گفت‌و‌گوی اختصاصی با پیتربانکوف طراح پوستر و هویت‌بصری یازدهمین دوسالانه زنبورطلایی مسکو

کمتر از ۲ماه دیگر  یازدهمین دوسالانه بین‌المللی زنبور طلایی مسکو در روسیه افتتاح و برگزار خواهد شد. این دوسالانه یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی طراحی گرافیک جهان به‌شمار می‌آید. سایت روزرنگ به این بهانه مصاحبه‌ای اختصاصی با پیتر بانکوف(Peter Bankov) طراح پوستر و هویت بصری این دوره‌ی زنبور طلایی انجام داده است که در ادامه‌ی مطلب توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

باعث افتخار گروه سایت روزرنگ است که گفتگویی را به بهانه‌ی برگزاری دوسالانه زنبور طلایی مسکو و حضور تعداد زیادی از طراحان ایرانی در این دوسالانه با شما انجام می‌دهیم.

• دوسالانه زنبور طلایی 2014 را نسبت به دوره‌های قبل چگونه می‌بینید؟
به عقیده‌ی من این جشنواره یک واقعه‌ی برجسته نیست بلکه یک جشنواره بسیار بسیار عظیم است. چون با این جشنواره هزاران طرح و طراح گرافیک از سرتاسر جهان با هم ارتباط خواهند داشت و فضای گسترده سالن‌ها آکنده از رایحه طراحی خواهد بود.
ده جشنواره‌ی زنبور طلایی قبلی که پشت سر گذاشتیم هم، واقعه‌ای عظیم بود اما این یازدهمین جشنواره ویژگی خاصی دارد و نقطه‌ی عطفی محسوب می‌شود؛ چون این جشنواره اولین جشنواره‌ی دهه‌ی دوم به حساب می‌آید.
البته نباید سرگئی سیروف را از یاد ببریم. وی هنرمندی برجسته و مبتکر این پروژه بود. خدا را بخاطر وجود چنین افراد ارزنده‌ای در سرزمین‌مان شکر می‌کنم.

bankov peter posters shkap 403
• مهم‌ترین اولویت‌های شما در طراحی هویت سازمانی دوسالانه زنبور طلایی 2014 چه مواردی بودند؟
پاسخ درباره‌ی اولویتها برایم خیلی مشکل است؛ چون موضوع طراحی معاصر روسی، موضوع مورد علاقه‌ی من است. من بیش از 30 طرح را اتود زدم و همه را به سرگئی سیروف نشان دادم. چون نظر وی درباره‌ی طرحهایم برای من اهمیت بسزایی دارد. وی مدیر هنری جشنواره است.

bankov peter posters shkap 404

• شما به‌عنوان یک طراح پوستر در سطح بین المللی شناخته شده‌اید. از نظر شما معیار اصلی سنجش یک پوستر چیست؟
از ارزیابی‌تان خیلی سپاسگزارم؛ اما من درباره‌ی خودم چنین عقیده‌ای ندارم.
درباره‌ی پوستر و اهمیتش در عصر حاضر باید بگویم پوستر، زمینه‌ای برای بوجود آمدن ایده‌های خلاقانه است؛ مثل آزمایشگاهی برای برای تبلور خلاقیت. موضوع طراحی پوستر جایگاهی دارد که می‌تواند خلا میان فرهنگ‌ها را پر کند. همچنین پوستر واسطه‌ای میان طراحی تجاری و غیر‌تجاری و پلی میان هنر خیابانی و هنر موزه‌ای است. در این نوع جشنواره‌ها ارزش و جایگاه پوستر مشخص می‌شود.

 bankov poster 448 bk
• چه نوع پروژه‌هایی در طراحی گرافیک مورد علاقه‌ی شما هستند؟
به نظر من طراحی در تمام اشکالش جالب است. هم در حالت ثابتش و هم در حالت پویایی‌اش. خصوصاً طراحی‌های عمومی (افراد معمولی که حرفه‌ای نیستند). نمایش آثار اینها ارزش خاصی به نمایشگاه می‌دهد. به نظر من طراحی سیریلیک (تایپوگرافی با حروف سیریلیک ) خیلی جالب است.


