ازدواج با خورشید/ حمیده خسرویان

« قبل از این پروژه، تصاویر و فریم‌های متعددی برای داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی ایرانی بر اساس علاقه شخصی خودم به تصویر کشیدن انجام داده بودم؛ مثل اجرای سه فریم برای متنی از صمد بهرنگی که برنده جایزه دوم در یازدهمین دوسالانه تصویرگری تهران شد و یا تصویرهایی برای داستان گردوشکن و پروژه پایان نامه‌ام که از افسانه‌ی قدیمی “درخت سیب و دیو”و … انجام دادم که در فراخوان‌ها و نمایشگاه‌های گروهی به نمایش درآمدند.

از طرف انتشارات فاطمی(طوطی) تصویرسازیِ داستان قدیمی “ازدواج با خورشید” به من پیشنهاد شد که بازنویسی آن توسط احمد اکبرپور انجام شده بود. از این داستان، ده روایت به گونه‌های مختلف در هر گوشه از ایران وجود دارد که با اندکی تغییر بیان شده‌اند که روایت قزوینی آن به بازنویسی آقای اکبرپور نزدیک‌تر است.

از ابتدای کار می‌دانستم که چون داستان یک افسانه کهن است باید طراحی شخصیت‌ها و نوع پوششان براساس دوره‌ی زمانی خاصی از ایران قدیم باشند که من دوره‌ی قاجار را برای این کار انتخاب کردم و از عکس‌ها و نقاشی‌های به جامانده آن دوران برای طراحی لباس‌ها و نقوش و تزیینات بهره بردم. پس از تایید طراحی شخصیت‌ها، شروع به طراحی فریم‌های داستان در سایز کوچک و در قالب استوری بورد کردم تا به فضایی کلی از داستان و ترکیب‌بندی‌ها برسم.

در طراحی‌هایم سعی کردم تا علاوه بر نمایش تم سنتی کار که نشان دهنده‌ی قدیمی بودن داستان بود، فضاسازی‌های متفاوت و پرتحرکی نیز ایجاد کنم و متناسب با مخاطبان کودک این کتاب، از رنگ بندی‌های شاد استفاده کنم. تکنیک اجرایی کار نیز ترکیبی از چاپ و آبرنگ و مداد رنگی است.»

«حمیده خسرویان»  متولد1370 اصفهان و فارغ التحصیل کارشناسی رشته گرافیک از دانشگاه هنر اصفهان است.