کمتر از ۲ماه دیگر یازدهمین دوسالانه بینالمللی زنبور طلایی مسکو در روسیه افتتاح و برگزار خواهد شد. این دوسالانه یکی از مهمترین رویدادهای بینالمللی طراحی گرافیک جهان بهشمار میآید. سایت روزرنگ به این بهانه مصاحبهای اختصاصی با پیتر بانکوف(Peter Bankov) طراح پوستر و هویت بصری این دورهی زنبور طلایی انجام داده است که در ادامهی مطلب توجه شما را به آن جلب میکنیم:
باعث افتخار گروه سایت روزرنگ است که گفتگویی را به بهانهی برگزاری دوسالانه زنبور طلایی مسکو و حضور تعداد زیادی از طراحان ایرانی در این دوسالانه با شما انجام میدهیم.
• دوسالانه زنبور طلایی 2014 را نسبت به دورههای قبل چگونه میبینید؟
به عقیدهی من این جشنواره یک واقعهی برجسته نیست بلکه یک جشنواره بسیار بسیار عظیم است. چون با این جشنواره هزاران طرح و طراح گرافیک از سرتاسر جهان با هم ارتباط خواهند داشت و فضای گسترده سالنها آکنده از رایحه طراحی خواهد بود.
ده جشنوارهی زنبور طلایی قبلی که پشت سر گذاشتیم هم، واقعهای عظیم بود اما این یازدهمین جشنواره ویژگی خاصی دارد و نقطهی عطفی محسوب میشود؛ چون این جشنواره اولین جشنوارهی دههی دوم به حساب میآید.
البته نباید سرگئی سیروف را از یاد ببریم. وی هنرمندی برجسته و مبتکر این پروژه بود. خدا را بخاطر وجود چنین افراد ارزندهای در سرزمینمان شکر میکنم.
• مهمترین اولویتهای شما در طراحی هویت سازمانی دوسالانه زنبور طلایی 2014 چه مواردی بودند؟
پاسخ دربارهی اولویتها برایم خیلی مشکل است؛ چون موضوع طراحی معاصر روسی، موضوع مورد علاقهی من است. من بیش از 30 طرح را اتود زدم و همه را به سرگئی سیروف نشان دادم. چون نظر وی دربارهی طرحهایم برای من اهمیت بسزایی دارد. وی مدیر هنری جشنواره است.
• شما بهعنوان یک طراح پوستر در سطح بین المللی شناخته شدهاید. از نظر شما معیار اصلی سنجش یک پوستر چیست؟
از ارزیابیتان خیلی سپاسگزارم؛ اما من دربارهی خودم چنین عقیدهای ندارم.
دربارهی پوستر و اهمیتش در عصر حاضر باید بگویم پوستر، زمینهای برای بوجود آمدن ایدههای خلاقانه است؛ مثل آزمایشگاهی برای برای تبلور خلاقیت. موضوع طراحی پوستر جایگاهی دارد که میتواند خلا میان فرهنگها را پر کند. همچنین پوستر واسطهای میان طراحی تجاری و غیرتجاری و پلی میان هنر خیابانی و هنر موزهای است. در این نوع جشنوارهها ارزش و جایگاه پوستر مشخص میشود.
• چه نوع پروژههایی در طراحی گرافیک مورد علاقهی شما هستند؟
به نظر من طراحی در تمام اشکالش جالب است. هم در حالت ثابتش و هم در حالت پویاییاش. خصوصاً طراحیهای عمومی (افراد معمولی که حرفهای نیستند). نمایش آثار اینها ارزش خاصی به نمایشگاه میدهد. به نظر من طراحی سیریلیک (تایپوگرافی با حروف سیریلیک ) خیلی جالب است.
• چه کس یا سبکی از گونههای مختلف هنر، بیشترین تاثیر را بر آثار شما داشتهاند؟
من در سه رشته تحصیل کردهام: اول در رشتهی مجسمه سازی؛ دوم گرافیک و تصویرسازی کتاب؛ و سوم استراتژی ارتباطات. برایم دشوار است دربارهی تاثیرات مکاتب هنری بر خودم صحبت کنم ولی بیش از همه سبکهای هنری کنستراکتیویزم روسی، مکتب پوستر فرانسه و لهستان بر من اثر داشتند و همچنین استادان معروفی چون سرگئی سیروف و مای میتوریچ خلیبنیکاف و پدرم آبرام کوتیکاف که نقاش زبردستی بود.
• در طراحی آثارتان معمولاً چه فرایندی را طی میکنید؟
مهمترین مرحله، نشاندن من پشت میز کار است! و مرحلهی دیگر این که من نباید در موقع طراحی و مواجه با پوستر، نگاهی با بیم و ترس داشته باشم چون من باید به این پوستر عشق و محبت بورزم؛ مثل این که بعد از یک ربع اجل من فرا میرسد و این آخرین و تنها کاری است که من میتوانم در این جهان انجام بدهم و مرحلهی آخر این است که من زمانی که این پوستر را به انجام رساندم باید آن را کاملاً فراموش کنم و تا زمانی که به طراحی پوستر بعدی مشغول میشوم هیچ خاطرهای از آن پوستر در ذهنم نباید باشد.
• شعار شخصی شما در طراحی گرافیک چیست؟
شعار شخصی من این است: دوست داشتن طراحی با تمام وجود و روزی هشت ساعت کار کردن و کار کردن بگونهای که گویا قبل و بعد از من طراحی نبوده و نخواهد بود.
• آیا بخاطر دارید اولین بار کدام عامل، علاقهی شما را نسبت به طراحی گرافیک برانگیخت؟
اولین مشوق من استادانم بودند. من ابتدا میخواستم به شکل تخصصی به مجسمه سازی مشغول شوم یا تصویر ساز کتاب شوم؛ اما بعداً همه چیز تغییر کرد چون اساتید، مرا به این کار یعنی طراحی گرافیک تشویق کردند.
• چه توصیهای برای طراحان جوان گرافیک دارید؟
کار کردن، کار کردن، کار کردن. پابلو پیکاسو بعد از خود، سه هزار اثر هنری برجای گذاشت. شما باید سعی کنید رکورد او را بشکنید.
پیتر بانکوف در سال 1969 در مینسک متولد شد. او در سال 1993 از کالج هنر مینسک و در سال 1988 از موسسه پلی گراف دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. او خالق و سردبیر ارشد مجلهی کاک، یکی از مجلات کلیدی و مرجع در حوزهی طراحی گرافیک روسیه است. پیتر، بنیانگذار و مدیر خلاق طراحی انبار در مسکوست. او جوایز بین المللی متعددی دریافت کرده است. پروژه های هنری او بخشی از مجموعههای خصوصی در مسکو، لندن و پکن را شکل میدهد. وی نویسنده و مجری یک چرخه سخنرانی در رابطه با دیزاین در روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپاست.
مترجم : آلکسی سوحاروکف