• چه کس یا سبکی از گونه‌های مختلف هنر، بیشترین تاثیر را بر آثار شما داشته‌اند؟
من در سه رشته تحصیل کرده‌ام: اول در رشته‌ی مجسمه سازی؛ دوم گرافیک و تصویرسازی کتاب؛ و سوم استراتژی ارتباطات. برایم دشوار است درباره‌ی تاثیرات مکاتب هنری بر خودم صحبت کنم ولی بیش از همه سبکهای هنری کنستراکتیویزم روسی، مکتب پوستر فرانسه و لهستان بر من اثر داشتند و همچنین استادان معروفی چون سرگئی سیروف و مای میتوریچ خلیبنیکاف و پدرم آبرام کوتیکاف که نقاش زبردستی بود.

   
• در طراحی آثارتان  معمولاً چه فرایندی را طی می‌کنید؟
مهمترین مرحله، نشاندن من پشت میز کار است! و مرحله‌ی دیگر این که من نباید در موقع طراحی و مواجه با پوستر، نگاهی با بیم و ترس داشته باشم چون من باید به این پوستر عشق و محبت بورزم؛ مثل این که بعد از یک ربع اجل من فرا می‌رسد و این آخرین و تنها کاری است که من می‌توانم در این جهان انجام بدهم و مرحله‌ی آخر این است که من زمانی که این پوستر را به انجام رساندم باید آن را کاملاً فراموش کنم  و تا زمانی که به طراحی پوستر بعدی مشغول می‌شوم هیچ خاطره‌ای از آن پوستر در ذهنم نباید باشد.

bankov posters 423-424  bankov posters 528 go
• شعار شخصی شما در طراحی گرافیک چیست؟
شعار شخصی من این است: دوست داشتن طراحی با تمام وجود و روزی هشت ساعت کار کردن و کار کردن بگونه‌ای که گویا قبل و بعد از من طراحی نبوده و نخواهد بود.

bankov posters 530 go
• آیا بخاطر دارید اولین بار کدام عامل، علاقه‌ی شما را نسبت به طراحی گرافیک برانگیخت؟
اولین مشوق من استادانم بودند. من ابتدا می‌خواستم به شکل تخصصی به مجسمه سازی مشغول شوم یا تصویر ساز کتاب شوم؛ اما بعداً همه چیز تغییر کرد چون اساتید، مرا به این کار یعنی طراحی گرافیک تشویق کردند.

• چه توصیه‌ای برای طراحان جوان گرافیک دارید؟
کار کردن، کار کردن، کار کردن. پابلو پیکاسو بعد از خود، سه هزار اثر هنری  برجای گذاشت. شما باید سعی کنید رکورد او را بشکنید.

bankov posters 538-39 gog-2

bankov posters 529 gb

 DSC04673

 

پیتر بانکوف در سال 1969 در مینسک متولد شد. او در سال 1993 از کالج هنر مینسک و در سال 1988 از موسسه پلی گراف دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. او خالق و سردبیر ارشد مجله‌ی کاک، یکی از مجلات کلیدی و مرجع در حوزه‌ی طراحی گرافیک روسیه است. پیتر، بنیانگذار و مدیر خلاق طراحی انبار در مسکوست. او جوایز بین المللی متعددی دریافت کرده است. پروژه های هنری او بخشی از مجموعه‌های خصوصی در مسکو، لندن و پکن را شکل می‌دهد. وی نویسنده و مجری یک چرخه سخنرانی در رابطه با دیزاین در روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپاست.

 

مترجم : آلکسی سوحاروکف


  1. من بیشتر تو کارهاش یه اغتشاش ذهنی و نابسامانی فکری رو دیدم تا طرح های بین المللی!. شاید من بی اطلاعم از مناسبات گرافیک در دنیا ولی اینها از نظر من گرافیک نیست و اگر هم باشه یک گرافیک عامه پسند نیست و فقط برای متخصصین خیلی خاص دارای ارزش هست. در صورتی که گرافیک ابزاری است برای ایجاد ارتباط با مخاطبین عام و نه فقط خاص…

    1. همون كه خودتون گفتيد(بي اطلاع يا كم اطلاعيد) چون شما تركيب بندي واجراهاي متهورانه وبداهه رو كه سالها طول ميكشه به اون نزديك بشيد مشوش مي بينيد، چون شما وظيفه گرافيست رو مترجم ميشناسيد نه هنرمند، چون شما فكر ميكنيد همه چيز براي عوام طراحي ميشه، چون شما فرق عوام و ناآگاه رو نميدونيد احتمالا، چون نميدونيد عوامي كه اون كارها رى ميبينن ايراني نيستن كه پرورش يافته نباشن و تو فضاي بسته اي نفس نكشيدن، شما نميتونيد بگيد مهمترين رويداد جهان فستيوال ورشو لهستان نيست، و نميتوني بگي كه بهترين طراحان پوستر اونجا نبودن ونيستن، اما با اين نگاه سطحي كه داري پوستر امسالشون رو تو همين سايت ببين، شك ندارم كه ميگي : اينو خواهر كوچيكه منم ميتونه بكشه!! يه توصيه هم دوستانه هم حرفه اي ميكنم به همه اونايي كه ساده بينن، هر وقت يه كارو ضعيف و دست كم گرفتيد سعي كنيد يه دونه مثل اون طراحي كنيد….

