که در این مورد نگرانی دارند.
برای اکثر افراد در بیشتر مواقع، این عبارات بدون هیچ مشکلی به جای هم به کار برده می‌شود. یکی از کارشناسان می گوید: در طراحی وکاربرد فونت تفاوت فونت‌ها دارای اهمیت است، بدیهی است که در زمینه‌هایی شامل گرافیک و دیزاین،  توسعه نرم افزار و یا طراحی وب سایت نیز اهمیت آن نمود پیدا  می‌کند.
Gary Hustwit ، مدیر Helvetica، با این نظرموافق است. “اکثر مردم به غیر از طراحان فقط از لفظ فونت استفاده می کنند،” Hustwit می گوید. این یک پدیده در بین نسلی از بین طراحان گرافیک نیز رایج است.

خلاصه کلام این که حتی کارشناسان موافقند که: تایپ فیس و فونت را می توان به جای یکدیگر در این مورد استفاده می شود. اما اگر شما در سراسر عالم تنها کسی هستید که ین تفاوت آزار دهنده فکر شما را مشغول و نگران می‌کند، فقط این را به خاطر داشته باشید که: تفاوت بین فونت و تایپ فیس همان تفاوت بین آهنگ‌ها و آلبوم است. قبلی بعدی را تشکیل می دهد. این را به خاطر داشته باشید و به کار خود به خوبی ادامه دهید.

منبع