هنرمند مشهور با دیپ فیک هوش مصنوعی خود، سنا را شوکه کرد

FKA twigs، خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی، روز سه‌شنبه در مقابل کمیته فرعی قضایی سنا در زمینه مالکیت معنوی حاضرشد. او بحثی را در مورد دیپ فیک، هوش مصنوعی و تأثیر آن بر حقوق هنرمندان برانگیخت. شهادت این خواننده با بررسی لایحه دو حزبی «اصالت را پرورش دهید، هنر را تقویت کنید و سرگرمی را ایمن نگه دارید» (قانون NO FAKES) توسط این کمیته فرعی همزمان شد. هدف این لایحه تقویت حمایت‌های قانونی در برابر استفاده غیرمجاز از دیپ فیک‌هایی است که از صدا و شباهت هنرمندان سوءاستفاده می‌کند.

در چرخشی غیرمنتظره، twigs فاش‌کرد که در طول سال گذشته، او در حال توسعه دیپ فیک هوش مصنوعی خود بوده است. یعنی یک نسخه دیجیتالی که برای تقلید شخصیت او و حتی صحبت به زبان‌های مختلف با استفاده از صدایش برنامه‌ریزی شده‌است. این آواتار به طور بالقوه می‌تواند تعاملات آنلاین با طرفداران را مدیریت کند و به twigs آزادی عمل بیشتری برای تمرکز روی خلق موسیقی بدهد.

پیچیدگی‌های هوش مصنوعی و حقوق مالکیت اثر

درحالی‌که این پروژه با تمایل twigs برای تعامل بیشتر با طرفداران و مدیریت کارآمد آنلاین همسو است، او همچنین از این پلتفرم برای درخواست مقررات سختگیرانه‌تر استفاده کرد. او بر اهمیت حفظ کنترل هنرمندان بر شباهت و مالکیت معنوی خود در عصر دیجیتال تأکید کرد.

او در شهادت کتبی خود گفت: «هنر من بوم نقاشی هویت من و اساس معیشت من است. این جوهره وجود من است. بااین‌حال، این مورد تهدید قرار گرفته‌است. هوش مصنوعی نمی‌تواند عمق سفر زندگی من را تکرار کند، اما کسانی که آن را کنترل می‌کنند، قدرت تقلید شباهت هنر من، تکرار آن و ادعای دروغین هویت و مالکیت معنوی من را دارند.»

حضور twigs ماهیت پیچیده فناوری هوش مصنوعی را برجسته کرد. در حالی‌که این فناوری ابزاری قدرتمند برای هنرمندانی است که می‌توانند با رضایت از آن استفاده کنند. در صورت استفاده بدون مجوز، خطرات قابل‌توجهی نیز به همراه دارد. او بر نیاز به چارچوب‌های قانونی‌ای تاکید کرد که مانع از دستکاری و سوء‌استفاده از آثار هنرمندان توسط اشخاص ثالث بدون اجازه آن‌ها شود.

این خواننده در اینستاگرام نیز گفت: «من مشتاقانه به کاوش در مورد فناوری‌های جدید با هدف گسترش بیشتر هنر خود و یافتن راه‌های جدید برای ابراز وجود و دسترسی به طرفداران هستم. با این حال، در این طلوع رشد عظیم فناوری، ضروری است که قوانینی وضع شود تا اطمینان حاصل‌شود که شباهت یک هنرمند توسط خود هنرمند کنترل شود.»


image 
imageimageimage