  2. ضمنا پوسترهای لهستانم دارای همین سبک هستند می دونید که. و منم اعتقاد دارم اون پوستر ها دارای ارزش و اهمیت هستند اما همیشه یه نقد دارم. اینکه ما ایرانی ها فقط آماده ایم یقه خودمون رو برای هنر اون ور آب پاره پوره کنیم و فقط بگیم اونا بهترینند و لاغیر. نمیگم ما عالی هستیم و اونا ضعیف ولی اگر به هنرمندان ایرانی همون قدر بها، ارزش و اهمیت داده می شد در طی سالیان دراز، قطع و یقین گرافیک ما هیچی از دنیا کم نداشت. همینطور که بسیاری از هنرمندان ما الان با طرح های ایرانی و اسلامی خودشون حرف های زیادی برای گفتن دارند در دنیا نمونه بارز استاد مهدی سعیدی.

  3. در نگاه اول آثار پیتر بانکوف شاید اغتشاش ذهنی یا بدون هدف و ترکیب بندی دیده شوند اما حقیقت اینه اگر کمی دقت کنیم آثار دارای ترکیب های قوی و چیدمان های فکر شده عناصر، مسیر های مخفی و ایجاد تعادل های بصری می باشند.

  4. نمیدونم این ادبیات سرکوب تو این رشته از کجا اومده! احتمالا از مناظره برخی بزرگان گرافیک.
    در ارتباط با مقایسه این آثار با کارهای آقای سعیدی؛ احتمالا از کالی‌گرافی هایی هم آقای سعیدی در کارهاشون استفاده می کنند کسی چیزی متوجه نمی شه ولی چون ریشه در فرهنگ ایرانی داره بعضا از دیدنشون لذت می‌بریم. حتی در بین هندی ها هم با توجه به اشتراکاتی بین هنرهامون هست جا باز کرده. احتمالا در کارهای آقای بانکوف ریشه هایی وجود داره که مخاطبانش می پسندن. ولی در اینکه ارتباط ما با دنیا محدوده شکی نیست به همین خاطرهم هست که ما با این قبیل کارها غریبه هستیم. و در ارتباط با صحبت دوستمون در مورد “گرافیک و ترجمه” به نظر من گرافیک از یک جایی به شاخه های مختلف تقسیم می شه و ترجمه بصری هم یکی از اون شاخه هاست بی شک اگر به آقای بانکوف یک سفارش با موضوع خیاطی و یا تابلوی شیرینی فروشی بدهند ایشان یا قبول نمی کنند ویا همان به قول خودمان ترجمه گرافیکی می کنند. و این تخصص گرایی دقیقا حلقه گم شده گرافیک ایرانی است.

  5. پوستر تابلو نقاشی نیست، که طراح هر ایده ی خلاقه ای و یا بداهه ایی که به ذهنش رسید و هر چه دوست داشت رو در اون اعمال کنه.
    پوستر فقط ترکیب بندی مناسب و … نیست!!
    طراح پوستر چه دوست داشته باشه چه نداشته باشه وظیفش ارتباط با مخاطب هست، چه مخاطب خاص و چه مخاطب عام.
    یه نگاهی به پوسترهای خودخواهانه ی طراحان به اصطلاح پیشرو وطنی بندازید و جامعه ی هدف بیچاره رو هم نگاه کنید!
    اکثر همکاران محترم فقط به به و چه چه رو یاد گرفتن، من طراح از این تصاویر خودخواهانه هیچ پیامی رو دریافت نمی کنم !
    وای به حال مخاطب غیر طراح گرافیک
    نمونش پوستر هفته ی گرافیک94 که بیشتر یادآور … هست تا گرافیک !!!
    متاسفانه دوستان تصورشون اینه که فقط خودشون می فهمند دیگران از درک این ترکیب های خلاقه عاجزند،
    نه دوست من، ما فقط می گیم که مخاطب کجای داستان شماست؟
    همین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *